Hej alla,
Jag är total newb när det kommer till detta, så ursäkta om jag använder fel benämningar här och där men hoppas att ni förstår mig.

Jag ska renovera köket i lägenheten och ventilationen i lägenheten är automatisk till och från luft. Den befintliga "köksfläkten" och/eller ventilen har bara en timer och enligt en granne så är det en fläkt i toppen av byggnaden som suger ut all luft/fukt 24/7. Dvs det är inte en fläkt utan bara en lucka som öppnas mer när man vrider timern och ska laga mat. Hursomhelst så får jag inte ha en fläkt som pushar ut all lukt och os eftersom det kan påverka ventilationen i hela byggnaden.

Problemet är rören som går längs två väggar i köket och är anslutna till fläkten/köksventilen över spisen. De har tagit väldigt mycket utrymme, är täcka utan fula träpaneler som är ca 40 cm i höjd och 30 cm djup så har jag massa dött utrymme i köket och det ser även väldigt fult och gammalt ut och skulle inte passa in i ett nytt modernt kök. Speciellt då jag vill ha köksluckor upp till taket.

Så... eftersom spisen ska vara där den alltid varit så tänkte jag installera en fläkt med kolfilter och ta bort alla rör. Men... efter att jag läst en massa om det i forumet så är jag osäker då många tycker att fläktar med bara kolfilter är en riktigt dålig lösning. Då undrar jag, ifall jag använder befintlig ventilation med från luft i köket så kan jag leda den med ett L rör några cm till framsidan av köket, göra en öppning i sidan av köksluckorna (se grönt i bilden på var denna öppning skulle kunna vara), (befintlig ventilation börjar där jag markerat bilden med rött).

Är det en bra idé? Skulle det suga ut tillräckligt bra med fukt och lukt även där, tillsammans med kolfilter fläkt? I värsta fall får jag flytta spisen så den står precis under där ventilationen börjar, men det kommer leda till att jag måste flytta på diskhorn, dra vattenledningar och även få nöen estetiskt fulare kök.
 
  • 20210709_123258.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad du än gör - börja med att prata med föreningen!

Jag sitter med i styrelsen för en Brf och jag vet inte hur många gånger som medlemmar har gjort ingrepp i ventilationen som de (eller senare personer som bor där) tvingas bygga om vid nästa OVK. Man äger inte
sin lägenhet och har inte någon rätt att bygga om ventilationen. Det står så gott som alltid i föreningarnas
stadgar att medlemmar inte får göra ingrepp i ventilationen. Och det finns anledningar till det.

Det man brukar göra om för att ersätta en befintlig kökskåpa med det imho betydligt sämre alternativet kolfilterfläkt är att ersätta kökskåpan med en justerbar ventil. Det måste fortfarande finnas ett ventilationsflöde
ut från köket - det är en viktig del av hela lägenhetens ventilation. Utlopp från en kolfilterfläkt får normalt
aldrig anslutas direkt till det ursprungliga ventilationsröret.

Det man helt missar med en kolfilterfläkt är att man inte blir av med fukt mm när man lagar mat. Dessutom
tycker jag många missar att byta filter så i praktiken funkar de dåligt med tiden.

Om föreningen har ett system med tryckstyrd ventilation och varje lägenhet har ett eget rör ner till köken
kan man ofta ha en kökskåpa med inbyggd fläkt i ett system som jag tror kallas "Allinace". Observera att
det måste vara en viss sorts fläktkåpa för det!!! En vanlig billig villafläkt funkar inte. En alliancekåpa är
avsevärt dyrare men fungerar väldigt bra. Men sätter man in en motordriven sak i sitt kök i ett system som
inte är gjort för att klara det är risken stor att man trycker in matos till sina grannar. Och det kommer
garanterat att dömas ut på nästa OVK.

Det är en djungel med köksventilation i lägenheter och mängder av fallgropar så därför upprepas
budskapet - gör absolut ingenting utan att ha diskuterat med föreningen och de har gett tillåtelse!
Annars är det stor risk att du åker på att riva och bygga om vid nästa OVK.
 
  • Gilla
imported_Benno och 3 till
  • Laddar…
S SM4UKE skrev:
Vad du än gör - börja med att prata med föreningen!

Jag sitter med i styrelsen för en Brf och jag vet inte hur många gånger som medlemmar har gjort ingrepp i ventilationen som de (eller senare personer som bor där) tvingas bygga om vid nästa OVK. Man äger inte
sin lägenhet och har inte någon rätt att bygga om ventilationen. Det står så gott som alltid i föreningarnas
stadgar att medlemmar inte får göra ingrepp i ventilationen. Och det finns anledningar till det.

Det man brukar göra om för att ersätta en befintlig kökskåpa med det imho betydligt sämre alternativet kolfilterfläkt är att ersätta kökskåpan med en justerbar ventil. Det måste fortfarande finnas ett ventilationsflöde
ut från köket - det är en viktig del av hela lägenhetens ventilation. Utlopp från en kolfilterfläkt får normalt
aldrig anslutas direkt till det ursprungliga ventilationsröret.

Det man helt missar med en kolfilterfläkt är att man inte blir av med fukt mm när man lagar mat. Dessutom
tycker jag många missar att byta filter så i praktiken funkar de dåligt med tiden.

Om föreningen har ett system med tryckstyrd ventilation och varje lägenhet har ett eget rör ner till köken
kan man ofta ha en kökskåpa med inbyggd fläkt i ett system som jag tror kallas "Allinace". Observera att
det måste vara en viss sorts fläktkåpa för det!!! En vanlig billig villafläkt funkar inte. En alliancekåpa är
avsevärt dyrare men fungerar väldigt bra. Men sätter man in en motordriven sak i sitt kök i ett system som
inte är gjort för att klara det är risken stor att man trycker in matos till sina grannar. Och det kommer
garanterat att dömas ut på nästa OVK.

Det är en djungel med köksventilation i lägenheter och mängder av fallgropar så därför upprepas
budskapet - gör absolut ingenting utan att ha diskuterat med föreningen och de har gett tillåtelse!
Annars är det stor risk att du åker på att riva och bygga om vid nästa OVK.
S SM4UKE skrev:
Vad du än gör - börja med att prata med föreningen!

Jag sitter med i styrelsen för en Brf och jag vet inte hur många gånger som medlemmar har gjort ingrepp i ventilationen som de (eller senare personer som bor där) tvingas bygga om vid nästa OVK. Man äger inte
sin lägenhet och har inte någon rätt att bygga om ventilationen. Det står så gott som alltid i föreningarnas
stadgar att medlemmar inte får göra ingrepp i ventilationen. Och det finns anledningar till det.

Det man brukar göra om för att ersätta en befintlig kökskåpa med det imho betydligt sämre alternativet kolfilterfläkt är att ersätta kökskåpan med en justerbar ventil. Det måste fortfarande finnas ett ventilationsflöde
ut från köket - det är en viktig del av hela lägenhetens ventilation. Utlopp från en kolfilterfläkt får normalt
aldrig anslutas direkt till det ursprungliga ventilationsröret.

Det man helt missar med en kolfilterfläkt är att man inte blir av med fukt mm när man lagar mat. Dessutom
tycker jag många missar att byta filter så i praktiken funkar de dåligt med tiden.

Om föreningen har ett system med tryckstyrd ventilation och varje lägenhet har ett eget rör ner till köken
kan man ofta ha en kökskåpa med inbyggd fläkt i ett system som jag tror kallas "Allinace". Observera att
det måste vara en viss sorts fläktkåpa för det!!! En vanlig billig villafläkt funkar inte. En alliancekåpa är
avsevärt dyrare men fungerar väldigt bra. Men sätter man in en motordriven sak i sitt kök i ett system som
inte är gjort för att klara det är risken stor att man trycker in matos till sina grannar. Och det kommer
garanterat att dömas ut på nästa OVK.

Det är en djungel med köksventilation i lägenheter och mängder av fallgropar så därför upprepas
budskapet - gör absolut ingenting utan att ha diskuterat med föreningen och de har gett tillåtelse!
Annars är det stor risk att du åker på att riva och bygga om vid nästa OVK.
Jag har mejlat föreningen vid flera tillfällen men får av någon anledning aldrig svar, jag har t.om ett ärende (det rann ner vätska från ett takhörn i sovrummet) som de inte gjort något åt på 8 månader nu, och varje gång lovar nästa vecka men inget händer... men jag stötte på en som arbetar på föreningens service och det var genom honom jag fick reda på att jag inte får ha en kökskåpa med inbyggd fläkt eftersom det kan störa ventilationen i hela byggnaden.

Nuvarande lösning är dock är dock också dålig, det luktar över hela huset när man lagar mat, så byggnadens/lägenhetens befintliga lösning är kass. Det är därför jag funderar på att ha en fläkt med bara kolfilter (dvs ej ansluta den till befintlig ventilation), och samtidigt ha en ventil som är ansluten till ventilationsrören i köket, då får den vara högst upp som där jag markerat i grönt i bilden jag laddade upp, dock blir ventilen en bit ifrån spisen. Skulle det vara en bra lösning?
 
Saif Lee Saif Lee skrev:
Det är därför jag funderar på att ha en fläkt med bara kolfilter (dvs ej ansluta den till befintlig ventilation), och samtidigt ha en ventil som är ansluten till ventilationsrören i köket, då får den vara högst upp som där jag markerat i grönt i bilden jag laddade upp, dock blir ventilen en bit ifrån spisen. Skulle det vara en bra lösning?
Någon?
 
Claes Sörmland
Tekniskt sett har du två alternativ.

Antingen så behåller du nuvarande teknik och skaffar en ny snyggare spiskåpa med ett spjäll i. Den står troligen idag för ett grundflöde och ett forcerat flöde när du öppnar det timerkontrollerade spjället.

Eller så tar du bort spiskåpan och ersätter den med en timerkontrollerad ventil ovanför köksskåpen (helst ovanför spisen). Detta kompletteras med en kolfilterfläkt som helst har den där timern inbyggd. När du startar kolfilterfläkten så öppnar den ventilen vid taket mer en viss tid och du kan göra dig av med fukt och dålig luft från matlagningen.

Men som sagt, det är lite föreningen som avgör. Din lägenhet är med största sannolikhet inte den första som har bytt spiskåpa så fråga styrelsen vilka lösningar som de har godkänt vid köksrenoveringar de senaste tio åren.
 
  • Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Jag vill ta bort rören som går längst väggarna så därför kan jag inte ha en ventil ovanför spisen utan tänkte isåfall ha den ungefär där frånluftsventilationen börjar i köket, dvs högst upp i främre delen av köket som jag markerat med rött i bilden. Därmed kan jag ta bort alla rör och utnyttja utrymmet. Men samtidigt så vet jag inte om ventilen uppe i främre delen av köket skulle verkligen kunna dra till sig fukt och överbliven stekos som fläkten med kolfiltret släpper igenom då den sitter en bra bit bort.

Jag har kontaktat föreningen och det viktigaste för dem är att det alltid måste finnas frånluftsflöde som är lättillgänglig att kontrollera, samt att jag aldrig får montera en spiskåpa med fläkt. Dem tycker att min idé inte utgör något hinder, men kan inte säga huruvida den är bra eller inte.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.