Hejsan. Vi tänker lägga ett faltak på huset som vi skall bygga. Vårt tak har 45 graders vinkling och falorna behöver vara 5,1 meter. Varit i kontakt med två firmor på Gotland som levererar Gotlands kärnfura, som skall vara extra senvuxen och stå emot röta bra, men deras falor är max 4,80 m. Då behöver man skarva falorna vilket vi helst vill undvika. Vill gärna få tips på sågverk som kan leverera längre falor, med bra kvalitet.
Tacksam för tips var vi kan vända oss. Bifogar en inspirationsbild. Rödfärgat hus med två våningar och faltak med 45 graders vinkling och synliga falor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
 
  • Gilla
yonna
  • Laddar…
Borde gå att limfoga skarvar till rätt längder, kanske kan sågverken fixa, säkert dyrt tyvärr...
 
Hej. Tack för ditt svar men jag tror inte att limfoga är ett alternativ, helst vill vi försöka hitta långa falor. Det finns såklart, men frågan är hur kvalitén är på virket?
 
Var ligger begränsningen 4.8m någonstans?

hyvleriet/sågverket... osv?

Kan du hitta kärnfuru som är längre och låta hyvleriet göra falor?

/ATW
 
Hej. Jag tror det är virket i sig som är svårt att få tag på. I varje fall om det skall vara Gotländsk kärnfura. Fattat det som att det är svårt att få tag i de längderna på Gotland. Hört att det finns sågverk i Norrland som kan leverera. Vet inte hur den kvalitén är och jag har inga namnförslag på sågverk. Såklart kan jag söka upp sågverk och ställa frågan men ville först fråga i detta forum ifall någon har ett tips.
 
Kul med fler faltaksbyggare!
Jag står just nu och stryker svarttjära på våra falor som vi fått levererade av Åttersta Såg utanför Sandviken. Våra är 4,80 och jag vet att han hade lite problem att hitta virke i rätt kvalité och längd åt oss, så 5,1-längder kanske kan bli kärvt. Självklart finns det, men det kan nog ta tid för ett sågverk att samla ihop den mängd stockar som krävs. Så mitt tips är att vara ute i god tid och ringa runt till fler sågverk!
 
Toppen tack för svar, skall kontakta Åttersta såg och höra vad dom säger. Visst är det fint med faltak!! Längtar tills huset är på plats.
 
  • Gilla
hoffret
  • Laddar…
Är det på Gotland kan ni också pröva att kontakta de mindre brädgårdarna som fortfarande sågar eget virke själva. PM om du vill ha NGT tips som k ske kan fungera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.