Har en villa från -47. Matkällaren i vår källare är alldeles för varm på sommaren. Vi behöver isolera den del som ligger mot de ”varma” rummen. Det är bara en halv vägg och den har två dörrar så det går nog hyfsat enkelt. Det finns två ventiler - en i var sida av rummet. Ska dessa vara öppna/stängda vilka årstider? Några andra generella eller smarta tips för en matkällare av den här typen?
 
Bilder? Svårt att hänga med i text tyvärr.
 
BirgitS
Hur pass täta är dörrarna?
Det är ju inte så meningsfyllt att isolera väggen om det läcker kring dörrarna.

Sådana matkällare som var vanliga kring mitten av 1900-talet gjordes inte för att hålla kylan på sommaren för då skulle förra årets konserver ha gått åt så att man kunde äta färskvaror och ha plats för nya konserver under sensommaren och början av hösten.

Ventilerna hade man öppna för att få in lämplig mängd uteluft när det var kallare ute än inne. Hur mamma ställde ventilen på sommaren har jag inget minne av.

Välkommen till forumet också!
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Bilder? Svårt att hänga med i text tyvärr.
Inte så mycket att ta bild på… fuktig betong och två ventiler…
 
BirgitS BirgitS skrev:
Hur pass täta är dörrarna?
Det är ju inte så meningsfyllt att isolera väggen om det läcker kring dörrarna.

Sådana matkällare som var vanliga kring mitten av 1900-talet gjordes inte för att hålla kylan på sommaren för då skulle förra årets konserver ha gått åt så att man kunde äta färskvaror och ha plats för nya konserver under sensommaren och början av hösten.

Ventilerna hade man öppna för att få in lämplig mängd uteluft när det var kallare ute än inne. Hur mamma ställde ventilen på sommaren har jag inget minne av.

Välkommen till forumet också!
Tack! Intressant det där med sommaren. Antagligen är det dörrarna som släpper in för mkt värme. Tänker att det nog funkar att sätta frigolit på insidan för att isolera dem. Och det borde väl vara vettigt att ha ventilationen öppen på sommaren… särskilt när det kan komma in lite vatten på golvet vid hårt regn.
 
U
N Nina Holpers skrev:
Tack! Intressant det där med sommaren. Antagligen är det dörrarna som släpper in för mkt värme. Tänker att det nog funkar att sätta frigolit på insidan för att isolera dem. Och det borde väl vara vettigt att ha ventilationen öppen på sommaren… särskilt när det kan komma in lite vatten på golvet vid hårt regn.
Nej för när varm luft kommer in i källaren och möter de kalla väggarna bildas kondens. Har du inget problem med lukt så bör ventilerna till källaren vara stängda för att stänga ute varm luft (varmare än källarvaggarna) och då minska mängden fukt som lagras i källaren.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej för när varm luft kommer in i källaren och möter de kalla väggarna bildas kondens. Har du inget problem med lukt så bör ventilerna till källaren vara stängda för att stänga ute varm luft (varmare än källarvaggarna) och då minska mängden fukt som lagras i källaren.
Det luktar fuktigt och källare. Ska nu riva ut allt organiskt material och putsa om väggarna. Men när det kommer in regnvatten och ingen ventil är öppen, hur ska då fukten komma ut ? Ska jag sätta in en paxfläkt tro? Eller drar jag bara in varmluft från resten av källaren då? Har ingen lust att lägga en massa pengar. Har mest vin och rena ytterkrukor i utrymmet, så målet är att få bort fultlukten.
 
U
N Nina Holpers skrev:
Det luktar fuktigt och källare. Ska nu riva ut allt organiskt material och putsa om väggarna. Men när det kommer in regnvatten och ingen ventil är öppen, hur ska då fukten komma ut ? Ska jag sätta in en paxfläkt tro? Eller drar jag bara in varmluft från resten av källaren då? Har ingen lust att lägga en massa pengar. Har mest vin och rena ytterkrukor i utrymmet, så målet är att få bort fultlukten.
Om det kommer in regnvatten på golvet så är det svårt att bli av med utan större ingrepp.
Börja med en avfuktare är mitt tips!
 
  • Gilla
Nina Holpers
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Om det kommer in regnvatten på golvet så är det svårt att bli av med utan större ingrepp.
Börja med en avfuktare är mitt tips!
Väldigt sällan, men det händer.
 
Var kommer regnvattnet från?
Det borde åtgärdas.

Och för att upprepa svar...
Sen är det stängda ventiler på sommaren och öppna på vintern.

Fungerar inte stängda ventiler för att hålla fukten stången på sommaren kan man tom bli tvungen att ställa upp dörrarna eller avfukta för att inte få fuktproblem i kalla hörn.

Sköter jag min exemplariskt är det ca 16 grader på sensommaren. Kommer det då några dagar med trettio grader ute och fuktigt och man slarvar med dörren eller ventilerna så rinner det kondensvatten på väggarna..
Så numera ställer jag upp dörrarna på sommaren för att slippa sånt.
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Nej för när varm luft kommer in i källaren och möter de kalla väggarna bildas kondens. Har du inget problem med lukt så bör ventilerna till källaren vara stängda för att stänga ute varm luft (varmare än källarvaggarna) och då minska mängden fukt som lagras i källaren.
Det verkar ju logiskt. Tack!
 
O [old rusty] skrev:
Var kommer regnvattnet från?
Det borde åtgärdas.

Och för att upprepa svar...
Sen är det stängda ventiler på sommaren och öppna på vintern.

Fungerar inte stängda ventiler för att hålla fukten stången på sommaren kan man tom bli tvungen att ställa upp dörrarna eller avfukta för att inte få fuktproblem i kalla hörn.

Sköter jag min exemplariskt är det ca 16 grader på sensommaren. Kommer det då några dagar med trettio grader ute och fuktigt och man slarvar med dörren eller ventilerna så rinner det kondensvatten på väggarna..
Så numera ställer jag upp dörrarna på sommaren för att slippa sånt.
Tack för svar! Ställer du upp dörrarna in mot bostadsytan i källarplan eller har du en helt fristående mat/jordkällare så att du öppnar ut?
 
Den ligger i norrdelen på källaren.
Så vi öppnar ut mot källaren som jag håller ganska varm på sommaren (22-23 grader), är det riktigt varmt o fuktigt ute kör jag en avfuktare för lite hjälp och luftcirkulation.

Men folkisarna som står på golvet i matkällaren svalkar dåligt på sommaren..
 
O [old rusty] skrev:
Den ligger i norrdelen på källaren.
Så vi öppnar ut mot källaren som jag håller ganska varm på sommaren (22-23 grader), är det riktigt varmt o fuktigt ute kör jag en avfuktare för lite hjälp och luftcirkulation.

Men folkisarna som står på golvet i matkällaren svalkar dåligt på sommaren..
Tror jag det . Får börja med att riva ut allt. Sen får jag jobba på en lösning. Kan ju inte ha varm öl.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.