Hej!

Köpte ett hus från 1951 för 4 år sen. Köpte det av svärfar, och han sa som tipps att vi borde tilläggsisolera vinden. Det lät som en bra plan, så det gjorde vi efter ett tag. Med cellulosaisolering. So far nästan so good.

När jag var på vinden och pysslade med isoleringen så såg jag att ventilationskanalerna är i eternit (asbest). Svärfar och flera andra sa att det är inget problem, och att det är rätt vanligt. Så jag tänkte inget mer på det.

Förens vintern efter då fönster immade igen mer än normalt (det rann t.o.m vatten så det blev en pöl under) och luften kändes dålig. Jag kollade bilder som jag tog när jag var på vinden och såg att 2 av 3 av ventilationsrören är isärtagna. Bara gud vet varför antar jag. Vet inte varför jag inte reagerade på det när jag var där uppe heller. Ovana antar jag då detta är mitt första hus.

De 2 ventilationsrören som är isärtagna fungerade troligtvis innan jag isolerade. Bara det att luften gick ut i vinden istället för till skorstenen. Men nu täckte ju jag allt med lösull, så det blev stopp.

Vad är bästa lösningen? De lösningarna jag kommer på är:

Alternativ 1, ta bort eternitrören helt och dra nytt med typ spirorör. Mycket jobb och stor risk för att man pajar nåt rör så man får asbestfibrer i hela huset (om det går bakvägen ner i rummen) svårt/dyrt att köra på deponi.

Alternativ 2, leta reda på ändorna där någon plockat bort en pipa eternitrör och subba i lagom stort rör en bit, som en skarv. Sen fogskumma så det blir tätt. I mina ögon rätt enkelt, med lite pill och trixande. Men kanske inte blir bästa resultatet, och samma rädsla där, att jag ska "repa" rören på insidan så fibrer smyger ner i bodelen.

Alternativ 3, anlita "riktig" firma som gör allt åt mig. Sanerar eterniten på säkert sätt, och drar ny kanalisation. Dyrast, men kanske bäst med tanke på allt. Dock även rädd där att de ska göra nån liten tabbe och det sprids asbest.

Vad tycker ni är bästa lösningen? Kommer ni på någon annan lösning?

Wow, det blev en bok.. ursäktar det. Men tusen tack till dig som orkar läsa allt och kanske har erfarenhet i ämnet.
 
Förklara vart rören kommer ifrån inne i huset/vilka rum, samt vilka rum blev det dålig luft i? Ni ska ha/måste ha friskluftsventil i varje sovrum och v-rum samt fläktar i badrum/wc/tvättstuga. Dax att plugga på om Ventelation
 
Du överskattar riskerna med eternitrören. Dels brukar det vara ganska lätt att få ut dom hela och dels sprider du inte fibrer i hela huset om ett rör råkar spricka.
 
  • Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Staffans2000
Sådana rör finns lite överallt utan att göra det minsta skada. Det är, som sagts åtskilliga gånger tidigare, först vid långvarig, dvs. åtskilliga års hög exponering, gärna i kombination med rökning, som asbest är en risk. Om du råkar krossa ett rör, gör alltså ingen skada.
Så fundera på hur du skall göra en gång till, men utan eternitnoja.

Staffans
 
  • Gilla
pppp123
  • Laddar…
Jag är på målrakan med ventilationen i mitt hus från 44 nu. Att lossa eternitkanalerna och få ut hela var inget problem. Sen är det bara dubbla sopsäckar och tejpa ihop innan du lämnar det på återvinningscentralen till det facila priset av kommunalskatt. På med ett rimligt munskydd och bila inte i grejerna så kommer det gå fint.

Vad du gör istället är en smaksak, men har du tilläggsisolerat, bytt fönster och plockat bort oljepannan så brukar självdraget vara i stort sett obefintligt, framförallt sommartid. Så frånluft och fönsterventiler eller ftx är goda idéer.

Jag körde på ftx-spåret med frikyla. Att koppla ihop ventilationen var lätt för en normalhändig och frikylan krävde lite mer fundering och pill men verkar funka som planerat.

Lycka till!
 
  • Ventilationsrör och isolering på en vind under renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar!

Känner mig tryggare att plocka bort det gamla och dra nytt. Har planer på att förbättra ventilationen med en fläkt på skorstenen som sätter lite fart på det hela. Hade en firma som lämnade pris på det.

Ventilationsrören går idag:
1 från varje sovrum (2)
1 från toalett

Sen är det öppen spis i sovrummet där det går rakt ut
 
Hej återigen!

En kollega föreslog att helt enkelt låta eternitrören ligga kvar. Jag drar ny kanalisation, men istället för att plocka ner eterniten så får de bara ligga "döda" på vinden.

Vad tror ni om det? Onödigt? Dumt? Smart?
 
B Brewtal skrev:
Hej återigen!

En kollega föreslog att helt enkelt låta eternitrören ligga kvar. Jag drar ny kanalisation, men istället för att plocka ner eterniten så får de bara ligga "döda" på vinden.

Vad tror ni om det? Onödigt? Dumt? Smart?
Jag skulle ta bort rören bara för att slippa tänka på skiten och det är lättare att plocka ut dom nu när de är hela än någon gång i framtiden när någon lyckas trampa sönder några av dom.
 
  • Gilla
MagHam
  • Laddar…
Varför låta dem ligga kvar? Så jobbigt är det inte att plasta in och åka iväg till återvinningscentralen.
 
Staffans2000
B Brewtal skrev:
Hej återigen!

En kollega föreslog att helt enkelt låta eternitrören ligga kvar. Jag drar ny kanalisation, men istället för att plocka ner eterniten så får de bara ligga "döda" på vinden.

Vad tror ni om det? Onödigt? Dumt? Smart?
Gör vad du vill, för hur du än gör, blir det bra.
Rören är på inget sätt någon farlig skit, där de ligger.

Staffans
 
Hej igen!

Nu är jag igång. Jag har öppnat ett hål i fasaden som jag tänkt använda för att enklast kunna utföra jobbet. Och lagt in lite brädor för att krypa på.

Jag stötte på ett mindre bekymmer dock. Lösullen "sväller" nåt enormt när jag puttar det åt sidan, för att komma åt gamla rören. 1 m3 blir till 10 m3 när jag puttat bort det. Någon som har en smart lösning på det? Jag får slut på plats att lägg allt!

Tänkte att det kanske går att temporärt packa ner i sopsäckar? Mycket jobb, men som sagt så går det ej att bara putta åt sidan som jag tänkte.

Hur skulle ni gjort?

Mvh

Vindutrymme med synliga träbjälkar och täckt av lösullsisolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Staffans2000
Är det tidningspapper förstörs det om du pressar ner det i sopsäckar.

Staffans
 
Staffans2000 Staffans2000 skrev:
Är det tidningspapper förstörs det om du pressar ner det i sopsäckar.

Staffans
Oj, okej. Ja det är cellulosaisolering. Varför förstörs det? Jag trodde det var lugnt då det kom i balar, sen tröck de ner balarna i en maskin som blåste upp det som ull. Tänkte att det borde bara vara att tömma ur säcken sen och "fluffa" till det.

Så mycket man behöver kunna hela tiden
 
Staffans2000
B Brewtal skrev:
Oj, okej. Ja det är cellulosaisolering. Varför förstörs det? Jag trodde det var lugnt då det kom i balar, sen tröck de ner balarna i en maskin som blåste upp det som ull. Tänkte att det borde bara vara att tömma ur säcken sen och "fluffa" till det.

Så mycket man behöver kunna hela tiden
Nej. Det går inte att fluffa upp för hand
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.