F Finndjävel skrev:
Vad du behöver ts är två st. 60cells solpaneler, mest watt för pengarna. De mest prisvärda ligger för tillfället på ca 275-285W. Du behöver en 40Amp MPPT laddregulator. Dessa hittar du för ca 1500kr. EPever Tracer är välbeprövade och fungerande kineser. Vill du köpa europeiskt är det Victron som gäller, kostar tre gånger mer. Victron är inte bättre än en EPever när det gäller kvalitet och hållbarhet enligt mig. Du vill ha två AGM batterier 180-220Ah, i serie. Och en 24V ren sinus inverter på runt 1500W.

Plockar du ihop komponenterna själv så kommer dom att kosta 12-14K kronor. Köper du ett motsvarande färdigt butikssystem så blir det runt 25K kronor för samma. Systemet räcker till belysning+elektronik, mindre kylskåp med liten frys/frysfack (eller fullstor kyl utan frys), kaffekokare, mikro, dammsugare.
Kan man köpa dessa saker i Sverige för en sådan kostnad? Om man vill kunna stödladda batteribanken med elverk på vintern är det då idé på att gå upp på en Victron MultiPlus?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F fredl skrev:
Kan man köpa dessa saker i Sverige för en sådan kostnad? Om man vill kunna stödladda batteribanken med elverk på vintern är det då idé på att gå upp på en Victron MultiPlus?
Victron gör bra kvalitet men brukar vara väldigt dyra. Dom där multigrejerna med inverter+regulator och laddare i ett tror jag inte så mycket på. Dom är säkert bra men det är inte så roligt ifall t.ex. invertern går sönder och man hamnar att byta ut hela konsolen för 10000kronor eller vad den nu kan tänkas kosta. Jag vet inte hur långa garantier Victron ger. Då föredrar jag billiga Kinagrejer som faktiskt håller överraskande bra kvalitet. Och ifall t.ex. invertern går sönder så behöver du bara byta den och inte hela paketet.

Paneler och batterier köper du i Sverige, dom är dyra att transportera så det brukar inte löna sig att beställa från utlandet.
Inverter och laddregulator har jag beställt några gånger från aliexpress. Dom brukar ha en del som dom skickar från Europa så man slipper tullar och trams. Tyvärr har utbudet man kan beställa från Europa blivit mycket sämre efter att EU vid nyåret infört en massa jävelskap för att hindra småkonsumenter att beställa direkt från Kina.

T.ex denna 1500w 24V inverter kan du beställa från Tjeckien. Det finns även 12v och andra storlekar.
Ren sinusvåg och okej kvalitet, har beställt två av samma märke tidigare.

https://www.aliexpress.com/item/328...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Hittar tyvärr ingen Epever Tracer laddregulator annat än direkt från Kina. Men t.ex Makeskyblue gör riktiga MPPT laddregulatorer som fungerar. En sån kan du hitta här från Frankrike:

https://www.aliexpress.com/item/328...earchweb0_0,searchweb201602_,searchweb201603_

Installerade en sån förra sommaren åt en, tyckte dom höll lite sämre kvalitet än en Epever, komponenterna såg billigare ut men hittills verkar den ha fungerat felfritt åtminstone.
Ska du stödladda batterierna med elverk går det bra med en vanlig batteriladdare så länge som du har ett elverk som producerar tillräckligt ren sinusvåg.
 
  • Gilla
kaffetorsk och 1 till
  • Laddar…
Stöldrisken är relativt stor när det gäller solfångare.
 
F Finndjävel skrev:
Victron gör bra kvalitet men brukar vara väldigt dyra. Dom där multigrejerna med inverter+regulator och laddare i ett tror jag inte så mycket på. Dom är säkert bra men det är inte så roligt ifall t.ex. invertern går sönder och man hamnar att byta ut hela konsolen för 10000kronor eller vad den nu kan tänkas kosta. Jag vet inte hur långa garantier Victron ger. Då föredrar jag billiga Kinagrejer som faktiskt håller överraskande bra kvalitet. Och ifall t.ex. invertern går sönder så behöver du bara byta den och inte hela paketet.

Paneler och batterier köper du i Sverige, dom är dyra att transportera så det brukar inte löna sig att beställa från utlandet.
Inverter och laddregulator har jag beställt några gånger från aliexpress. Dom brukar ha en del som dom skickar från Europa så man slipper tullar och trams. Tyvärr har utbudet man kan beställa från Europa blivit mycket sämre efter att EU vid nyåret infört en massa jävelskap för att hindra småkonsumenter att beställa direkt från Kina.

T.ex denna 1500w 24V inverter kan du beställa från Tjeckien. Det finns även 12v och andra storlekar.
Ren sinusvåg och okej kvalitet, har beställt två av samma märke tidigare.

[länk]

Hittar tyvärr ingen Epever Tracer laddregulator annat än direkt från Kina. Men t.ex Makeskyblue gör riktiga MPPT laddregulatorer som fungerar. En sån kan du hitta här från Frankrike:

[länk]

Installerade en sån förra sommaren åt en, tyckte dom höll lite sämre kvalitet än en Epever, komponenterna såg billigare ut men hittills verkar den ha fungerat felfritt åtminstone.
Ska du stödladda batterierna med elverk går det bra med en vanlig batteriladdare så länge som du har ett elverk som producerar tillräckligt ren sinusvåg.
https://www.blocket.se/annons/jamtland/kampanj___400w_solcellspaket_till_stuga/73814034

Hur är detta paketet? Kompletterat med en inverter och batteri så är man väl "hemma"?
 
Hej, vi har stuga i fjällen som är offgrid och jag byggde ett helt eget system för all strömförsörjning i stugan med egen elcentral i stugan och jag placera allt i uthuset med batterier och regulator och omvandlare med ren sinusvåg (5kw) . Och det har fungerat bra hela året förutom i December när det var mörkt större delen av dygnet ute. Men då fick jag starta igång elverket med en 24v laddare kopplat till. Men det enda jag inte har kopplat i till elen idag är spis/ugn som jag montera in en gasol. Och vi är helt självförsörjande när vi är i stugan. Har för övrigt fundera på och sätta upp ett vindkraftverk då det blåser en hel del där vi har stugan.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
GöranB1988 GöranB1988 skrev:
Hej, vi har stuga i fjällen som är offgrid och jag byggde ett helt eget system för all strömförsörjning i stugan med egen elcentral i stugan och jag placera allt i uthuset med batterier och regulator och omvandlare med ren sinusvåg (5kw) . Och det har fungerat bra hela året förutom i December när det var mörkt större delen av dygnet ute. Men då fick jag starta igång elverket med en 24v laddare kopplat till. Men det enda jag inte har kopplat i till elen idag är spis/ugn som jag montera in en gasol. Och vi är helt självförsörjande när vi är i stugan. Har för övrigt fundera på och sätta upp ett vindkraftverk då det blåser en hel del där vi har stugan.
Hej Göran
Jag planerar för att bygga en fjällstuga i norra Dalarna och eftersom det inte finns någon lämplig elanslutning i närheten måste den bli off-grid. Jag försöker här komma i kontakt med personer som har gjort detta redan och kanske kan komma med användbara råd. Hoppas du har lust att berätta lite mer om hur du gjorde.

Jag planerar att kunna använda stugan året om, men jag kommer inte att bo där permanent. Därför tänker jag mig att ordna med vatten och avlopp så att det är enkelt att stänga av detta i slutet av hösten (oktober) och slå på det igen i slutet av vintern (mars) när risken för frysning är mindre. På så vis behöver jag inte ha garanterad uppvärmning när jag inte är där under de mörka månaderna. Dock kommer jag säkert att vistas i stugan i perioder även under denna del av året. Om solcellerna inte ger tillräckligt med effekt då drar jag ned på elförbrukningen till ett minimum och kan stötta med ett elverk om det behövs.

Jag vill installera solceller som ska ge tillräckligt med ström för att driva:
- vattenpump (från brunnen)
- varmvattenberedare
- uppvärmning av 100 kvm bostad till 16-17 gr, resten värmer jag med kakelugnar och kaminer
- viss belysning (bara ledlampor)
- kylskåp och frys (eventuellt kör jag detta på gasol tillsammans med spisen)
- tvättmaskin
- dammsugare, ladda mobiler, TV etc.

Jag tror att jag kommer att kunna ordna så att en åretruntboende granne regelbundet kan komma och ta bort snö på solcellerna under vintern när jag inte är där. När jag inte är i stugan under de mörkaste vintermånaderna kommer elförbrukningen att begränsas till uppvärmning av 1. mindre utrymme där semafortank för vatten finns, 2. uppvärmning av valda rum (ca 50 kvm) till 15-16 gr.

Kommer detta att funka? Finns det någon som har gjort det här och hur fungerar det? Hur stor effekt behöver jag (ungefär) på solcellerna? Kan det vara en idé att ha ett mini-vindkraftverk också?

Tacksam för svar
 
  • Gilla
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
K Krille222 skrev:
Hej Göran
När jag inte är i stugan under de mörkaste vintermånaderna kommer elförbrukningen att begränsas till uppvärmning av 1. mindre utrymme där semafortank för vatten finns, 2. uppvärmning av valda rum (ca 50 kvm) till 15-16 gr.
Det där låter tufft. Att klara nummer 1 ska inte vara några problem, nummer 2 lär du behöva en ganska rejäl anläggning och stor batteribank, varför så stort uppvärmt utrymme?

Spontant så känns det så att om du vill hålla 50 kvm till 15-16 grader så skulle du nog behöva köra en pelletsbrännare med relativt stort förråd kombinerat med batteribank. Diesel går ju också så klart. Det kan ju bli rejält kallt i fjällen vintertid.

I värmländska skogarna så har vi i stället ett litet utrymme på mindre 2 kvm som hålls varmt för vatten och batterier.
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Ja, du har nog rätt. Jag har inte riktigt vant mig ännu vid tanken på att vara helt off-grid. Men jag gillar det du säger för det kräver ju att jag anpassar boendet så att det blir tillräckligt enkelt för att kunna släckas ned helt under vinterns kallaste period.

Kan du berätta lite hur er stuga fungerar. Vilka åtgärder gör ni när ni lämnar för vintern? Vad skulle du säga är viktigt att inte förvara i det kalla huset? Hur har ni det med fukt under de nedstängda månaderna - mögel eller andra fuktskador? Vad för typ av hus är det - timrad stomme?
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
K Krille222 skrev:
Ja, du har nog rätt. Jag har inte riktigt vant mig ännu vid tanken på att vara helt off-grid. Men jag gillar det du säger för det kräver ju att jag anpassar boendet så att det blir tillräckligt enkelt för att kunna släckas ned helt under vinterns kallaste period.

Kan du berätta lite hur er stuga fungerar. Vilka åtgärder gör ni när ni lämnar för vintern? Vad skulle du säga är viktigt att inte förvara i det kalla huset? Hur har ni det med fukt under de nedstängda månaderna - mögel eller andra fuktskador? Vad för typ av hus är det - timrad stomme?
Det är en stuga som är bygga enligt gamla metoder för att kunna kallställas. Vi har efter det isolerat ett mindre utrymme där vatten finns. Hur man bygger idag med moderna metoder vet jag inte.

Utrymmet där batterier och vatten finns värms upp av en solarventi + elektroniken (inverter och batteribank) och finns även ett frostskydd. Ska man vara där på vintern så är det elda i kaminen som gäller. Vi har inte tillräckligt stor solcell för att klara en värmepump mörka / molniga dagar på vintern. Byggde man ut solcellerna så skulle det kanske kunna gå då stugan är mindre.

Fördelen med t.ex. ett system med lithium-batterier är att vissa kan laddas väldigt snabbt med t.ex. en generator. Jag har testat ett sådant system nu i sommar. Tyvärr är de rätt dyra.

Hittar jag rätt objekt norrut så kanske det nog bli en sådan lösning. Tanken är att på sikt kunna använda bilen (V2L, V2H) när man är där. Då pratar vi dock mycket mindre än 100 kvm.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
Intressant det där med att du byggt enligt gamla metoder. Det är också min plan då jag planerar för ett handtimrat hus. Har dock inte tänkt på att det på så vis funkar att kallställa, men inser ju att det blir en av fördelarna med ett sådant hus. Jag blir nyfiken på det du säger om att använda bilen. Vad menar du med V2L och V2H?
 
K Krille222 skrev:
Hej Göran
Jag planerar för att bygga en fjällstuga i norra Dalarna och eftersom det inte finns någon lämplig elanslutning i närheten måste den bli off-grid. Jag försöker här komma i kontakt med personer som har gjort detta redan och kanske kan komma med användbara råd. Hoppas du har lust att berätta lite mer om hur du gjorde.

Jag planerar att kunna använda stugan året om, men jag kommer inte att bo där permanent. Därför tänker jag mig att ordna med vatten och avlopp så att det är enkelt att stänga av detta i slutet av hösten (oktober) och slå på det igen i slutet av vintern (mars) när risken för frysning är mindre. På så vis behöver jag inte ha garanterad uppvärmning när jag inte är där under de mörka månaderna. Dock kommer jag säkert att vistas i stugan i perioder även under denna del av året. Om solcellerna inte ger tillräckligt med effekt då drar jag ned på elförbrukningen till ett minimum och kan stötta med ett elverk om det behövs.

Jag vill installera solceller som ska ge tillräckligt med ström för att driva:
- vattenpump (från brunnen)
- varmvattenberedare
- uppvärmning av 100 kvm bostad till 16-17 gr, resten värmer jag med kakelugnar och kaminer
- viss belysning (bara ledlampor)
- kylskåp och frys (eventuellt kör jag detta på gasol tillsammans med spisen)
- tvättmaskin
- dammsugare, ladda mobiler, TV etc.

Jag tror att jag kommer att kunna ordna så att en åretruntboende granne regelbundet kan komma och ta bort snö på solcellerna under vintern när jag inte är där. När jag inte är i stugan under de mörkaste vintermånaderna kommer elförbrukningen att begränsas till uppvärmning av 1. mindre utrymme där semafortank för vatten finns, 2. uppvärmning av valda rum (ca 50 kvm) till 15-16 gr.

Kommer detta att funka? Finns det någon som har gjort det här och hur fungerar det? Hur stor effekt behöver jag (ungefär) på solcellerna? Kan det vara en idé att ha ett mini-vindkraftverk också?

Tacksam för svar
Hej!

Intressanta idéer!

Jag har ungefär samma planer som dig för vår stuga ute på en skärgårdsö långt uppe i norr.

Några skillnader:
-Största delen av vintern står stugan kall, dvs ofta -25 till -40
-Vi värmer allt med ved när vi är ute på vintern
-Vi har inget rinnande vatten så det är inget problem
-Vi har kyl på gasol och ingen frys, däremot en stor iskällare (24m3)

Något jag verkligen kan rekommendera är vattenburen värme med självdrag och glykolblandning i rören. Men jag vet inte om det är så många som kan installera dessa system idag, kommer ihåg hur vi tog in en riktigt gammal röris typ 1991 som farsan sa var en av få som visste hur det skulle dras för att få bra självdrag.

Den perioden av året där vi är där ute, säg totalt 4v under vintern och 10v resterande del av året, kan det stundtals vara väldigt hög belastning med upp till 20 pers med telefoner, datorer, byggutrustning osv., men det är höga toppar och längre dalar även under högsäsong.

Principiellt tänker jag mig:
-Ett batteri med största möjliga kapacitet
-Ett mindre antal solceller (dvs behöver inte vara en massa kW)
-Möjlighet att ladda med generator
-Även 3-fas ut för svets m.m.

Jag kan lätt isolera ett rum där jag har systemet, men jag undrar ändå hur klokt det är att ha ett system där ute som inte tål kyla. Systemet måste klara sig själv 2-3 månader åt gången när isen lägger sig/isgången på våren. Haverar något vore det tråkigt om batterierna frös sönder.

Är det någon som har tips på bra konverter och batteri som passar detta ändamål? Tänker att budgeten helst ska hållas under 150’.
 
Ser att många rekommenderar ”Self Manged” lithium batterier till off-grid-system, vilket inte de större varianterna (BYD/LG/Huawei) kvalificerar som.

Bl.a:
https://www.cleanenergyreviews.info/blog/best-off-grid-solar-system

Här är ett system i EU som svarar mot de specifikationerna:
https://www.offgridtec.com/en/offgr...nlage-3300wp-7kwh-lifepo4-speicher.html?c=260

Intressant är att Amazon.se har samma leverantör.

Någon som har några tankar om att man inte riktigt kan förlita sig på kommunikationen mellan extern batteriövervakning och batteriet i off-grid-system?
 
M Messier1994 skrev:
Ser att många rekommenderar ”Self Manged” lithium batterier till off-grid-system, vilket inte de större varianterna (BYD/LG/Huawei) kvalificerar som.

Bl.a:
[länk]

Här är ett system i EU som svarar mot de specifikationerna:
[länk]

Intressant är att Amazon.se har samma leverantör.

Någon som har några tankar om att man inte riktigt kan förlita sig på kommunikationen mellan extern batteriövervakning och batteriet i off-grid-system?
Du behöver AGM batterier. Litiumbatterier förstörs av kyla.
 
  • Gilla
Messier1994
  • Laddar…
F Finndjävel skrev:
Du behöver AGM batterier. Litiumbatterier förstörs av kyla.
Intressant! Jag trodde det var tvärt om.

Edit:
Läste på lite, bla denna artikel (som är lite partisk):
https://battlebornbatteries.com/lead-is-dead-white-paper-study/

Men det de inte tar upp är om LiFePo4 batterierna går sönder av minusgrader…

Är lite synd om man måste ha blybatterier, lithiumbatterierna verkar ju vara så mycket bättre i alla andra avseenden.
 
Redigerat:
F Finndjävel skrev:
Du behöver AGM batterier. Litiumbatterier förstörs av kyla.
Har kikat på 4 av dessa:
https://suministrosdelsol.com/en/py...ntech-lithium-battery-us3000C-3-5kwh-48v.html

Skulle det kanske vara idé ändå att satsa på att värma dem på vintern? Men samtidigt är jag lite skeptisk. Kommer man ha någon laddning alls under typ November till februari? Är typ 15 mil söder om polcirkeln…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.