Hej!

Vi ska efter många vändor häva ett köp av en levererad vara då företaget inte åtgärdat väsentliga problem inom skälig tid.
Hur bör vi formulera texten på mest lämpligt sätt?

Hur fungerar det att häva ett köp då arbetet var rot-berättigat?

//Niklas
 
BirgitS
Du behöver inte skriva på något särskilt sätt utan det räcker ju typ: Jag vill häva köpet av vara x eftersom problemen inte har åtgärdats inom skälig tid.

Sen skriver du om ROT-avdrag men det får man ju inte på varor utan på vissa tjänster. Gäller det en tjänst och inte en vara egentligen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Du behöver inte skriva på något särskilt sätt utan det räcker ju typ: Jag vill häva köpet av vara x eftersom problemen inte har åtgärdats inom skälig tid.

Sen skriver du om ROT-avdrag men det får man ju inte på varor utan på vissa tjänster. Gäller det en tjänst och inte en vara egentligen?
Hej!

Tack för svar.
Det avser leverans och installation av luft/ luft- värmepumpar.
 
BirgitS
Då är det kanske snarare det du ska skriva att du vill häva, alltså ... häva köpet av leverans och installation av ...
 
BirgitS BirgitS skrev:
Då är det kanske snarare det du ska skriva att du vill häva, alltså ... häva köpet av leverans och installation av ...
Okej!

Vi provar så får vi se vad det landar i.
Tackar!
 
Vi har nu skickat in mail om hävning av köpet.

Hur lång tid är skäligt att vänta på återbetalning innan man bör göra en anmälan till ARN?
 
Vänta in svar från leverantören först. Vad är problemet egentligen?
 
  • Gilla
T.Linfors
  • Laddar…
Det är två inomhusenheter mot en utomhusdel (multisplit) där vi inte hade någon värmefunktion i sex veckors tid i början på året. Det löstes efter fyra lagningsförsök..

Under sommaren så visade det sig att man kunde inte använda kylfunktionen och det har nu gått tre månader utan att de åtgärdat problemet.

Vi har då ställt krav att få allt utbytt innan ett visst datum med hot om hävning om de inte går med på kravet vilket de inte godkänt sig att utföra.

Responsen sedan dess är utebliven.
 
Nu har det gått 12 dagar och företaget har inte accepterat hävningen och inte gjort någon återbetalning.

Jag har fått sagt till mig att om de accepterar hävningen har de 14 dagar på sig att göra återbetalningen, annars kan jag gå till kronofogden för att kräva in pengarna.

Är de ”passiva” och inte svarar på vår hävning/ krav kan jag efter 30 dagar göra en anmälan till ARN.

Kan ovan stämma?

Man blir extremt arg och trött då företag inte tar sitt ansvar.
 
Jag tror att ni kan gå till ARN direkt. Kronofogden kommer inte hjälpa för bolaget kan enkelt bestrida och då är ni tvungna att stämma bolaget i tingsrätten :(
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Vi gjorde en anmälan till ARN och de behandlade ärendet snabbt.

Motparten fick fram tills idag 21/9 på sig att lämna svar på min anmälan.

Har dock inte hört något mer,, så blir spännande att se om motparten väljer att agera eller fortsätta ignorera det hela som de gjort.

Är det vanligt att företag inte går på ARNs bedömning? Är inte jättepepp på att driva ett ärende rättsligt. Magkänslan säger att det är dyrt ocg krångligt för en som saknar kunskap inom området.
 
  • Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
BirgitS
Inte vanligt men det förekommer.
För tingsrätten bör man nog anlita en advokat och det brukar gå att få viss ersättning för det via hemförsäkringen.
 
Kan du inte berätta de detaljer som du utelämnar?

Varför tror du att företaget vägrar åtgärda felet?
Försöker de helt enkelt blåsa dig alltså?
 
Hej!

Produkten har fått två väsentliga fel.
Det första felet tog fyra lagningsförsök över en sex veckors period att åtgärda.

Det andra väsentliga felet är kvarstående efter två lagningsförsök och nu 14 veckor senare.

Vi sa att de måste byta ut alla produkter i installationen då de försökt laga problem så många gånger och de har bytt ut flertalet delar utan att problemen åtgärdas.
Deras svar var då att dem måste fortsätta med vidare diskussioner med tillverkaren om våra problem och att de återkommer.

Då gav vi dem två veckor att byta ut allt annars häver vi köpet.

Vi hävde köpet och de har inte lämnat någon respons. Vi gjorde en anmälan till ARN. Här är vi nu.

Med tanke på hur värdelösa de varit sedan februari då problemen startade har jag noll tilltro till företaget..
Mina farhågor har hitintills stämt, där av jag tror de kommer ignorera arn-anmälan.
 
Idag fick jag mail från ARN att företaget valt att inte besvara anmälan.

I samma mail skriver de att parterna ska få ett svar inom 90 dagar. Det känns som att det inte kommer göra någon skillnad för mig..

Företaget vi har en anmälan mot heter ”Vi värmer Sverige AB”.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.