Om man har ett uterum med tak i kanalplast, går då att sätta en skorsten genom med manschett som tätning, eller måste man bygga om till plåttak runt genomföringen. Anledningen är att kunna värma uterummet med en kamin. Jag är medveten om att skorstenen måste gå över nock på taket. Eller beror det på avståndet till huset?
 
Enligt BBR, Om skorstenen är placerad utanför fasaden så kan en linje dras från den högsta punkten med 10 graders lutning, skorstenar som är belägna inom 15 meter behöver skära linjen.
Illustration som visar en skorsten placerad utanför fasaden med en linje ritad med 10 graders lutning över ett uterum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi installerade kamin så i vårt uterum enligt bygglov och fick godkänt av kommun och sotare. Vi valde att ha "vanligt" tak över kaminen och kanalplast över resten. Kanalplasten rör sig mycket beroende på temperatur.
 
  • Gilla
helrob och 1 till
  • Laddar…
Kan du inte dra ut skorstenen genom väggen/fasaden ?


Nedan är 3 sätt för att uppfylla BBR´s krav:

  • Skorstenen bör mynna minst 0.4 meter ovan nocken, om avståndet mellan skorstenen och nocken är mindre än 2,3 meter. Tänk dock på att skorstenen alltid måste mynna minst 1 meter över taktäckningen!
  • Om skorstenen är i lä för vinden och vågrätt avstånd mellan skorstenen och nocken är större än 2,3 meter så gäller grundregeln om 1 meter över taktäckningen. Samma gäller om skorstenen monteras i nocken 1 meter över taktäckningen.
  • För en byggnad med tak på olika nivåer kan rökkanalens höjd beräknas med utgångspunkt från det högst belägna taket. Även vid tillbyggnad kan höjden beräknas på detta sätt (1,2 eller 3 enligt ovan). Med tanke på risk för brand genom gnistor och sanitära olägenheter genom röknedslag – bland annat med hänsyn till takbeläggning, fönster i fasad och uteluftintag för ventilation i närliggande byggnader – bör reglerna tillämpas även för rökkanaler på komplementbyggnader
 
  • Gilla
Nizzlon och 1 till
  • Laddar…
Samtidigt måste du tänka på skorstenens avstånd till brännbart material om du ska upp den genom kanalplast
 
  • Gilla
Anderscurl
  • Laddar…
Ok, så då blir det kanske bäst med två fulla våningar skorsten för dragets skull, även om skorstenen placeras mer än 2 3 meter från huvudbyggnaden, till exempel i utkanten av uterummet. Skorsten på utsidan går ju men jag tycker sådant ser så fult ut. Det absolut snyggaste vore ju att mura en stock men det är ju en kostnadsfråga.
 
Kolla i kaminens instruktioner det där med höjd på skorsten. På vår räckte det med 3m skorsten. Då sticker den upp lagom genom raket i uterummet så att ingen extra plattform behövdes för sotning.
 
  • Gilla
Fast Eddie
  • Laddar…
A Anders_Nilsson skrev:
Ok, så då blir det kanske bäst med två fulla våningar skorsten för dragets skull, även om skorstenen placeras mer än 2 3 meter från huvudbyggnaden, till exempel i utkanten av uterummet. Skorsten på utsidan går ju men jag tycker sådant ser så fult ut. Det absolut snyggaste vore ju att mura en stock men det är ju en kostnadsfråga.
finns en skorsten som heter isokern som är en blockskorsten som man kan putsa eller montera tegel utan på. Den skiljer sig nog inga stora pengar jämfört med en modulskorsten
 
  • Gilla
Anemonhuset
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
Kolla i kaminens instruktioner det där med höjd på skorsten. På vår räckte det med 3m skorsten. Då sticker den upp lagom genom raket i uterummet så att ingen extra plattform behövdes för sotning.
hej, har du några bilder på detta?
//:Erik
 
ekkemannen ekkemannen skrev:
hej, har du några bilder på detta?
//:Erik
Uterum under byggnad med synlig skorsten ovanför taket, omgiven av snö och gabioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kamin installerad i ett uterum med en hög stenklädd skorsten som sträcker sig upp mot taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pratade med sotaren innan jag drog igång bygget av uterummet. Så han var med på noterna vad det gällde kamin och skorsten. Kaminen har ordentligt drag vid eldning och har lite längre skorsten än min rekommendationen.
 
  • Gilla
Mikael Karlsson6
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
[bild] [bild]
Pratade med sotaren innan jag drog igång bygget av uterummet. Så han var med på noterna vad det gällde kamin och skorsten. Kaminen har ordentligt drag vid eldning och har lite längre skorsten än min rekommendationen.
Hej,

Hur gjorde du övergången från knappast till plåttak?

Mvh
Magnus
 
L leffemangan skrev:
Hej,

Hur gjorde du övergången från knappast till plåttak?

Mvh
Magnus
Jag kortade den kanalplast skivan så den överlappar ut på papptaket nedanför med ca 25cm och aluminium skenorna som håller kanalplasten behölls i fullängd. Pappataket gjorde jag så att underlagspappen las upp och klistrades på undre delen av skenan. Sedan klöv jag en läkt till 31mm (32mm kanalplast) som distans och bockade en plåt som klämdes mellan locket och läkten. Sedan klistrades ytpappen upp på plåten. Anslutningen runt skorsten och fotplåt gjordes enligt tillverkarens instruktioner. Bilden förtydligar förhoppningsvis.
Schematisk illustration av en takkonstruktion med detaljer av skarvar för kanalplast och taktäckning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.