Hej,

Planerar för att måla om husgrunden av estetiska skäl och dessförinnan laga puts som släppt. Jag är helt oerfaren och har således lite frågor. Av diverse trådar här samt googlesökningar uppfattar jag det som att det är viktigt att ta reda på vad för puts jag har på husgrunden nu för att kunna välja rätt produkt till en lyckad reparation och kommande målning.

Bor i enplans med källare byggt 1970.

Jag har konstaterat följande:
- husgrunden (putsen) målades 1-2 år efter att huset byggdes, dvs runt år 1971/1972.
- putsen går knacka bort bit för bit rätt enkelt med en hammare.
- bitarna går lätt bryta på mitten med fingarna
- bitarna smular en del mellan fingrarna men pulveriseras absolut inte utan är rätt hårt
- ytan på baksidan av bortknackat puts är svart
- det går att dra bort färgflagor som går att böja, de är liksom sega, inte spröda.

Tacksam för all hjälp jag kan få baserat på ovan info och bilder.

1. Vad för typ av puts har jag på min husgrund?
2. Vad för typ av puts bör jag använda till reparation?
3. Kan jag sätta puts på husgrunden 5-10cm under marknivå eller går inte det eftersom den är kall/fuktig där?

4. Ska jag använda silikatfärg vid ommålning?
5. Behöver jag slipa/rugga upp ytan på befintlig färg innan ommålning?

/Martin
 
  • Del av brun husgrund med synligt slitage och en ventilationsrist samt tegelvägg ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Brun målad puts på husgrund nedanför tegelvägg, med tecken på slitage och lagning nära terrassgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Husgrund med brun puts under tegelvägg, utsatta delar med flagande puts och synlig grå betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på husgrund med avflagad puts och synlig skada samt jord och småstenar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sprucken puts på husgrund med skuggor av bladverk och delvis synlig egen skugga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad husgrund där puts delvis har släppt och visar en underliggande svart yta, med synlig jord och små växter i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Målad husgrund med synlig puts och en grävd kant längs grunden, spade i jorden och tegelfasad ovanför.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en hand som håller bitar av gammal puts med synliga färgflagor och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av en husgrund där putsen delvis har släppt och exponerat en svart underlag, med frågor om reparation och ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand håller avskalade bitar av puts framför en husgrund där putsen delvis lossnat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad, avflagad puts på husgrund med synlig underliggande betong.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen med input?
 
A eller B gissningsvis. Ingen vits med silikat när du har platsfärg.
 
Stefan N Stefan N skrev:
A eller B gissningsvis. Ingen vits med silikat när du har platsfärg.
Tack för input. Jag frågade runt hos ett par olika färg- och bygghandlare. De sa som du, jag har latexfärg på nu och ska därmed måla med latexfärg igen. Silikat tyckte de däremot att jag bör använda på innerväggarna i källaren.

Däremot han på bygghandeln gissade på att jag skulle använda ett C-bruk. Han fick känna på ett par bitar puts jag hade med mig så kan tycka att han bör träffa rätt i sin gissning? Får väl blir B eller C och testa helt enkelt.

Har du vetskap kring möjligheten att putsa en bit ner under jord eller är det lönlöst att försöka med tanke på fuktigheten? Fult att ha en ojämn putskant synlig. Om inte annat får jag väl bygga upp några cm vid stenläggning eller vad som nu hamnar där i framtiden.

Mvh Martin
 
Ta med färgbiten och bilderna till en riktig färghandel, de kan mäta och ge rätt val där.
 
andreascarlsson andreascarlsson skrev:
Ta med färgbiten och bilderna till en riktig färghandel, de kan mäta och ge rätt val där.
Det gjorde jag. Färghandeln var säker på vilken färg det är (latexfärg) och hjälper mig med att välja rätt.
Det var svårare att få hjälp med vilket bruk som ska användas. Känns som man får chansa lite helt enkelt, om man inte kan skicka befintligt på analys...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.