Förutsättningar:

Två plans villa byggår 2006 122 kvm.
Vattenburen golvvärme platta på mark
Våning två ”vanliga el-radiatorer”
Frånluftvärmepump För ventilation, värme bottenplan och varmvatten.

Ska nu byta ut min frånluftvärmepump till en IVT 402, då kompressorn i min gamla nibe 310p dött.

Fråga 1
Justering av ventilation. Den är ett tillval som inte ingår i installationen, men behövs det i samband med byte? Ventilationen är ju redan anpassad en gång i samband med att Nibe FLVP installerades.

Fråga 2
Är det värt med tanke på min konfiguration av hus, att köra med trådlös innegivare? Jag har ingen idag. Jag har bara termostater i de olika rummen på nedanvåningen. Har dock stora söderfönster samt kamin. Samtidigt så är golvvärmen trög.
 
Inställning av totala ventilationen så den nya frånluftsvärmepumpen ger rätt luftflöde är betydelsefullt. Däremot är ju donen i taket redan inställda sedan tidigare så är total ventilation rätt blir det också rätt i de olika donen. Innegivare bör endast ha visande funktion, ej styrande, om man har golvvärme.
 
Om innegivaren endast visar och inte styr. Vad är vitsen då? En väldigt dyr termometer, eller vad?
 
Ja det bara för att visa temperaturen. Kan tänkta mig att det är bra om man håller på och loggar mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.