H
Tycker du har en sund inställning.
Du kunde bara följa avtal och bråka om allt.
Har du tur kanske entreprenören inte nämner något då dom kanske ser att avtal gäller med.
Men om det kommer på tal så har du en tanke på att det ska bli till det bästa för båda.
Det är ju varken de som bygger som har gjort fel eller ni.
Det är ju speciellt nu med dessa priserna.
 
J JockeUn skrev:
Force majeure är det inte. Det är normalt sett saker som krig och naturkatastrofer. Att priserna stuckit iväg handlar om att efterfrågan är större än tillgången vilket kallas marknad. Samma anledning som att hantverkare kostar skjorta, det finns för få I förhållande till behovet.
Att priset stuckit iväg beror på en mängd faktorer där Corona är den största anledningen. Många länder har stängt ner helt och hållet. Detta har givetvis lett till att produktionen stannat av. Det är långt ifrån bara trävaror som blivit drabbade i världen.

En icke normal situation med andra ord.

Vad är force majeure?
I många avtal finns villkor om force majeure. Force majeure används för att befria en avtalspart från skyldigheter vid exceptionella händelser som ligger utanför denna parts kontroll och som inte kunnat förutses när avtalet tecknades. Som exempel på sådana händelser nämns ofta krig, uppror, strejk, myndighetsåtgärd, orkan eller liknande. Även omfattande sjukdomsutbrott och nedstängning av arbetsplatser till följd av detta kan, beroende på avtalets formulering, omfattas.

”Samma anledning som att hantverkare kostar skjorta, det finns för få I förhållande till behovet.”
Att du tycker att en hantverkare är dyrt kan jag förstå. Men egentligen är din bilmekaniker ofta betydligt dyrare.

Vill man tjäna lite mer pengar som Svensk hantverkare så drar man till tex till Norge eller Tyskland. En snickare jag känner åkte ner till Tyskland i juni.
43 Euro i timmen tjänar han där.
Runt 20 Euro i timmen här hemma.

En svensk snickarfirma tar normalt runt 450kr/ Tim + moms. Priserna har legat runt denna summa länge. Det är inga som helst problem i Stockholm att få tag i Svenska snickare för runt 400 kr/Tim. Men vill du ha lite bättre kvalitet så skulle jag säga att priserna börjar runt 420 kr/ Tim.

Vad normalpriset för en snickare är mot en privatperson känner jag dock inte till. Men av vandrings vågen jag ser varje morgon av folk med utländsk härkomst som kommer med en ryggsäck så kan jag tänka mig att snittsumman är betydligt lägre.
 
S Sany skrev:
Hej och tack för svar. Ja det här är inte helt enkelt. Det finns en vitesklausul i kontraktet så dom kommer inte försena bygget. Jag säljer plastråvara och där har priserna också skenat iväg p g a materialbrist. Så jag är väl insatt i vilka problem det kan ställa till med både i priser och leveranstider. Det är verkligen tillverkarens marknad. Bra att få lite input i detta forum innan vi pratar med byggfirman. Tack
En lösning är att komma överens om att dela på den ökade kostanden mellan parterna - beställaren o entreprenören. Dela bördan;)
 
När jag byggde till nyligen så kom jag och hantverkaren överens om att de beställde allt virke i mitt namn på Optimera med leverans hem. Sen åkte jag dit och betalade.

Kanske fick jag inte något fantastiskt pris men jag hade iaf koll på allt
 
Villa vista Villa vista skrev:
Vid B2B har entreprenören rätt till ersättning för extrema prisökningar, jag tror inte att denna rätt finns i KtjL.
Om så är fallet har du ingen juridisk skyldighet att justera ingånget pris. Dock kan det borga för ett bättre resultat att starta projektet med en entreprenör som inte är missnöjd. Tyvärr är branschen tillräckligt oseriös utan dylika problem.
Kontrollera E:s siffror noggrant. Erbjud ev 50/50 av tillkommande kostnad. Obs kostnad!!! Entreprenörer gillar att bluffa med priser istället.
När en leverantör ger ett fast pris så långt i förväg som bygget skall starta så måste man anta att han tagit höjd för ev. prishöjningar. Jag tycker ni skall driva den linjen tills att han inser att han inte kan ta ut något extra. Eftersom denna extrema situation inte uppkommit tidigare så tycker jag att ni kanske kunde gå leverantören till mötes om eran budget tål det.

När jag lät bygga mitt hus så var det också delad entreprenad på samma sätt som ni har. På den tiden var det mycket vanligt att husgrundsentreprenören levererade husgrunden och att husentreprenören gick i KK. Det är något ni skall passa er för i detta fall. De kanske har flera byggen på gång och drabbas av så många förluster att de plötsligt inte kan fullgöra sina uppdrag, detta trots att ni tar på er en del av merkostnaden för materialet. Den överenskommelsen om merkostnaden skall ni skriva in i ett avtal om att den inte betalas ut förrän huset står klart.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Hej. Bra poäng att hålla på att betala merkostnaden tills huset är klart. Det tar jag med mig om det blir en pris diskussion.
 
  • Gilla
PurreP
  • Laddar…
Min generella hållning vad det gäller materialpriser är att det är leverantören som behöver säkra upp för dem.

Det går att jämföra med många olika affärer där slutproduktens kostnad kan variera beroende på dagspriser. Färskvaror, råvaror, material eller för all del räntor. De som säljer dessa produkter och har en risk kopplat till att priser kan variera löser normalt sett det genom att försäkra sig mot risken. Antingen via avtal eller via att man förhandlar fram fixerade priser under en tidsperiod. Jämför med banken som ger dig bolån till en viss ränta. Antingen får du den tre månader i taget eller så tecknar du dig för en längre period. Om du tecknar bolån för säg ett eller flera år så köper ju banken i sin tur underliggande säkerheter för det pris de kan få dem för vid det tillfället, så de säkrar sin marginal och sitt påslag.

Samma princip gäller tillverkare som köper in råvaror för sin tillverkning. De tecknar sig till ett visst pris för råvaran under en viss avtalad tidsperiod.

Gör man av någon anledning inte det, och trots det i sin tur ger ett fast pris till sin kund i nästa läge, då tar man en risk. Går priset upp gör man en dålig affär, går priset ner gör man en bra affär.

Antingen säkrar man sin affär till en förutsägbar marginal genom att teckna sina egna avtal motsvarande det man tecknar med sina kunder, eller så lever man på att man är duktig på att förutsäga sin marknad eller genomföra sina inköp att man kan använda risken som hävstång i sin affär.

I det specifika fallet verkar din leverantör inte ha säkrat upp sig för sin risk och inte tagit täckning för det i sitt avtal med dig. I detta fall rent avtalsmässigt ska denne då stå för kostnaden.

Sen är det såklart som du själv resonerar i slutändan lite av en bedömningsfråga vad som är rimligt eller inte och om det är en mindre leverantör kanske de kan hamna i en besvärlig sits som kan ställa till det för dig leveransmässigt i slutändan. Den bedömningen kan bara du själv göra.

Jag håller med de som föreslagit att om din leverantör tar upp frågan så ska du begära full transparens för att diskutera det hela och inte godta några påståenden. Det är en rent affärsmässig hederssak tycker jag.
 
Villa vista Villa vista skrev:
Vid B2B har entreprenören rätt till ersättning för extrema prisökningar, jag tror inte att denna rätt finns i KtjL.
Om så är fallet har du ingen juridisk skyldighet att justera ingånget pris. Dock kan det borga för ett bättre resultat att starta projektet med en entreprenör som inte är missnöjd. Tyvärr är branschen tillräckligt oseriös utan dylika problem.
Kontrollera E:s siffror noggrant. Erbjud ev 50/50 av tillkommande kostnad. Obs kostnad!!! Entreprenörer gillar att bluffa med priser istället.
Det hardu ingen rätt till i b2b om det inte finns en klausul i kontraktet. Fast pris gäller även i b2b världen. Vi jobbar inte i bygg utan i en tekniksektor, dock under entreprenad, sås amma regler.

Vi kan aldrig höja priser efter en accepterad offert.
Har en Vän som driver byggföretag. Han skrev på ett kontrakt för 16milj vid årsskiftet som sakll levereras nu. Ingen rolig affär som han uttryckte det.

Klart man kan förhandla. men den kund som betalar mer gör det ju av riktig välvilja, och sannolikt bara om han tror det blir dyrare att inte hjälpa entreprenören.

Dra sig ur kan man inte heller göra, då man kan bli skadestånds ansvarig om man inte fullföljer. Därför företag behöver ha en stark kassa. Den skall även täcka för svåra tider. Vi jobbar främst mot Offentlig sektor, då ställs det krav på stark finansiell ställning bara för att få lov att lämna anbud. De vill veta att man klarar en smäll.
 
Krille-72 Krille-72 skrev:
Att priset stuckit iväg beror på en mängd faktorer där Corona är den största anledningen. Många länder har stängt ner helt och hållet. Detta har givetvis lett till att produktionen stannat av. Det är långt ifrån bara trävaror som blivit drabbade i världen.

En icke normal situation med andra ord.

Vad är force majeure?
I många avtal finns villkor om force majeure. Force majeure används för att befria en avtalspart från skyldigheter vid exceptionella händelser som ligger utanför denna parts kontroll och som inte kunnat förutses när avtalet tecknades. Som exempel på sådana händelser nämns ofta krig, uppror, strejk, myndighetsåtgärd, orkan eller liknande. Även omfattande sjukdomsutbrott och nedstängning av arbetsplatser till följd av detta kan, beroende på avtalets formulering, omfattas.

”Samma anledning som att hantverkare kostar skjorta, det finns för få I förhållande till behovet.”
Att du tycker att en hantverkare är dyrt kan jag förstå. Men egentligen är din bilmekaniker ofta betydligt dyrare.

Vill man tjäna lite mer pengar som Svensk hantverkare så drar man till tex till Norge eller Tyskland. En snickare jag känner åkte ner till Tyskland i juni.
43 Euro i timmen tjänar han där.
Runt 20 Euro i timmen här hemma.

En svensk snickarfirma tar normalt runt 450kr/ Tim + moms. Priserna har legat runt denna summa länge. Det är inga som helst problem i Stockholm att få tag i Svenska snickare för runt 400 kr/Tim. Men vill du ha lite bättre kvalitet så skulle jag säga att priserna börjar runt 420 kr/ Tim.

Vad normalpriset för en snickare är mot en privatperson känner jag dock inte till. Men av vandrings vågen jag ser varje morgon av folk med utländsk härkomst som kommer med en ryggsäck så kan jag tänka mig att snittsumman är betydligt lägre.
Det är väl utrett att force major inte är tillämpligt i dom här fallen rörande varken halvledarbrist eller Prishöjningar i virkesindustrin.
 
  • Gilla
JockeUn
  • Laddar…
Som beställare behöver man absolut inte acceptera höjda priser, om det inte finns en klausul för detta. Fast pris gäller.
Jag hade gjort en ekonomisk koll på entreprenören och försökt utreda om de är ekonomiskt stabila. Har de hög lönsamhet, ger aktieutdelning etc så låt dom ta smällen. Det skall de klara. Drabbar sannolikt dem mindre än dig privatekonomiskt.

Har du en entreprenör som verkar gå på knäna, så kanske det ligger i ditt intresse att de överlever. Då kan man ju överväga att hjälpa till inom rimliga gränser. Men då hade jag satt höga krav på att först skall entreprenören ta av sin material marginal. MAo Man får dela på smällen. För det är inte ok att han höjer priserna för att själv gå skadelös, när han har ett kontrakt mot sig. Ha n får överleva på timmarna tills han är igenom helt enkelt. Sen på överskjutande så är det ju upp till din välvilja om du vill täcka det, eller en del etc.
Var dock mycket noga med att han då får måste vara transparent med fakturor och redovisa kostnader öppet.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S Sany skrev:
Hejsan. Vi skall bygga hus med början nu i höst och sedan vi skrev på kontraktet i februari har ju materialpriserna rusat i höjden. Vi har delad entreprenad, ett kontrakt på själva husstommen, och ett kontrakt med en byggfirma som reser huset och färdigställer det helt inomhus. Kontraktet för själva husstommen regleras enligt index MT74 så det är ju inga konstigheter. Mycket av materialet även invändigt ingår ju i själva leveransen av husstommen.
Vi har också valt ett faltak på vårt hus. Det är ett trätak som byggfirman skall köpa in virket till och lägga, och då virkespriserna ökat mycket blir det dyrare inköpspris för dom. I det påskrivna kontraktet med byggfirman, finns ingen klausul om prisökningar utan vi har skrivit på ett fast pris, byggnadsstart sommaren 2021. Vi fick en hint från byggfirma innan semestern att priserna rusat iväg på material men min fråga är hur vi ställer oss till det när vi har ett fast pris i kontraktet. Skall vi hänvisa till kontraktet eller vara schyssta och prisjustera enligt något index? Förslag mottages gärna.
Vi vill ju ha en bra relation med byggfirman och en bra start så de gör ett bra jobb på vårt hus. Samtidigt inte betala något överpris. Finns det någon praxis? Tack Sarah.
Fast pris gäller men för att som du säger behålla en bra relation kan ni båda dela på prishöjningen som är 120 % sedan april. Rent hutlöst men det priset kommer garanterat sjunka
 
Jag har inte svaret, men jag håller nog med - en stor spelare skulle jag inte bry mig ett dugg om de gör en dålig affär då de sannolikt gjort mängder av jättebra affärer innan. Och säkert har tagit höjd för att kunna göra ett par dåliga affärer.

Jag skulle vara lite orolig att ett litet företag skulle kunna gå i KK. Säg att de har flera (eller två för att göra exemplet lätt) kunder där den ena går med på att betala mer för material och den andra inte. Den ena är "snäll" att betala räkningar, kanske även tidigare än nödvändigt. Och firman kånkar. Då kommer den snälle kunden att drabbas värre.

Vore jag i sitsen att jag kunde vänta med uppdraget skulle jag nog hellre göra det än att riskera att köra en liten hantverkare i KK och sen sitta med ett halvfärdigt bygge och en soppa att reda ut. Är det redan startat så skulle jag nog frågat om de klarar att fullfölja och sen köra på.
 
M mojjen skrev:
Det är väl utrett att force major inte är tillämpligt i dom här fallen rörande varken halvledarbrist eller Prishöjningar i virkesindustrin.
Som jag förstår saken behöver du ha Force Majeure inskrivet i avtalet samt vad som avses.
Det jag menade är att JAG anser att Force Majeure borde vara gällande.

Däremot har jag läst att avtalslagen kan hjälpa till i rådande situation. Om det hjälper ett avtal mellan en privatperson och företag har jag ingen aning om.

Detta är en unik situation. Vad som gäller rent juridiskt vet jag inte och har aldrig påstått mig veta.

Just nu i denna situation som råder så handlar det enligt mig mer om att komma överens och ha respekt för rådande situation UTAN att blanda in juridiken.

Oftast slutar det också bäst om man lyckas med det.
 
  • Gilla
JockeUn
  • Laddar…
M mojjen skrev:
Det hardu ingen rätt till i b2b om det inte finns en klausul i kontraktet. Fast pris gäller även i b2b världen. Vi jobbar inte i bygg utan i en tekniksektor, dock under entreprenad, sås amma regler.

Vi kan aldrig höja priser efter en accepterad offert.
Har en Vän som driver byggföretag. Han skrev på ett kontrakt för 16milj vid årsskiftet som sakll levereras nu. Ingen rolig affär som han uttryckte det.

Klart man kan förhandla. men den kund som betalar mer gör det ju av riktig välvilja, och sannolikt bara om han tror det blir dyrare att inte hjälpa entreprenören.

Dra sig ur kan man inte heller göra, då man kan bli skadestånds ansvarig om man inte fullföljer. Därför företag behöver ha en stark kassa. Den skall även täcka för svåra tider. Vi jobbar främst mot Offentlig sektor, då ställs det krav på stark finansiell ställning bara för att få lov att lämna anbud. De vill veta att man klarar en smäll.
helt rätt, jag skulle vara tydligare att referera till standardavtalen AB 04/ABT 06.
Dock gissar jag på att typ över 95% av alla B2B upphandlas via dessa stndardavtal.
 
Villa vista Villa vista skrev:
helt rätt, jag skulle vara tydligare att referera till standardavtalen AB 04/ABT 06.
Dock gissar jag på att typ över 95% av alla B2B upphandlas via dessa stndardavtal.
95% av våra uppdrag går på fast pris enligt offert eller anbud. Bara ÄTA som hanteras via abt06 i de flesta fallen. Oftast sker ju dock även ÄTA som prisförslag/offert innan åtgärd.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.