Jag skall lägga nytt golv där ena delen av golvet har en gammal matta som höjer upp den delen med några millimeter, vilket gör att det kommer bli en nivåskillnad.

Finns det något vettigt underlag att lägga under det mjuka golvunderlägget på det ställe som behöver höjas upp?

Jag har inte mätt ännu men det lär vara ett par millimeter som enda delen måste upp.

Att ta bort plastmattan känns inte aktuellt då det dels kan vara risk för asbest samt att jag gissar att det blir ett rejält jobb att få bort det och limmet, även om det inte skulle vara asbest och vi har fullt upp med massa annat att göra innan inflytt.
 
S start79 skrev:
Jag skall lägga nytt golv där ena delen av golvet har en gammal matta som höjer upp den delen med några millimeter, vilket gör att det kommer bli en nivåskillnad.

Finns det något vettigt underlag att lägga under det mjuka golvunderlägget på det ställe som behöver höjas upp?

Jag har inte mätt ännu men det lär vara ett par millimeter som enda delen måste upp.

Att ta bort plastmattan känns inte aktuellt då det dels kan vara risk för asbest samt att jag gissar att det blir ett rejält jobb att få bort det och limmet, även om det inte skulle vara asbest och vi har fullt upp med massa annat att göra innan inflytt.

Går väl antagligen att lägga typ underlagskork?
Annars brukar det inte märkas supermycket om du ändå ska lägga en list i skarven mellan golven.

hitta bara denna sida lite snabbt med olika tjocklekar säkerligen inte den billigaste men visar ju vad som finns :)

https://korkbutik.se/kategori/kork-underlag/
 
Tack, det kan vara ett alternativ.

IMG-20210824-145648.jpg
grab pictures from website

Matten släppte dock väldigt lätt.

Frågan är om det är lönt att riva upp och rensa bort limmet?

Dessutom kanske det kan vara asbest?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.