Hej,

Har precis köpt en fastighet med en relativt stor "gräsmatta" på. Ca 800 m2 skulle jag tro. När jag nu flyttat in, inspekterat lite mer och pratat med grannar består gräsmattan av fyllningsmassor (stenar, sand osv) samt en tunt lager med jord. På det har man kastat på lite gräsfrön. Detta arbete gjordes för ett par år sedan. Nu är i princip jorden borta och "gräsmattan" består av ogräs, lite gräs och småsten blandat med lite större. Det ser inte bra ut.

Fyllningsmassor som lades dit la man inte jämnt eller så har du sjunkning på sina ställen så den är väldigt ojämn.

Hur ska jag göra för att få till en jämn och fin gräsmatta på det här underlaget?
 
Har du plats att höja? Skicka på en 10 cm anläggningsjord och jämna till så kan du så sen igen.
 
Düsseldorff
Gör om skiten till nåt trevligt, dvs skippa gräset så långt det går. Anlägg rabatter, plantera buskar och träd. Gör allt du kan för att undvika förortsmardrömmen "gräsmatta".
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Har du plats att höja? Skicka på en 10 cm anläggningsjord och jämna till så kan du så sen igen.
Behöver man lägga på så mycket som 10 cm? Går absolut att höja lite men 10 cm är mycket.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Gör om skiten till nåt trevligt, dvs skippa gräset så långt det går. Anlägg rabatter, plantera buskar och träd. Gör allt du kan för att undvika förortsmardrömmen "gräsmatta".
Det är en tanke jag inte ens funderat på det. Man kanske bara ska anlägga en lite konstgräsplan till ungarna och gör något annat av resten.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Ska man tänka på miljön och sådär så är jag tveksam till om en konstgräsplan är bättre i längden än en vanlig gräsmatta. De nöts med tiden ner och plasten hamnar förstås direkt i naturen.

Om du inte kan höja så är förstås alternativet att inte göra det: jag har själv plockat bort 40 kubikmeter stenblandad seg lera för att kunna blanda i och ersätta med bättre jord. Nu beror det ju lite vad exakt dina fyllnadsmassor består av. Om det är mest grovt material som sand och sten så behöver du kanske inte ersätta så gräsligt mycket material. Har du någon aning om hur profilen ser ut? Vad ligger underst och vad kommer sedan, i vilken ordning? Jag plockade bort rätt stor volym genom att bara bli av med en hel del större stenar (säg 40–500 mm): det blev några kubik sådant. Om resten är ganska sandigt så kanske det räcker att du får bort i genomsnitt 3–5 cm och sedan blandar i lite bättre matjord i de översta 10–15 cm. Kanske en liten aning lera för att hålla fukten, men inte så många procent. Sedan har du fin siktad jord de översta 3–5 cm så att du slipper skjuta stenar på barnen när du klipper gräset.
 
harry73
Bara genom att gödsla och klipp utan uppsamlare, kommer man att förbättra gräsmattan. Själva ytan kommer nog att ligga lite högre för varje år (kanske en halv centimeter per år?) så även tjockleken på matjorden kommer att öka.
Sedan kan man plocka lite sten och fylla upp några större ojämnheter.
 
Düsseldorff
Jag är med på vad ni säger, men vad kommer den här märkliga tvångstanken om att man måste ha gräsmatta ifrån? Död åt gräset, länge leve buskar och träd!
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag är med på vad ni säger, men vad kommer den här märkliga tvångstanken om att man måste ha gräsmatta ifrån? Död åt gräset, länge leve buskar och träd!
Följa-Johnkulturen! Grannen har ju…alla andra…inte tänka längre än prinskorven räcker…för dålig fantasi osv! Ta god tid på er och planera! En vacker tomt är värt mycket.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Bara genom att gödsla och klipp utan uppsamlare, kommer man att förbättra gräsmattan. Själva ytan kommer nog att ligga lite högre för varje år (kanske en halv centimeter per år?) så även tjockleken på matjorden kommer att öka.
Sedan kan man plocka lite sten och fylla upp några större ojämnheter.
Tack för svar. Du tror det skulle räcka alltså? Ska man fylla större ojämnheter med jord direkt på gräset som finns där?
 
Düsseldorff
F Lejf skrev:
Tack för svar. Du tror det skulle räcka alltså? Ska man fylla större ojämnheter med jord direkt på gräset som finns där?
Ja han har rätt i att du kan så en gräsmatta på det sättet. Men vi missar ju grundfråga, dvs du vill ju inte ens ha en gräsmatta. Du bara tror att du vill det. Chilla lite och tänkt igenom hur du egentligen vill planera din trädgård. Sen tar du nya tag, det är inte bråttom.

Och din missriktade idé om att barnen behöver gräs eller vad det nu är, glöm det. Du behöver inte anlägga gräs för barnens skull, du är en bra pappa oavsett,
 
  • Gilla
Folkson
  • Laddar…
Eftersom detta är Internet vill jag börja med att säga att jag inte argumenterar för sakens skull utan för att faktiskt förstå. Jag har själv anlagt en del gräsmatta på en tomt som tidigare var totalt vildvuxen och det är rätt jobbigt (särskilt med tanke på träd och buskar som vuxit där i tiotals år) så om det finns ett alternativ så är jag otroligt sugen på att höra om det.

Ni som förespråkar att inte ha gräsmatta, vad är det för alternativ ni föreslår och vad är alternativet för? Många gånger vill man ju ha öppna ytor i sin trädgård där det inte växer hög växtlighet, så att man kan ta sig fram till olika platser på tomten, som exempelvis odlingar, förråd, sittplatser och så vidare. Om man inte gör någonting brukar det börja sin äng och sedan så börjar det växa buskar och träd där, vilket gör det rätt svårt att komma fram.

Om man vill ha sådana öppna ytor utan hög växtlighet behöver man i så fall lägga sten, grus eller något annat (flis, bark, plast?) som täcker marken. Det är klart man kan lägga asfalt, men det blir ju inte så snyggt. Kan inte ni lägga upp några bilder på era trädgårdar där ni inte har gräsmatta, så man förstår hur ni menar? Det är klart att det är "tråkigt" att ha enbart gräsmatta, men gräsmattan är ju förutom fotbollsplan också utomhusmotsvarigheten till inomhusets hallar, öppna golvytor och aktivitetsutrymmen. Det är svårt att spela kubb i ett björnbusksnår, liksom?

Om man nöjer sig med en grönyta istället för en gräsmatta så är den ju i stort sett underhållsfri: en gång i veckan klipper man utan uppsamlare när den växer, och sedan gör man inget mer. Det som växer där växer. Det som inte klarar sig klarar sig inte. Inga buskar, inga träd.
 
  • Gilla
Dan_Johansson
  • Laddar…
Düsseldorff
Men så svårt kan det väl inte vara att förstå? Min tomt är ungefär 2000 kvm. Av dessa är ungefär 200 kvm gräs. Eller gräs och gräs, det är gröna lågväxande växter...

Resten är stengångar, buskar, träd, allehanda marktäckare, etc.

Det är ju bara att börja, man kan inte göra allt år ett.
 
Tja, några bilder skulle ändå uppskattas. Sedan beror det ju på vad man vill använda tomten till. Jag vill ha en yta där vi kan ställa ut ett bord när det är barnkalas, ha en liten plaskpool när det är trettio grader, spela kubb eller vad som helst. Då är det mindre praktiskt med gångar mellan buskage än en gräsmatta. Med det sagt behöver förstås inte hela tomten bestå av gräs. Vi har väl typ 10–20% gräsmatta på vår tomt. Rätt mycket vildmark, men den har ju en helt annan funktion.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.