Håller på att renovera ett uthus med allt vad det innebär.
Gamla proppskåpet ska nu bytas mot modern normcentral.
Har precis köpt ny inför att elektrikern kommer hit.
Inkommande el till uthuset är 1-fas.
Går det att koppla in denna central ändå? Blev osäker på om det är rätt jordfelsbrytare. En öppen normcentral med brytare och jordfelsbrytare redo för installation i ett uthus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
tommib
Det går att använda den men man måste bygla samma fas till alla tre. Det är lite dumt att göra egentligen så en tydlig märkning på kapslingen är nog bra.

Man kan också köra bara en av faskontakterna genom JFBn, då får man bygla efter istället (och kan inte använda fasskenan). Använd i så fall 1-2 så fungerar testknappen som den ska.
 
Kan jag behålla denna centralen intakt utan att byta några delar?
Har läst att det går att bygla fasen inkommande i huvudbrytaren?
 
Varför har du köpt en trefas när det bara är enfas in?
Har elektrikern ”godkänt” ditt inköp.

Protte
 
Hej
ser precis ut som där min särbo bor. Huvudbrytare och jordfelsbrytare för trefas men inkommade är enfas. Där har man sedan byglat samma fas till de tre ingångarna på huvudbrytaren. Eftersom man uppenbarligen bytt ut ett gammalt skåp, eftersom lägenheten är från 60-talet och man därmed måst gå till mätare för att bryta (till vilken de boende inte har tillgång) förutsätter jag att det är ett proffs som gjort den installationen, så det borde vara OK.
 
Hittade ingen annan normcentral. Verkar som om alla färdigbyggda är av samma sort förutom då kanske jordfelsbrytaren.
 
J Jolf skrev:
Hittade ingen annan normcentral. Verkar som om alla färdigbyggda är av samma sort förutom då kanske jordfelsbrytaren.
Man kan ju köpa en tomlåda och fylla med det man behöver också..........
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Man kan ju köpa en tomlåda och fylla med det man behöver också..........
Eller låta elektrikern köpa en... :)
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Precis pratat med min elektriker för säkerhets skull.
Han kommer att bygla ingångarna på huvudbrytaren så jag behöver inte byta några komponenter alls
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.