Hej.

Köpt ett hus från 1936. Trähus.

Märkt att en av brädorna i plankväggen vart mjuk på ett ställe! Tog en kniv och kände lite och fick upp ett hål. Typ som trät är uppätet. Bara den plankan inte dom på sidan om. Känner man i springan till vänster om brädan med hål i ca 2 dm nedanfrån och upp är den med porös. Vad kan det vara?. Haft Anticimex ute när vi köpte huset för 6 månader sedan. Dom letade husbock på vinden o sa det va jätte fint skick. Han vart med i källaren o sa att allt såg vettigt ut.

Mvh
 
  • Upptäckt skada på vitmålad träplanka som verkar vara uppäten, med ett synligt hål.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Fuktskadat trä
 
Düsseldorff
Ja vatten. Bryt upp och kolla.
 
Haft Anticimex här igen. Tydligen termit. Gammal lokal skada. Fuktmätt syll o andra brädor runt om idag. Allt mellan 14,7 - 16,3 %. Gått igenom hela källaren.
 
Düsseldorff
H Husärlivet skrev:
Haft Anticimex här igen. Tydligen termit. Gammal lokal skada. Fuktmätt syll o andra brädor runt om idag. Allt mellan 14,7 - 16,3 %. Gått igenom hela källaren.
Oj, oväntat! Skönt att det inte var fukt då. Men termiter? Oj. Skönt att det är ett gammalt, icke pågående, angrepp.

Edit: Jag måste ändå ställa mig frågande till slutsatsen termiter. Det är ju ett insektssläkte som återfinns på savanner och i regnskogar. Hur har de hittat till en planka i din vägg? Tvek på den slutsatsen...
 
Redigerat:
Ja. Dom vart här i ett par timmar och utforskade. Finns säkert men det men inte ser har man ej ont av!
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Oj, oväntat! Skönt att det inte var fukt då. Men termiter? Oj. Skönt att det är ett gammalt, icke pågående, angrepp.

Edit: Jag måste ändå ställa mig frågande till slutsatsen termiter. Det är ju ett insektssläkte som återfinns på savanner och i regnskogar. Hur har de hittat till en planka i din vägg? Tvek på den slutsatsen...
Ja är husbock. Men termit va mer skoj att skriva.
 
Düsseldorff
H Husärlivet skrev:
Ja är husbock. Men termit va mer skoj att skriva.
Men vafan, skräms inte!

Men tillbaka till huvudfrågan, termiter vore ju en mardröm. Men husbock är ju mardrömmarnas mardröm om du bor i trähus. Utred ordentligt att det inte finns pågående angrepp! Det kanske låter fjantigt men jag har ett hus typ 500 meter från mitt där det var för långt gånget. De fick riva hela huset (superfin villa från 1880). Tragiskt!
 
Dom jag köpte det av hade firma som knackade ner all gammal tegelfasad o bytt isolering o ny panel. Dom hade ju plankeväggarna framme o så fall sett det kan man tycka. Jag hittade mitt på lokalt ställe. Vinden har jag och Anticimex kollat. Där vart inga spår. Men ska bygga ett badrum i höst i ett rum. Där sk jag riva ända in till plankeväggen. Ska bli spännande
 
  • Wow
Düsseldorff
  • Laddar…
Hur undersökte amatörerna på Anticimex? Bröt de upp plankan och tittade på insidan?
Undersökt bjälklag runt plankan?

Man vill ju ta bort tills man inte längre ser skadat trä?
 
Min fru vart hemma. Ej jag. Men dom ska hit igen nästa onsdag. Då ska jag vara hemma. Dom påstod att det var inget att oroa sig för.
 
Men träet är hårt runt om den skadan ja la bild på. Men får se vad dom säger. Har husbocks försäkring. Men får se..
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.