Reflektion = mervärde

Efter lite tänkande dök en idé upp. Ljuset vid min Kapex kapstation skulle nog behöva lite mer ljus. Testade veckans inköp av LED- belysning från Lidl. Passade perfekt till höger om klingan!
Tog bort klistret från plattan och ersatte med lite kardborre från Biltema.
Mycket ljus för 20kr!
Åter till ”reflektionsmode”. Jag har några fler LED-belysningar att placera.
Dag

LED-belysning monterad på kapstation för förbättrad sikt vid sågklingan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 6 till
  • Laddar…
Trallcirkusen över - åtminstone för mig

Den sista fasen/etappen kör svärsonen själv. Han har med åren blivit väldigt duktig på altanbygge.

Nybyggd träaltan med öppen underkonstruktion och verktyg i bakgrunden mot en häck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dessutom har han samma inställning till hantverket som jag.
”Antingen gör man det ordentligt eller så låter man bli att göra det”

En del av mina verktyg och maskiner är tillbaks i Snickerboa. I dag gick jag igenom min Elu/AEG 18v bordssåg. Sågen har verkligen fått jobba under sommarens bygge och det har visat sig att två saker behövdes förbättras.

Inspänningen av dom fyra långa rörbenen har strulat ibland. När jag byggde sågen satte jag moderna låshandtag för fastspänningen. Det har visat sig att det inte går att spänna tillräckligt hårt. När sågen åkt in och ut under sommaren har något ben lossnat.
Nu testade jag med mutter och fast nyckel och det blev klart bättre. Den fasta nyckeln monterades med kardborre på sågen för att alltid finnas till hands.

En bordssågs ben fastspänt med en öppen fast nyckel och moderna låshandtag, som illustrerar förbättring av sågens stabilitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av förbättrad bordsågsinspänning med ny mutter och fast nyckel, monterad med kardborre.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förbättring av en bordssåg, med en fast nyckel fäst med kardborreband och en uppgraderad benlåsmekanism.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det utdragbara materialstödets ekbit var alldeles för kort och en bredare som täcker hela bordets bredd har monterats. Det är bara att inse att allting går att förbättra!

Uppgraderad 18v bordssåg med förbättrad spänning av rörben och bredare ekmaterialstöd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Uppgraderad bordssåg med fast nyckel och breddad ekbit monterad på arbetsbänk i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så numera heter sågen Elu/AEG 18v vers.1.2.
Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891 och 12 till
  • Laddar…
Från ”Trallcirkus” till ”Golvcirkus”

Prolog.
För några år sedan köpte sonen en liten bostadsrätt i Mölndal. Lägenheten var ganska nyrenoverad men finishen på arbetet var väl inte av högsta klass. Golvytorna var nyslipade not/spont brädor sen huset byggdes som man hade försökt att nåta i springorna. På det hade man lackat. Nu släpper nåtningen och och mycket skit hamnar i springorna som varierar i storlek och lacken flagnar.

Närbild på gammalt trägolv med sprickor och flagnande nåtmassa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av ett trägolv med en spricka och misslyckad nåtning mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av nyslipade trägolvbrädor med varierande springstorlek och misslyckad tätning som flagnar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipat trägolv med synliga not och spont samt ojämna springor och flagnande lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nyslipade trägolvbrädor med varierande springstorlekar och flagnande lack.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägolv med slitspringor och flagnande nåtmassa som behöver renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trägolv med synlig not och spont, flagnande lack och ojämna springor mellan brädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Önskemålet är att få ett jämnt vitpigmenterat golv behandlat med hårdvaxolja utan utan trösklar som binder ihop alla rummen.

Plan A.
Att rensa alla springor alternativt fräsa ur och få en bättre fäste för ny nåtmassa var ett alternativ.
Att ligga på knä och fräsa/spåra fyra olika golv var inte lockande. Det som fick hela den idéen på fall var tidsaspekten. Att fräsa ur alla springor hade nog tagit flera dagar och torktiderna för efterbehandlingen det dubbla med rätt torktider. Till saken hör också att lägenheten är fullt möblerad.

Plan B.
Den planen är att lägga/skruva ett nytt behandlat furugolv på ytorna. Vi har hittat ett massivt 25 x 162 mm golv med not och spont i fallande längder upp till 5m. Det är nog genomförbart men kommer att bli ett logistiskt ”Cirkusnummer”. Golvet måste anpassas till lägenheten minst 48 timmar. Längder på 5m blir svåra att lagra då längsta rummet är 4,2m. Att lägenheten ligger på andra våningen gör det inte lättare.

Den centrala hallen kommer att styra golvet vid läggningen. Den första brädan som går in i dom olika rummen från hallen behöver få en lös fjäder i noten för att kunna lägga/skruva golvet på rätt sätt åt båda hållen. Den brädan får då dubbel spont.

Så just nu är det en intensiv planeringsfas. Givetvis kommer det att uppstå problem vid läggningen så verktygs och maskinbehovet måste noggrant planeras. Det är 50 mil mellan ”Snickerboa” och arbetsplatsen.

Är det någon som har erfarenhet av ett sådant här ”Cirkusnummer” tar jag gärna emot goda råd!

Dag
 
Redigerat:
Fick berättat en gång när jag hyrde golvslip att man kunde blanda sågspån med lim och fylla, dock vet jag inte hur det blir när träet rör på sig under årstiderna...:thinking: själv har jag hållt på och skrapa och ha mig. Ett jäkla jobb! :confused:
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
Snabbaste och enklaste är ju att lägga ett nytt parkettgolv ovanpå ,men det är kanske inte tanken utan behålla massivgolvet alt.lägga nytt massivt ,men då får ni ett jädrans jobb
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
C carl fabian skrev:
Snabbaste och enklaste är ju att lägga ett nytt parkettgolv ovanpå ,men det är kanske inte tanken utan behålla massivgolvet alt.lägga nytt massivt ,men då får ni ett jädrans jobb
Hej carl fabian!

Parkettvarianten var upp men dom vill ha ett massivt golv.
Så jobb kommer det säkert att bli! Så därför är planeringen viktig.
En god planering är halva jobbet!
Dag
 
Solvskaftet Solvskaftet skrev:
Fick berättat en gång när jag hyrde golvslip att man kunde blanda sågspån med lim och fylla, dock vet jag inte hur det blir när träet rör på sig under årstiderna...:thinking: själv har jag hållt på och skrapa och ha mig. Ett jäkla jobb! :confused:
Hej Solvskaftet!

Jag har också läst detta men det är nog lite för sent med den metoden då dom redan har fyllt springorna på fel sätt. Att fräsa ut springorna går också bort. Alldeles för smala brädor!

Dag
 
Jag kan tänka mig en ”fullösning” där man tar bort nåtningen med sänksågen, det borde i alla fall gå ganska snabbt och man kan då styra så att man får ”färskt” trä på båda sidor. Frågan är hur raka plankorna är?
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
B badtastex skrev:
Jag kan tänka mig en ”fullösning” där man tar bort nåtningen med sänksågen, det borde i alla fall gå ganska snabbt och man kan då styra så att man får ”färskt” trä på båda sidor. Frågan är hur raka plankorna är?
Hej badtastex!

Den tanken har också snurrat i huvudet men det blir mycket jobb intill väggarna att få det snyggt i alla rummen. Sen är det torktiderna på dom olika behandlingarna. Vi hinner inte med alla moment på en vecka som står till förfogande.
Dag
 
Krafsa ur det som är löst, olja, klart.
 
stigen stigen skrev:
Från ”Trallcirkus” till ”Golvcirkus”

Prolog.
För några år sedan köpte sonen en liten bostadsrätt i Mölndal. Lägenheten var ganska nyrenoverad men finishen på arbetet var väl inte av högsta klass. Golvytorna var nyslipade not/spont brädor sen huset byggdes som man hade försökt att nåta i springorna. På det hade man lackat. Nu släpper nåtningen och och mycket skit hamnar i springorna som varierar i storlek och lacken flagnar.

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

Önskemålet är att få ett jämnt vitpigmenterat golv behandlat med hårdvaxolja utan utan trösklar som binder ihop alla rummen.

Plan A.
Att rensa alla springor alternativt fräsa ur och få en bättre fäste för ny nåtmassa var ett alternativ.
Att ligga på knä och fräsa/spåra fyra olika golv var inte lockande. Det som fick hela den idéen på fall var tidsaspekten. Att fräsa ur alla springor hade nog tagit flera dagar och torktiderna för efterbehandlingen det dubbla med rätt torktider. Till saken hör också att lägenheten är fullt möblerad.

Plan B.
Den planen är att lägga/skruva ett nytt behandlat furugolv på ytorna. Vi har hittat ett massivt 25 x 162 mm golv med not och spont i fallande längder upp till 5m. Det är nog genomförbart men kommer att bli ett logistiskt ”Cirkusnummer”. Golvet måste anpassas till lägenheten minst 48 timmar. Längder på 5m blir svåra att lagra då längsta rummet är 4,2m. Att lägenheten ligger på andra våningen gör det inte lättare.

Den centrala hallen kommer att styra golvet vid läggningen. Den första brädan som går in i dom olika rummen från hallen behöver få en lös fjäder i noten för att kunna lägga/skruva golvet på rätt sätt åt båda hållen. Den brädan får då dubbel spont.

Så just nu är det en intensiv planeringsfas. Givetvis kommer det att uppstå problem vid läggningen så verktygs och maskinbehovet måste noggrant planeras. Det är 50 mil mellan ”Snickerboa” och arbetsplatsen.

Är det någon som har erfarenhet av ett sådant här ”Cirkusnummer” tar jag gärna emot goda råd!

Dag
Jag hade två bef golv som var massiva trägolv( 1910-tal) med parkett (1950-tal). Kunde lyfta parketten, men det massiva var i för dåligt skick samt bjälkar som sjunkit. Så det blev upp med allt, rikta om golvet, nytt massivt golv och nya golvlister. Fördelen är att allt kommer på ungefär samma höjd som innan.

Jag lade torrt grangolv på sommaren utan springa. Blir en minimal springa vintertid.

Jag kör på såpaskurning och inte vitpigment.

//Ulf
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
”Jigg Time

Full fart på hjärnkontoret inför golvläggningen i Mölndal. Som jag tidigare sagt så blir det en logistiskövning utöver det vanliga. Kap/ger-såg med stativ kommer att bli för stort i lägenheten och att enkelt få upp golvplanken (upp till 5m längd) på sågställningen blir ett tidsödande moment.

Att kapa dom på golvet känns bättre och det gäller bara att välja rätt teknik och verktyg.
Tänkte först använda sticksågen men känner att det också kan bli lite bökigt och snitten blir inte så rena.
Valet blev istället min AEG 18v cirkelsåg (samma modell som sitter i mitt Elu/AEG-18v sågbord) med en jigg anpassad till golvbrädornas storlek.

Jiggen består av en 3mm masonitskiva. En lite bredare ekbit styr sågen rätt på ovansidan. Avståndet från styrbiten till klingan är 12,5cm. Under masoniten sitter ett anhåll i 90˚ som trycks mot golvbrädans långsida. För att få jiggen att sitta fast under sågningen använder jag en snabbspännare som enkelt fixerar det hela. I och med att jiggen sitter fast har jag en hand över för att hålla golvbrädan på plats.
Gjorde en testsågning med en liten kort brädbit i rätt storlek och det fungerade över förväntan. Hoppas det fungerar likadant när brädorna blir längre.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

En skräddarsydd sågjigg för golvplank med masonitskiva och ekstyrbit, visas på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jigg gjord av en ekbit och masonitskiva för exakta sågningar av golvbrädor, placerad på en arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Golvbräda med hemmagjord sågjigg av masonit och ek för precisionskapning på verkstadsbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Träjigg med påskrivna mått 162 x 25 och texten 'Golv' på ett arbetsbänksunderlag med tre genomgående hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Cirkelsåg med hemmagjord jigg på masonitskiva för precisionssågning av golvplank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Custom-made cutting jig made of masonite and wood with a clamp on a workbench.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En hemmagjord sågjigg av trä och masonit med en snabbspännare på ett arbetsbord, anpassad för precisionssågning av golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hemmabyggd kapjigg med masonitskiva och ekbit använt för att såga golvbrädor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild av en AEG 18v cirkelsåg redo för kapning, med fokus på sågbladet och masonitjiggen som styr sågningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En AEG 18v cirkelsåg monterad vid en hemmagjord jigg av masonitskiva och trä med snabbspännare på arbetsbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


AEG 18v cirkelsåg monterad på en hemmagjord jigg av masonit och ek för precisionssågning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
kingen101 och 10 till
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Jigg Time

Full fart på hjärnkontoret inför golvläggningen i Mölndal. Som jag tidigare sagt så blir det en logistiskövning utöver det vanliga. Kap/ger-såg med stativ kommer att bli för stort i lägenheten och att enkelt få upp golvplanken (upp till 5m längd) på sågställningen blir ett tidsödande moment.

Att kapa dom på golvet känns bättre och det gäller bara att välja rätt teknik och verktyg.
Tänkte först använda sticksågen men känner att det också kan bli lite bökigt och snitten blir inte så rena.
Valet blev istället min AEG 18v cirkelsåg (samma modell som sitter i mitt Elu/AEG-18v sågbord) med en jigg anpassad till golvbrädornas storlek.

Jiggen består av en 3mm masonitskiva. En lite bredare ekbit styr sågen rätt på ovansidan. Avståndet från styrbiten till klingan är 12,5cm. Under masoniten sitter ett anhåll i 90˚ som trycks mot golvbrädans långsida. För att få jiggen att sitta fast under sågningen använder jag en snabbspännare som enkelt fixerar det hela. I och med att jiggen sitter fast har jag en hand över för att hålla golvbrädan på plats.
Gjorde en testsågning med en liten kort brädbit i rätt storlek och det fungerade över förväntan. Hoppas det fungerar likadant när brädorna blir längre.

Trevlig Helg! :beer:
Dag
Vart får du alla idéer ifrån? Det är klart, med en verkstad som innehåller det mesta i verktygsväg, tillsammans med din erfarenhet, sparade småsaker som spillbitar, tillvaratagna överblivna detaljer, pelarborrar m.m. så löser sig det mesta.
Dina epistel har hjälpt mig mycket.
Tack!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
”Jigg Time

Full fart på hjärnkontoret inför golvläggningen i Mölndal. Som jag tidigare sagt så blir det en logistiskövning utöver det vanliga. Kap/ger-såg med stativ kommer att bli för stort i lägenheten och att enkelt få upp golvplanken (upp till 5m längd) på sågställningen blir ett tidsödande moment.

Att kapa dom på golvet känns bättre och det gäller bara att välja rätt teknik och verktyg.
Tänkte först använda sticksågen men känner att det också kan bli lite bökigt och snitten blir inte så rena.
Valet blev istället min AEG 18v cirkelsåg (samma modell som sitter i mitt Elu/AEG-18v sågbord) med en jigg anpassad till golvbrädornas storlek.

Jiggen består av en 3mm masonitskiva. En lite bredare ekbit styr sågen rätt på ovansidan. Avståndet från styrbiten till klingan är 12,5cm. Under masoniten sitter ett anhåll i 90˚ som trycks mot golvbrädans långsida. För att få jiggen att sitta fast under sågningen använder jag en snabbspännare som enkelt fixerar det hela. I och med att jiggen sitter fast har jag en hand över för att hålla golvbrädan på plats.
Gjorde en testsågning med en liten kort brädbit i rätt storlek och det fungerade över förväntan. Hoppas det fungerar likadant när brädorna blir längre.

Trevlig Helg! :beer:
Dag

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]

[bild]
Smart lösning!
Du är fiffig Dag!
 
  • Gilla
stigen
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Bordet heter Keter. Jag köpte det hos ClasOlle för några år sedan. Kostade runt 600kr då. Dom för inte produkten längre.
Jula har bordet.
Enkelt att fälla upp/ner. Tar väldigt lite plats när det förvaras. Tål över 400kg.

Dag

[bild]

[bild]
Rea!

Nu har Jula Keterbordet på rea för er som är intresserade!

Dag

Keter hopfällbart arbetsbord på rea, visas på en skärmdump från Jula webbplats.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
jonmo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.