Jag försöker hitta ett fullstort frysskåp med ismaskin i dörren, som side-by-sidemodellerna har. När jag googlar hittar jag bara utgångna modeller, verkar som att samtliga tillverkare slutat med detta? Någon som vet eller har tips? (Kan inte betala 30.000 för frysen).
 
A
S stickon skrev:
Jag försöker hitta ett fullstort frysskåp med ismaskin i dörren, som side-by-sidemodellerna har. När jag googlar hittar jag bara utgångna modeller, verkar som att samtliga tillverkare slutat med detta? Någon som vet eller har tips? (Kan inte betala 30.000 för frysen).
Dessa tillverkas inte längre
 
Du vet inte varför?
 
Jag som har ett sådant par (is+kolsyrat) kan konstatera att man inte förstår innan hur praktiskt det är. I tillägg är det vanligt med vattenläckage då ventilen strejkar. Jag kom hem till cirka 5 liter på golvet, stengolv tack och lov. Såg en artikel här på byggahus hur någon fått fuktskador modell större av en likadan frys.
 
S stickon skrev:
Du vet inte varför?
När Electrolux flyttade tillverkningen från Sverige till Ungern lade de ner de modellerna, tror helt enkelt inte att den ungerska fabriken fixade så avancerade byggen. Bosch/Siemens hade men lät bli att uppdatera modellen i samband med skärpta krav på energiförbrukning eller byte av kylmedium - minns inte vilket. Kostnaden för att uppdatera modellerna översteg förväntad lönsamhet, de hade också en lite udda lösning då deras skåp med is och vatten hade en lite högre höjd än deras vanliga skåp, du kunde alltså inte köpa en vanlig kyl och en frys med ismaskin och få dessa att passa bredvid varandra.

Enda fristående frysen idag med ismaskin som jag känner till är denna från Miele. Visst, den kostar inte 30' men en bra bit på väg dit och en kyl som matchar utseendet är inte direkt billig den heller. Lär finnas något liknande från Liebherr också men då får du en nischbredd på 121 cm om du ska ha kyl och frys bredvid varanda (om de nu inte har liknande handtag som Miele).
 
A
[SH] [SH] skrev:
När Electrolux flyttade tillverkningen från Sverige till Ungern lade de ner de modellerna, tror helt enkelt inte att den ungerska fabriken fixade så avancerade byggen. Bosch/Siemens hade men lät bli att uppdatera modellen i samband med skärpta krav på energiförbrukning eller byte av kylmedium - minns inte vilket. Kostnaden för att uppdatera modellerna översteg förväntad lönsamhet, de hade också en lite udda lösning då deras skåp med is och vatten hade en lite högre höjd än deras vanliga skåp, du kunde alltså inte köpa en vanlig kyl och en frys med ismaskin och få dessa att passa bredvid varandra.

Enda fristående frysen idag med ismaskin som jag känner till är denna från Miele. Visst, den kostar inte 30' men en bra bit på väg dit och en kyl som matchar utseendet är inte direkt billig den heller. Lär finnas något liknande från Liebherr också men då får du en nischbredd på 121 cm om du ska ha kyl och frys bredvid varanda (om de nu inte har liknande handtag som Miele).
Electrolux flyttade inte tillverkningen från Sverige utan lade ner den helt utan att spara varken maskiner, material eller kompetens. nu köper de helt andra konstruktioner från Ungern och klistrar de olika koncernnamnen på.
 
  • Ledsen
Knorren och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
Electrolux flyttade inte tillverkningen från Sverige utan lade ner den helt utan att spara varken maskiner, material eller kompetens. nu köper de helt andra konstruktioner från Ungern och klistrar de olika koncernnamnen på.
Vet att de varken flyttade material, maskiner eller kompetens, vilket jag finner djupt tragiskt. Speciellt för de kunder som byggt sina kök med fasta överskåp och anpassat dessa för 180 cm höga kylar och frysar. De har idag bara 175 cm höga skåp med en 5 cm påbyggd plastkåpa att välja på...

Men visst är den ungerska fabriken helägd av Electrolux?
 
A
[SH] [SH] skrev:
Vet att de varken flyttade material, maskiner eller kompetens, vilket jag finner djupt tragiskt. Speciellt för de kunder som byggt sina kök med fasta överskåp och anpassat dessa för 180 cm höga kylar och frysar. De har idag bara 175 cm höga skåp med en 5 cm påbyggd plastkåpa att välja på...

Men visst är den ungerska fabriken helägd av Electrolux?
Ja det är jättetragiskt.
Ägandeförhållandena är oklara. den kan vara helägd eller så äger electrolux bara produktionen eller produkten dvs ej fastighet eller arbetskraft.(troligast)
 
Så det var bara Elux som hade såna? Är det lättare att bygga in en sån i en side-by-side än i en fristående frys?
 
S stickon skrev:
Så det var bara Elux som hade såna? Är det lättare att bygga in en sån i en side-by-side än i en fristående frys?
Nej, som jag skrev så hade även Bosch/Siemens det och Miele har det nu.

Angående ismaskin i side-by-side och french door-skåp, skulle tro att det är vanligare för att det har varit en stor grej på de marknader där den typen av skåp dominerar. Detta med 60 cm bred kyl och frys bredvid varandra är inte särskilt vanligt i stora delar av världen.

Själv kör jag ett 90 cm brett Fisher & Paykel i köket och älskar att ständigt ha isbitar i frysen. Har dock en fullstor frys i källaren då frysutrymmet i french door-skåpet inte räcker för oss.
 
Onödigt att köpa en full frys för ca 30,000kr+ när du kan köpa en liten portabel ismaskin.
Finns flera billigare på markanden, har en hemma som fungerar jätte bra och inte tar upp mycket plats alls.
 
KallesMecko KallesMecko skrev:
Onödigt att köpa en full frys för ca 30,000kr+ när du kan köpa en liten portabel ismaskin.
Finns flera billigare på markanden, har en hemma som fungerar jätte bra och inte tar upp mycket plats alls.
En lös ismaskin är ju inte riktigt samma sak som en som är fast ansluten till vatten... Därmed inte sagt att lösa ismaskiner är dåliga men det är en helt annan produkt.
 
Har en kompis med kyl/frys och fristående ismaskin, han är mer nöjd med den fristående då det är konstigt både lukt och smak på frysens isbitar...
Men frysen får bättre isbitar
 
A
Ofta är fristående ismaskinen av karaktären kontinuerlig tillverkning dvs isbitarna smälter efterhand
Det går åt massor av vatten då det i praktiken rinner vatten hela tiden
 
electroluxaren skrev:
Ofta är fristående ismaskinen av karaktären kontinuerlig tillverkning dvs isbitarna smälter efterhand
Det går åt massor av vatten då det i praktiken rinner vatten hela tiden
Fast de konsumentmaskiner som det hänvisas till ovan är ju enkla bänkmodeller som använder samma vatten om och om igen medan de är i drift.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.