Om jag installerar en kamin utan att göra en bygganmälan
 
Sotaren skvallrar till kommunen..
 
Per-Erik skrev:
Sotaren skvallrar till kommunen..
Hej ? varför det det dräller av hemmapulare som bara installerar...inte *** pratar dom med nån sotare.

// Goerana
 
Det händer inget, gjorde inte för oss iallafall, sotarn var hit och proveldade sedan fick vi ett protokoll bara.
Sen vad som kan hända vid en "händelse" vet jag inte?
 
Tomten kommer inte till dig på avsatt datum, plus att du inte kan sova om nätterna. Det är de enda kända konsekvenserna.
 
OK tack för hjälpen, sotarn har inte någon skyldighet att rapportera till kommun alltså?
 
Om kommunen får reda på det kan det hända två saker. Du får antingen riva hela härligheten eller betala en liten bot för att du inte har fått bygglov.
 
lastkaj skrev:
Om kommunen får reda på det kan det hända två saker. Du får antingen riva hela härligheten eller betala en liten bot för att du inte har fått bygglov.
Kan möjligen tänka mig att det kan bli problem vid ev. försäljning om köparen tex kollar upp bygglov hos kommunen !?

Sen är ju frågan vad det kostar med en bygganmälan ?

Kanske kan vara värt ett par hundralappar (?) för att få det ordentligt gjort ?

/K
 
att tänka på är vad säger försäkringsbolaget om det skulle uppstå tex en soteld??? om installationen inte är godkänd genom en sakkunnighetsbesiktning???
 
drygberg skrev:
att tänka på är vad säger försäkringsbolaget om det skulle uppstå tex en soteld??? om installationen inte är godkänd genom en sakkunnighetsbesiktning???
Det hintades ju iof ovan om att en besiktning skulle göras - men att man inte skylle göra en bygganmälna - det är ju två olika saker...

Att inte göra en besiktning låter otroligt korkat på alla sätt, jag skulle iaf vilja att ngn sakkunnig kontrollerade ås inte hela familjen riskerar att brinna inne :(

/K
 
Hej igen!
jag jobbar på kontor på ett sotningsdistrikt och kan bara säga hur vi gör här andra kommuner, sotningsdistrikt gör kanske anorlunda. Vi gör i alla fall så här:
om en kund beställer en besiktning på nyinstallation av eldstad skickar vi kopia till miljö och byggnadskontoret... vare sig de har bygganmälan eller inte.
Många kunder vet inte om att det ska vara bygganmälan och många struntar helt enkelt i den.
Men sen finns det även många kunder som installerar eldstad utan att varken göra bygganmälan eller vill ha besiktning dom vill bara att vi ska komma och sota.
Då sotar vi men de får även ett protokoll som också går till kommun om att ingen besiktning har utförts på installationen.
OBS detta är bara som vi gör här.
MVH
 
1. Du får en straffavgift för att du underlåtit att göra bygganmälan.
2. Du kan riskera att få demontera kaminen om det inte är tillåtet att sätta in sådana i ditt område eller om kaminen saknar typgodkännande i sverige.
3. Om huset brinner ner och du har en illegal kamin (som inte sotaren provtryckt och godkänt och/eller som saknar typgodkännande i sverige) som kan vara orsaken så kan du glömma ersättning från försäkringsbolaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.