Hej!

Mitt första inlägg här, hoppas på lite tips från er med större kunskap.

Vi är intresserade av ett hus från 30-talet. Ett renoveringsprojekt 2 miljoner under vår budget även om budgivning ännu inte börjat.

Det saknades dock bilder från källare, varvid vi inför visning efterfrågade besiktningsprotokoll. Fick följande information av mäklaren:

"Det finns inget besiktningsprotokoll att tillgå. Det finns en frågelista i prospektet på visning. Där i står ytterligare information. Bland annat att det kan bli fuktgenomslag i källaren vid kraftigt regn och att huset inte är särskilt isolerat - men detta får ni information om på visning"

Vad tror ni om detta, är det illa nog för att vi per automatik borde dra öronen åt oss?

Har ni några tips på vad vi kan tänka på förutom egen besiktningsman och eventuell klausul om detta om vi skulle gå vidare med och vinna budgivning?

Hoppas på tips från er mer kunniga!
/Y
 
Düsseldorff
Det går inte att svara på. Gå dit och kika men räkna med att källaren kommer att kräva åtgärder, så att ni budgeterar för det. Att huset är dåligt isolerat är mer regel än undantag när man satsar på äldre hus. Mitt hus från 1905 läcker som ett såll exempelvis.
 
I princip alla källare före 60-70-talet är oisolerade och mer eller mindre odränerade, så att det blir fuktigt där är inget konstigt. Den typen av källare ska bara användas till saker som inte är fuktkänsliga, typ pannrum, tvättstuga, förvaring av okänsliga saker etc.
 
Düsseldorff
useless useless skrev:
I princip alla källare före 60-70-talet är oisolerade och mer eller mindre odränerade, så att det blir fuktigt där är inget konstigt. Den typen av källare ska bara användas till saker som inte är fuktkänsliga, typ pannrum, tvättstuga, förvaring av okänsliga saker etc.
Jag tror inte att påståendet om isolering syftar på källaren utan huset generellt. Men absolut, du har en poäng.
 
Vi köpte för många år sedan ett 30-talshus som oxå har fuktgenomslag i källare och helt oisolerade väggar (lin eller nåt mellan timmerstommen). allt går att åtgärda, och för ett par miljoner kommer man långt i form av dränering (om man tycker att det är nödvändigt), tilläggsisolering, renovering etc om man kan utföra en del renoveringar själv.

Jag skulle absolut gå på visning om jag vill bo där huset står. Tänk på att läget är det viktigaste. Förhoppningsvis skrämmer skicket en del andra spekulanter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.