Hej! Jag behöver er expertis!

Jag och min man har köpt en stor tomt vid vattnet som vi planerar att bygga ett litet fritidshus på. I framtiden skulle vi vilja ha möjligheten att bygga ett permanentboende, men vi snackar 5år framåt då vi inte är redo att flytta ännu.

Vi tänkte om man kunde söka bygglov för ett fritidshus på 30kvm, för att sedan längre fram i tiden konvertera detta till ett attefallshus, samtidigt som man ansöker om ett nytt bygglov för ett permanentboende?
(alltså, i framtiden vill vi bygga ett större hus på tomten och spara vårat lilla fritidshus som ett attefallshus) Eller är detta helt omöjligt?

Är det enklare att bygga ett fritidshus och sedan bygga på det för permanentboende?

Spontant så gillar jag inte riktigt idén av att bygga ut ett fritidshus, då det ofta kräver att man river ut kök osv för att det ska bli större.

Jag hoppas att ni kan ge mig lite klarhet i hur man ska tänka!
 
BirgitS
Vilken väg som är framkomlig beror nog på kommunen så prata med dem.

H Household9 skrev:
Spontant så gillar jag inte riktigt idén av att bygga ut ett fritidshus, då det ofta kräver att man river ut kök osv för att det ska bli större.
Det är väl en planeringsfråga, dvs. om man från början planerar in hur huset ska kunna byggas ut i framtiden så kan man ju se till att kök och badrum kan vara kvar och att köket kan gå att utvidga in i nya delen.

Sen beror det ju på vad som står i detaljplan etc. samt hur det är med strandskyddet.
 
Hur stort behöver ni i framtiden ? Det blir ju rätt dyrt att ha två byggnader med kök och badrum.
 
S
Ett attefallshus byggs på en tomt med befintligt hus. Frågan om det går att göra om ett fritidshus till ett attefallshus bör nog gå till kommunen. Men varför krångla med attefallshus när ni har stor tomt. Strandskyddsdispens behöver ni ju oavsett, så det bör ju ändå bli två bygglovsansökan i och med strandskyddet. Förhoppningsvis har ni ingen detaljplan att ta hänsyn till och bygger ni då inte alltför nära tomtgräns borde ni ha rätt fria tyglar att bygga hur ni vill och de storlekar ni behöver på byggnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.