M Maestrof skrev:
Har precis kollat säkringen 25A.
Jag kommer uteslutande att ladda med 16A i nuläget. Uppfattar det som att det blir onödigt med en effektvakt, men då jag inte kan mycket om el tänkte jag dubbelkolla det med er.
Det låter som om du i dagsläget har onödigt stora huvudsäkringar. De motsvarar en årlig rekommenderad nivå om man förbrukar 25–30.000 kWh. Varje säkringssteg (16, 20,25) motsvarar en kostnad på ca 150 kr/månad i fast avgift.

Sen kan det förstås vara så att det är ett stort hus, direktverkande el eller något annat som drar mycket energi. Men i mina öron låter 25 A mycket.

Jag skulle ha sett det som en utmaning att både klara mig på en mindre huvudsäkring och utan lastbalansering. Skulle jag välja något är det det senare. Men sånt beror förstås vad man vill lägga sin tid på. Att köpa bekvämlighet för ett par tusen per år kan verkligen vara värt det.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det låter som om du i dagsläget har onödigt stora huvudsäkringar. De motsvarar en årlig rekommenderad nivå om man förbrukar 25–30.000 kWh. Varje säkringssteg (16, 20,25) motsvarar en kostnad på ca 150 kr/månad i fast avgift.

Sen kan det förstås vara så att det är ett stort hus, direktverkande el eller något annat som drar mycket energi. Men i mina öron låter 25 A mycket.

Jag skulle ha sett det som en utmaning att både klara mig på en mindre huvudsäkring och utan lastbalansering. Skulle jag välja något är det det senare. Men sånt beror förstås vad man vill lägga sin tid på. Att köpa bekvämlighet för ett par tusen per år kan verkligen vara värt det.

Huset är nybyggt så känns inte som att det ska finnas grejer som förbrukar mer än vanligt. Frånluftsvärmepump. Annars vanliga hushållsapparater.
Huset är 130 kvm så inget jättehus. Ska ringa elnätet strax för att höra om Han-porten. Ska passa på att kolla om det går att sänka säkringen till 20A. Är det så det funkar? Kan dom sänka till 16A eller 20A och då sparar jag cirka 150kr/mån?
 
Ingen Han-port.
Kommer om 1 år till vårt hus enligt nät operatören.
Känns onödigt att köpa till watty för 1 års skull.
Med 25A känns det som att jag borde klara mig utan effektvakt, eller vad tror ni?
 
Ja absolut klarar du dig med 25 A.
Se till att ställa ner effekten på Easee boxen till en nivå som du anser lämplig beroende på vilka fler förbrukare som ligger på samma fas som bilen laddas från.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
L Lars-Erik skrev:
Jag kan berätta att jag kört elbil sedan 2013 och hela tiden laddat 3,7kW enfas. Jag har 16A huvudsäkringar, och det har aldrig hänt att någon huvudsäkring har gått, trots att vi har en värmepump som drar 3kW (trefas) plus att vi inte särskilt anpassar tvätt och matlagning.
Med det vill jag ha sagt att det går bra att ladda enfas 3,7kW trots 16A huvudsäkring och utan lastbalansering och utan särskild anpassning av vanor.
Det beror på att en 16A säkring inte smälter direkt när strömmen överskrider 16A, utan tål 22A i en timme. På den tiden har man hunnit lagat mat och tvätta (intermittent belastning) och säkringen hinner svalna. 16A säkring tål även 45A i 10 sekunder, så höga startströmmar från t.ex. vattenpump eller värmepump knäcker heller inte säkringen.
På den tiden jag köpte min första elbil (2013) fanns inga laddboxar att köpa. Jag byggde en själv, baserad på en mikroprocessor (protokollet mellan bil och laddbox är inte så komplicerat) och den kan även ta hänsyn till mina solelanläggningar och laddar bilen efter solinstrålningen.
Nej det går inte bra att belasta en 16 A mätarsäkring med 3.7 + 1 + ? kW då 3.7 kW är gränsen. Du överbelastar säkringarna och borde vi detta laget börja få värmeskador kring säkringshållarna. Att en säkring inte löser för måttlig överlast hör inte hit. Man dimensionerar inte efter det. En elbil är inte intermittent last som t.ex en spis kan betraktas som.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 3 till
  • Laddar…
S STB skrev:
En detalj som ingen nämnt är behovet av en jordfelsbrytare typ B. De är både dyra att köpa och installera. Det sparar pengar att köpa en laddbox med inbyggd jordfelsbrytare.
Vill man vara snäll mot sina grannar med tanke på propagandan om insomnade JFBer så ser man till att skaffa en laddbox med inbyggt DC-skydd. Dessa bryter vid 6 mA DC-felström. Sådana finns inte som lösa enheter (ännu) så om DC-skydd saknas måste man sätta en JFB typ B i anläggningen, och en sådan släpper igenom 10x så mycket, 60 mA DC-felström.
 
  • Gilla
witten
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Ja absolut klarar du dig med 25 A.
Se till att ställa ner effekten på Easee boxen till en nivå som du anser lämplig beroende på vilka fler förbrukare som ligger på samma fas som bilen laddas från.
Perfekt. Tack.
Easee boxen beställs nu
 
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Vi kan inte gå och lägga oss när vi är trötta utan måste stanna uppe för att gå ut till bilen och sätta i laddaren sent på natten då inte så många andra förbrukare drar effekt.
De flesta bilar kan schemalägga när de ska starta sin laddning. Då kan man fortfarande sätta i kabeln när du kommer hem. Men ja det blir ju lite pyssel med att ta reda på sin månadsmaxeffekt och sedan se till att bilens laddning sker när inget annat laddar och sedan med lagom effekt för att faktiskt hinna bli laddad tills man behöver den.
 
M merbanan skrev:
De flesta bilar kan schemalägga när de ska starta sin laddning. Då kan man fortfarande sätta i kabeln när du kommer hem. Men ja det blir ju lite pyssel med att ta reda på sin månadsmaxeffekt och sedan se till att bilens laddning sker när inget annat laddar och sedan med lagom effekt för att faktiskt hinna bli laddad tills man behöver den.
Min erfarenhet är att det är extremt krångligt att hålla på med den typen av styrning.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Min erfarenhet är att det är extremt krångligt att hålla på med den typen av styrning.
Jag har alltid haft den inställd på att börja ladda kl 23, inte extremt krångligt. Nu är bilen sen ett tag uppdaterad med schemalagd avfärd, då räknar den ut själv när den behöver börja ladda.

Set it and forget it i båda fallen.

EDIT Du kanske syftade på den senare delen av citatet...
 
W witten skrev:
Jag har alltid haft den inställd på att börja ladda kl 23, inte extremt krångligt. Nu är bilen sen ett tag uppdaterad med schemalagd avfärd, då räknar den ut själv när den behöver börja ladda.

Set it and forget it i båda fallen.

EDIT Du kanske syftade på den senare delen av citatet...
Ja precis den senare delen. Jag har en knapp på laddboxen som jag ställer in laddströmmen med och sedan ändrar jag alltid den till 16A kl 01.00 så att jag kan maximera laddningen på natten (ifall jag har ställt in noll ampere eller 6A). Att hålla på att ändra inställningarna i bilen är ett elände. Jag har gjort det tidigare när jag laddat på jobbet, men numera har vi riktiga laddstolpar istället för schuko som bara klarade 10A.
 
Jag behöver en typ 2 till typ 1 laddkabel.
Spelar det någon roll om det är 32A eller 16A?
Tar sladden någon skada om jag köper en 32A sladd men bara laddar med 16A? Eller funkar det utan problem?
 
U
M Maestrof skrev:
Jag behöver en typ 2 till typ 1 laddkabel.
Spelar det någon roll om det är 32A eller 16A?
Tar sladden någon skada om jag köper en 32A sladd men bara laddar med 16A? Eller funkar det utan problem?
det fungerar galant, bara det att den är lite dyrare och otympligare
 
Eriksgatan
M Maestrof skrev:
Man kan ju låsa fast kabeln i laddboxen, det lär bli att jag skaffar 2 adaptrar, en som finns i bilen och en som är låst i laddboxen.
Även om en lös laddkabel kan låsas fast i många laddboxar, så kan tyvärr inte adaptern låsas fast i laddkabeln. :confused: Så det kan vara något att tänka på när man planerar var man placerar laddboxen, om det är utomhus.
 
Eriksgatan
M merbanan skrev:
De flesta bilar kan schemalägga när de ska starta sin laddning. Då kan man fortfarande sätta i kabeln när du kommer hem.
De flesta nya elbilar kanske. Men inte vår. Bilen handskakar och börjar ladda då man sätter i handsken. Men att inte marknadens i övrigt mest funktionella laddbox har en simpel timer känns rätt beige. Men det kan inte går att ha den funktionen i boxen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.