Tjena!

Min fru och jag är jätte sugna på att köpa ett torp och vi har varit ute og titta flera gånga - där är ett ställe vart der definitivt ska bytes panel.

Det som visas på bildet är helt tort, men poröst - det lär vara typ 3 - 4 brädor. Jag tänker det här varit någon form fuktpåverkan som har slutit efter det är helt tort nu. Så det är vel at byta hela panelen på väggen?

Skadad röd träpanel vid fönsterkarm med synligt poröst trä, tecken på tidigare fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det andra som undrade mig är konstruktionen med detta? Skivan som jag kan komma åt är mjuk/fibrig, men helt torr - är det någon form för vindskiva?
Närbild på en torr, porös träpanel med synliga tecken på tidigare fuktskador, omgivet av andra träelement och spindelväv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på gammal träpanel som är torr och porös, vilket indikerar möjlig tidigare fuktskada.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och här vart man kan se mera av skivan på en annan vägg. Den andra vägg är det typ helt imellan som det vises på det andra bild.
Vill det kunne hålla några år och sen bytta det när det skal nytt panel på?

Någon som har någon visa ord?
 
  • Träpanel med synliga skador och tecken på förmultning längst ner nära en cementgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det måsta vara den, det ser så ut! Fan vad bra
 
Som sägs asfaboard. användes tidigt i byggsammanhang som vindskydd bakom ytterpaneler och är absolut tät mot vind, samt fuktbeständig, ett bra materiel
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Du bör nog kontrollera vilken färg huset är målat med. På bilden med rötskadan är det ut som plastfärg tycker jag. Gamla hus utan luftspalt, särskilt om de har blivit isolerade, mår inte speciellt bra av tät färg på panelen.
 
Jaha - så byta de trasiga planker ut och måla med något plastfrit måling? Räkner med at panelen ska bytas inom 5 år - min fru och jag har lite olika åsikter om hur det ska bytas; jag mener man bytar allt på 1 gang, men hun vil göra det löpande. Vad är at föredra?
 
Om ni ska göra det själva är det väl rimligt att ta en sida i taget. Börja där panelen ser sämst ut.
 
  • Gilla
SebbeEngel och 1 till
  • Laddar…
Just den där rötskadan skulle jag säga beror (eller berodde) på ett fel i hörnet på fönstret, t ex övergången mellan brädfoder och fönsterbleck.
 
  • Gilla
Bernieberg och 1 till
  • Laddar…
Det är också det jag har tänkt - hur ska man undgå det framöver? När där är satt nya panel och nytt föndter.
 
Jag tror den är en kombination av att det sitter plastfärg (om det nu stämmer) och att det rinner vatten där. Räcker med en spricka i färgen och det är hyffsat tätt på insidan så går det åt skogen.
 
Kolla innerhörnet på plåten om det är nån som bara klippt det eller om det är vikt som man ska?
 
Vad är det som ska vara vikt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.