Har en 20-talsvilla där inga ritningar finns att hitta.

Ska bredda en dörröppning samt öppna upp en vägg. Har haft en snickarbekant där men han var osäker på bärighet, vad som behövs etc. Det är takkupor i princip alla riktningar. Fick helt enkelt inga glasklara svar.

Vart vänder jag mig för att få ett ordentligt svar vad jag kan göra och vad som behövs?
 
bogani bogani skrev:
Har en 20-talsvilla där inga ritningar finns att hitta.

Ska bredda en dörröppning samt öppna upp en vägg. Har haft en snickarbekant där men han var osäker på bärighet, vad som behövs etc. Det är takkupor i princip alla riktningar. Fick helt enkelt inga glasklara svar.

Vart vänder jag mig för att få ett ordentligt svar vad jag kan göra och vad som behövs?
En konstruktör. De brukar heta lite olika men oftast byggkonstruktör. Justus här på forumet är otroligt kunnig i ämnet men kan självklart inte ta något ansvar. Så Kortfattat kan man säga "Forumet kan säga en uppskattning, men du tar ansvaret, vill du någon annan ska ta ansvar så får du betala en konstruktör".

Vill du ha hjälp här så behövs mycket mera information. Ritningar på huset, sektionsritningar etc.
 
  • Gilla
16386 och 3 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
En konstruktör. De brukar heta lite olika men oftast byggkonstruktör. Justus här på forumet är otroligt kunnig i ämnet men kan självklart inte ta något ansvar. Så Kortfattat kan man säga "Forumet kan säga en uppskattning, men du tar ansvaret, vill du någon annan ska ta ansvar så får du betala en konstruktör".

Vill du ha hjälp här så behövs mycket mera information. Ritningar på huset, sektionsritningar etc.
Tack för svar. Dessvärre lyckas vi inte skaka fram några ritningar. Bifogar lite bilder med färgmarkeringar vart väggarna är.
 
  • Flygbild av ett hus med färgmarkeringar som visar väggplacering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör av renoveringsprojekt med synliga träbjälkar och märkta väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiörbild som visar en öppning i en vägg med träpanel och färgmarkering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bump!
 
Du behöver kontakta en fackman. Ingen här på forumet kan (och bör) ta ansvar för bärigheten i ditt hus baserat på några bilder.

Den gula väggen är med största sannolikhet bärande (det betyder inte att den röda inte är det) så jag skulle starkt rekommendera att du kontaktar en konstruktör.
 
Kontaktat kommunen där du bor? Du kan oftast få ut alla tillhörande dokument inkl ritningar utan problem. Ange bara fastighetsbeteckning.
 
C Caroline f skrev:
Kontaktat kommunen där du bor? Du kan oftast få ut alla tillhörande dokument inkl ritningar utan problem. Ange bara fastighetsbeteckning.
Om det finns, mitt hur från 60-talet hade riktigt dåligt scannade ritningar tex. Lär vara många ritningar som är förtstörda och borta.
 
BirgitS
Enligt andra trådar så får man räkna med att i plankhus kan i princip alla väggar vara bärande eller stabiliserande. De är inte byggda på ett konsekvent sätt.
 
Dörröppningen med röd plutt är ju redan breddad iaf..

Rent generellt har jag fått höra att om väggen "står på golvet" och "mot taket" (att brädorna fortsätter under) så är de inte bärande i den här typen av hus (de är byggda efter att huset "är färdigt")

Men spontant tror jag båda dina väggar är bärande.
 
Finns inga ritningar får du helt enkelt sannolikt ta ut byggnadsingenjören/konstruktören på plats.
 
S sandos skrev:
Om det finns, mitt hur från 60-talet hade riktigt dåligt scannade ritningar tex. Lär vara många ritningar som är förtstörda och borta.
S sandos skrev:
Om det finns, mitt hur från 60-talet hade riktigt dåligt scannade ritningar tex. Lär vara många ritningar som är förtstörda och borta.
Så kan det nog vara i vissa fall men inte alltid. Vårt hus från 1930 hade alldeles utmärkta ritningar att tillgå från kommunen. Beror nog völdigt mkt på så ingen anledning att inte försöka...
 
Som sagt, försökt få fram ritningar men det finns dessvärre inga.

Den "gröna" väggen vill vi sätta en dubbeldörr istället för nuvarande enkel. Den "röda" vill vi plocka bort så mycket det går av.

Ska ta hit en fackman som får kika på det. Tråkigt om skiten rasar när man precis köpt det :p

Tack för svaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.