J
Om du väljer att betala mer än avtalat med tex en index-formel så tycker jag att du ska ha ett maxtak på din maximala prisökning. Du vill ju inte att det ska skena i väg bara för att du bjuder till lite extra?
 
hej!

jag skulle inte gå med på några prisökningar utöver vad avtalet tillåter. Finns inte heller någon anledning att ha någon sådan paragraf i ett avtal för en liten småhusentreprenad.
Entreprenören kommer lösa det eller gå i konkurs, vid konkurshot kan man diskutera det.
Inte som att entreprenörer delar med sig av kickback eller prissänkningar annars..
 
Är lite i samma situation, med skillnaden att samma firma tidigare byggt åt mig.
Jag frågade rakt ut, ”kommer ni att gå i konkurs eller back?” Och ”om priserna hade sjunkit hade ni då justerat ner kostnaden?”

Därefter var vi överens om att kontraktet gäller och det finns inga hade feelings.
Svaret var typ ”Ibland räknar man bort sig och ibland gör man det inte. Vi färdigställer enligt avtal”.
 
  • Gilla
  • Wow
shtob och 10 till
  • Laddar…
Tack alla för feed back på min fråga. Många kloka och tänkvärda svar som vi tar med oss. Bollen är ju entreprenörens så vi får se om dom tar upp det till diskussion eller inte, och i så fall vad det handlar om för summor. Tack!
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 1 till
  • Laddar…
Tänk på att i byggbranschen finns även en sorts kickbacksystem ibland. Allt för att hantverkaren ska kunna säga "Du får mitt pris på materialet" och visar upp en faktura. Sedan får han i verkligheten kickback tex månadsvis, kvartalsvis etc på gjorda inköp. På så vis har de ändå en schysst marginal på materialet.

Den är ju inte så ätt att ta reda på men du kan ju känna till det.
 
  • Gilla
Ulric och 1 till
  • Laddar…
B Beltis skrev:
Det jag alltid tänker i dessa situationer är om priset hade sjunkit. Hade ni fått betala mindre då?
Jag tror att de flesta byggarna hade sänkt priset då ja. Ofta lägger man på en viss procentsats på materialkostnaden, och den följer ju då priset på materialet.
 
emmschen emmschen skrev:
Jag tror att de flesta byggarna hade sänkt priset då ja. Ofta lägger man på en viss procentsats på materialkostnaden, och den följer ju då priset på materialet.
Fast inte när det är ett fastprisprojekt va? Då är det isåfall fastpris på jobb men inte material. Hade jag aldrig gått med på för det ger hantverkaren världens chans att flytta kostnader från fast till löpande genom att kalla det material.
 
K koolla skrev:
Fast inte när det är ett fastprisprojekt va? Då är det isåfall fastpris på jobb men inte material. Hade jag aldrig gått med på för det ger hantverkaren världens chans att flytta kostnader från fast till löpande genom att kalla det material.
Nej det är klart. Inte när det är fastpris. Då är man rökt som byggare, om man inte har en förstående kund (som TS verkar vara), eller har med en klausul ang. prishöjningar i offerten.
 
K koolla skrev:
Fast inte när det är ett fastprisprojekt va? Då är det isåfall fastpris på jobb men inte material. Hade jag aldrig gått med på för det ger hantverkaren världens chans att flytta kostnader från fast till löpande genom att kalla det material.
Då bör du kanske tänka på vilka du gör affärer med. Du anlitar de för sisådär 3miljoner(ts fall) och du har ytterst lite tilltro på att de följer vad som avtalats. Eller de kanske ska tänka på vem de gör affärer med..

Våra kunder frågar sällan om offerter/fastpris, de kör allt löpande och 15-25% avdrag(beroende på jobbets omfattning)från moels listpris (ger ca 10-15% påslag i genomsnitt ). Hitta hantverkare du litar på, bygg en relation.

Mitt tips till ts är :
Priserna på virke har nästintill ökat med 100%, va lyhörd, lyssna på vad de faktiskt vill ha för ersättning. Oftast är det timmarna som kostar och du får antagligen ett bättre utfört jobb med förståelse/ödmjukhet.
 
  • Gilla
Beje.B
  • Laddar…
H
När du skrev avtal vet du om de som ska bygga har tagit höjd för höjning?

en jag känner som bygger de vart varnade tidigt i senvinter om höjningar som skulle ske.
Han skrev upp med 4-500000 i avtalen för
Uppgången, sen pris säkrade han en del av materialet med Beijer bygg med för att klara av de 2 husen han skulle bygga i sommar.
Han bygger åt sig själv i firman och söker
Sen när dom är nästan klara.
Lite lättare att ta höjd för prisstegringen då.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
K koolla skrev:
Tänk på att i byggbranschen finns även en sorts kickbacksystem ibland. Allt för att hantverkaren ska kunna säga "Du får mitt pris på materialet" och visar upp en faktura. Sedan får han i verkligheten kickback tex månadsvis, kvartalsvis etc på gjorda inköp. På så vis har de ändå en schysst marginal på materialet.

Den är ju inte så ätt att ta reda på men du kan ju känna till det.
Om trådstartaren tänker gå med på materialprisökning så MÅSTE du förstå detta och köra öppna böcker med dem på något sätt…

ag hade kört stenhårt på ”kommer ni kursa/hade jag fått prissänkning” i ditt fall.
 
Absolut tack
 
H Hallerudsbo skrev:
När du skrev avtal vet du om de som ska bygga har tagit höjd för höjning?

en jag känner som bygger de vart varnade tidigt i senvinter om höjningar som skulle ske.
Han skrev upp med 4-500000 i avtalen för
Uppgången, sen pris säkrade han en del av materialet med Beijer bygg med för att klara av de 2 husen han skulle bygga i sommar.
Han bygger åt sig själv i firman och söker
Sen när dom är nästan klara.
Lite lättare att ta höjd för prisstegringen då.
Är ganska säker på att dom inte tagit höjd för några prisökningar. Vi har haft en kommunikation med byggfirman länge då vi började prata med dom och husleverantören för ett par år sedan. Offerten har varit oförändrad sedan vi tog kontakt och känns inte som ett överpris.
 
I teorin har du rätt att få det byggt till det avtalade priset. I praktiken är risken stor att det blir försenat stressat med låg kvalitet osv. Är det ett rent förlustprojekt för byggaren, så blir det jobb när de ändå inte har något annat för sig.

Jättesvårt att bedöma hur stor ökning av priset man borde kunna acceptera som beställare. Det gäller ju att ha koll så det inte blir ett standardargument som ökar firmans vinst, på din bekostnad.
 
Ja och precis som några också skrivit är det en extrem situation just nu eftersom priserna gått helt bananas p g a hög efterfrågan och dålig tillgång. Jag säljer plastråvara och de billigaste förbruknings plasterna som säljs i stora volymer har ökat med över 100 % sedan januari. Kunderna måste kunna producera och köper ändå. Alla får ju inte ut den ökande kostnaden i sin tur, de beror på vad de har för avtal med slutkunden. Men plasttillverkaren är glad, de tjänar stora pengar just nu. Jag är bara en mellanhand men får också ut prisökningen mot mina kunder. Det är värre för dom.
Vi skall lyssna med byggarna vad det handlar om för pengar, om de tar upp det till diskussion. För mig är det viktigt att inte säga ett direkt nej, avtal gäller, utan att först höra vad de tänkt sig. I dagsläget vet jag inte alls vad det rör sig om för summor. Sen får vi köra öppna kort och ha en rak och ärlig kommunikation.
Viktigt att vi fortsatt har en bra relation så de bygger ett djäkligt fint hus till oss;) Jättetack för allas kommentarer!
 
  • Gilla
Mikael_L och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.