Har en Volvo V70, 2001:a hemma. Sonen vill bygga om den till A-traktor. Någon som har erfarenhet av det? Ska inte göra det själv utan ska ta hjälp av en kompis. Men skulle vilja ha en uppskattning på hur mycket det skulle kosta. Och om det är möjligt.
 
Hej.
Mitt råd till dig är;
Gör det inte!!
I alla fall inte den årsmodellen.

Mina råd till dig är följande;

1. Bygg på en fyrhjulsdriven bil. Alla gånger.
2. Bygg inte på den årsmodellen. ECU-boxen är svår, om inte omöjlig, att programmera så den är helt spärrad. Som jag förstått det gäller det 00-02. Kan ha fel på något år.
3. OM ni väljer tvåhjulsdriven V70 så vikta inte upp den. Bygg ett barlastflak istället. Mycket enklare.
4. Kör till den besiktningsstation du tänker registreringsbesiktiga den på o prata med ingenjören. Det är till hjälp både för dig o honom när det är dags.
5. Skit i det!
Spara pengarna till körkortet istället o köp en riktig bil som ni kan övningsköra med istället.
6. Mitt bästa råd. Om jag hade gjort om det så hade jag valt en tredörrars fyrhjulsdriven bil. Mycket enklare att bygga.
Typ Suzuki Jimny eller något liknande.

Oavsett vad du gör;
Lycka till!
 
Varför fyrhjulsdrift?
Varför barlastflak på en V70? Det låter extremt bakvänt.

Har du rört till reglerna?
Om man bara lyckas få till en hastighetsspärr ser jag inte problemen alls.
 
D Daniel 109 skrev:
Varför fyrhjulsdrift?
Varför barlastflak på en V70? Det låter extremt bakvänt.

Har du rört till reglerna?
Om man bara lyckas få till en hastighetsspärr ser jag inte problemen alls.
Hehe, nej jag har inte rört till reglerna.
(Tyvärr) har jag byggt en a-traktor av precis den bilmodellen och årsmodellen ts tänker bygga på.
Om man inte har fyrhjulsdrift skall 60% av tjänstevikten ligga på drivande axel.
Det får man antingen genom att vikta upp möget eller bygga ett barlastflak.
Med fyrhjulsdrift slipper man tänka på viktningen, vilket sparar en hel del jobb.
Hade det bara varit hastigheten så skulle det vara mycket enklare.
 
Blir det inte svårt att bygga flak på huven?

Eftersom v70 driver på framhjul
 
Man får trixa lite.
Det finns plats, men kanske inte helt centrerat.
Jag ville det, men grabben ville inte alls. Så jag föll till föga o tänkte att jag viktar upp den istället. Vilket jag i efterhand ångrar.
Men det går absolut att bygga barlastflak i motorhuven.
 
V70 är framhjulsdriven. Barlastflak fram låter inte alls lämpligt. En V70 borde vara tämligen framtung från start. Så det kan inte behövas mycket vikt i grillen om ens någon.
 
D Daniel 109 skrev:
V70 är framhjulsdriven. Barlastflak fram låter inte alls lämpligt. En V70 borde vara tämligen framtung från start. Så det kan inte behövas mycket vikt i grillen om ens någon.
Det är helt rätt. Men vikten fram räcker inte. Det man skall tänka på är att det är tjänstevikten som gäller. Mao så ökar tjänstevikten ju mer vikt du trycker på den. Det krävs en hel del mer än man tror.
 
D Daniel 109 skrev:
V70 är framhjulsdriven. Barlastflak fram låter inte alls lämpligt. En V70 borde vara tämligen framtung från start. Så det kan inte behövas mycket vikt i grillen om ens någon.
Det man inte skall glömma i detta är att det inte är en bil.
Man bygger en traktor med allt vad det innebär. Bland annat därför vikten skall ligga på drivande axel osv.
Barlastflak fram är ju enbart för att få vikten på drivande axel.
Det roliga i kråksången här är att man inte behöver ha någon vikt i/på ”flaket”. Det räcker alltså med att ha en låda där man kan stoppa i vikter. Det behövs inga vikter när man registreringsbesiktigar den heller, utan en lite låda i motorhuven räcker.
Väljer man istället att INTE ha barlastflak (gudbevars:sweat:) så MÅSTE vikten vara där. Så där är en stor fördel med att göra barlastflaket i motorhuven.
 
D Daniel 109 skrev:
Enligt den här sidan är viktfördelningen 60/40. [länk]

Sedan plockar man ju bort baksäte mm. Det kan inte krävas mycket vikt långt fram även om man skulle missa lite.
Ja, det är ju det jag sade.
60% på drivande axel.
Jag plockade bort allt som absolut inte behövdes, inklusive baksäte givetvis, ändå var det svårt att kunna få till vikten.
Jag tänkte precis som du, att det är lugnt. Det kan inte behövas mycket, men det är ganska mycket som behövs. Tro mig.
Därför ger jag rådet till de som skall bygga att i första hand bygga på en 4wd, alternativ bygga ett barlastflak.
 
Nu såg jag att du länkade till en sida med specifikationer på V70. Missade det. Trodde det var en beskrivning från bilprovningen. Slarv från mig.
Jo, det stor 60/40 där.
Men det är inte så i realiteten. Det är dessutom den vikten som är där o då på vågen som gäller.
 
Ett exempel på hur det kan se ut.
Denna rullade in när jag stod där.
O blev godkänd.
Egentligen konstigt med tanke på att det aldrig skulle räcka i realiteten med den lilla baljan.

Bil med ovanlig liten fyrkantig balja inbyggd i motorhuven.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
H Henrikjosse skrev:
Har en Volvo V70, 2001:a hemma. Sonen vill bygga om den till A-traktor. Någon som har erfarenhet av det? Ska inte göra det själv utan ska ta hjälp av en kompis. Men skulle vilja ha en uppskattning på hur mycket det skulle kosta. Och om det är möjligt.
Kom på en annan möjlighet med. Om du viktar upp den så att tjänstevikten överstiger 2000 kg så behöver du inte tänka på viktfördelningen.
Jag vet att vissa öser i betong i tex reservhjulsbaljan o lite andra ställen. Men jag tänker att det är en dålig idé. Om olyckan skulle vara framme o bilen voltar, blir påkörd eller på annat sätt utsätts för krafter så finns det risk att den där betongklumpen kommer farandes. O det är ingen bra situation att ha en betongklump på upp till kanske 500 kilo som kommer farandes i nacken.
 
F
K knipo skrev:
Kom på en annan möjlighet med. Om du viktar upp den så att tjänstevikten överstiger 2000 kg så behöver du inte tänka på viktfördelningen.
Jag vet att vissa öser i betong i tex reservhjulsbaljan o lite andra ställen. Men jag tänker att det är en dålig idé. Om olyckan skulle vara framme o bilen voltar, blir påkörd eller på annat sätt utsätts för krafter så finns det risk att den där betongklumpen kommer farandes. O det är ingen bra situation att ha en betongklump på upp till kanske 500 kilo som kommer farandes i nacken.
Du tycker inte att du krånglar till det? Står det nån stans att man inte får ha viktlådan under motorhuven?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.