FaffeF
M Maestrof skrev:
Tack för era svar,

Har några fler frågor

Om jag tar en 3 fas box med typ 2 laddare, och min bil har typ 1 laddare, vet att det finns adaptrar som gör typ 2 till typ 1. Känns mer rimligt att ta typ 2 på laddboxen då majoriteten av alla nya bilar i EU kommer ha den laddaren.
Ska adapterkabeln vara 1 fas eller 3 fas. Om bilen endast klarar 1 fas. Eller gör bilen uträkningen?? Eller spelar det ingen roll?
Det är bara uttagen som är typ 1 eller 2. Det är bara kontakten som skiljer, och det räcker med en dum (och inte jättedyr) adapter däremellan. Du SKA köpa en typ 2, för annars får du ingen skatterabatt! Att det ens får (och tydligen går att) säljas bilar med typ 1 inom EU är konstigt i dagsläget. Ett annat alternativ om man vill ha fast sladd är att köpa en extra typ 1 bredvid, men laddboxen köps med typ 2. Förresten, köp min typ 1-sladd om du köper en Zappi-box, har inget behov av den sedan Outlandern såldes! Billigt billigt :D.

Bilen och boxen kommer att anpassa sig. Laddning enligt Mode 3, som är standard, innebär att bilen och laddaren pratar ihop sig om vad som känns bra för dagen, och laddar med lämplig strömstyrka och antal faser, 1 i ditt fall. Likaså går det att ladda en 3-fas-bil från en 1-fas-box. 3-fas gör bara att det hela går snabbare.

Jag har två Zappi-boxar hemma. Nöjde mig med 1-fas efter rekommendation från säljaren (Orust Engineering). Jag tror att det är sällan jag kommer att behöva trycka i mer än 20A, även om jag skaffar ren elbil. Är mycket nöjd med Harvi för trådlös lastbalansering, och Hub för att kunna se och styra via app. De är inte helt simpla att ställa in, men funkar bra när de är inställda (med rätt A på huvudsäkring och säkring till boxen). Blev ännu nöjdare då jag skaffade solceller, för de känner Zappin av, och trycker i så mycket som möjligt i bilen när solen lyser, även om jag har den ställd i långsam laddning. Man kan t.o.m. ställa in den på att enbart ladda med egna solceller om man är hemma mycket på dagtid.
 
Lastbalansering är ju en sak, sedan finns ju fasbalansering om man har ojämn fasbelastning. Jag har för mig att jag läst att någon box kan trolla fram 1-fas 32 A. (om bilens ombordladdare klarar det) från 3-fas 16A..

Annars kan man ju ha Ferroamps växelriktare med fasbalansering för hela huset, det har jag! fungerar bra men har ingen extrem 1-faslast (eller ens elbil för den delen)
 
Jag köpte en Garo med lastbalansering och trefas med fast kabel. Det är väldigt smidigt att slippa dra fram kabeln ur bilen hela tiden. Men du behöver som sagt en adapter så för dig är det bättre utan kabel. Min Kia har enbart enfas, men det är för att vara framtidssäker, det är inte så stor skillnad i pris att ha trefas. Jag har huset avsäkrat med 25 A, så den laddar med 20 A som max idag (4,5 kW). Lastbalanserinen har en marginal inställd på 5A. Det enda jag ångrar är nästan att jag inte beställde en med dubbla uttag. När andrabilen blir elbil om några år måste jag byta ut laddstolpen mot en med dubbla uttag.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Göteborgs Energi har börjat ta ut en straffavgift som slår mot höga effektuttag.
De vill hellre att man laddar långsamt med låg effekt. Med tanke på elbrist och underdimensionerade elnät är det väl bara en tidsfråga innan alla nätbolag straffar på det här viset.
Då blir ju en laddbox på 22 kW en väldigt onödig pryl.
https://www.goteborgenergi.se/privat/ladda-elbil/ladda-effektsmart
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Jag kan berätta att jag kört elbil sedan 2013 och hela tiden laddat 3,7kW enfas. Jag har 16A huvudsäkringar, och det har aldrig hänt att någon huvudsäkring har gått, trots att vi har en värmepump som drar 3kW (trefas) plus att vi inte särskilt anpassar tvätt och matlagning.
Med det vill jag ha sagt att det går bra att ladda enfas 3,7kW trots 16A huvudsäkring och utan lastbalansering och utan särskild anpassning av vanor.
Det beror på att en 16A säkring inte smälter direkt när strömmen överskrider 16A, utan tål 22A i en timme. På den tiden har man hunnit lagat mat och tvätta (intermittent belastning) och säkringen hinner svalna. 16A säkring tål även 45A i 10 sekunder, så höga startströmmar från t.ex. vattenpump eller värmepump knäcker heller inte säkringen.
På den tiden jag köpte min första elbil (2013) fanns inga laddboxar att köpa. Jag byggde en själv, baserad på en mikroprocessor (protokollet mellan bil och laddbox är inte så komplicerat) och den kan även ta hänsyn till mina solelanläggningar och laddar bilen efter solinstrålningen.
 
  • Gilla
Elpan och 1 till
  • Laddar…
rqu rqu skrev:
Jag köpte en Garo med lastbalansering och trefas med fast kabel. Det är väldigt smidigt att slippa dra fram kabeln ur bilen hela tiden.
En lös kabel behöver väl inte hamna i bilen bara för att det går? :surprised: Jag har lös och tar nästan aldrig loss den. :)
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Göteborgs Energi har börjat ta ut en straffavgift som slår mot höga effektuttag.
De vill hellre att man laddar långsamt med låg effekt. Med tanke på elbrist och underdimensionerade elnät är det väl bara en tidsfråga innan alla nätbolag straffar på det här viset.
Då blir ju en laddbox på 22 kW en väldigt onödig pryl.
[länk]
Ja det där är konstigt. Istället för att ladda så mycket som möjligt under de timmar när elen är billigast och i överflöd ska man uppmuntras smeta ut sin användning över flera timmar för att inte straffas. Nån måste ha tänkt galet.
 
S
En detalj som ingen nämnt är behovet av en jordfelsbrytare typ B. De är både dyra att köpa och installera. Det sparar pengar att köpa en laddbox med inbyggd jordfelsbrytare.

Jag hade definitivt köpt en laddare för trefas. Förr eller senare vill du ha en sådan.

Det kan vara värt lite att dra fram lite grövre kablar än nödvändigt när du ändå håller på. Då kan man välja att säkra upp senare. Grövre kablar ger dessutom anläggningen mer säkerhetsmarginal och aningen mindre förluster. När du drar fram starkströmmen så dra med en signalkabel för effektvakterna. I de flesta fall går det nog bra med en vanlig nätverkskabel.
 
Mitt råd blir att installera 3-fas 16A, 11 kW vilket gör din box hyfsat framtidssäker. Installerade en sådan box (Chargestorm Connected) förra året trots att vi bara hade en laddhybrid då. Nu har tjejen köpt elbil (som också bara laddar med enfas) men jag har precis beställt en elbil som klarar av trefasladdning, så nu är jag glad att jag inte var snål vid installationen. Merkostnaden för 3-fas är försumbar.

Vi laddar båda bilarna med samma box utan problem och eftersom min hybrid (Outlander PHEV) har typ1 så har vi en box med uttag och inte med fast sladd. Det är inte ett dugg jobbigt att sätta i sladden kan jag meddela.

Tänk också på att du knappast kommer behöva ladda 0-100% varje dag. Tjejensbil laddar vi max ett par gånger/vecka och samma sak kommer gälla för min nya bil. Normalt körmönster innebär snarast laddning 50 eller 60-90%.
 
Eriksgatan
Har Zappi 3-fas 22 kW laddare med Harvey och trådlös hub på 6 mm2 kabel installerad 2020. Laddaren har inbyggd jordfelsbrytare. Laddaren fick ny kapsling i elcentral och där säkrad till 3 x 25 A, vilket är samma som huvudsäkringen. Behövde inte trappa ned ett steg till 20 A som vi först trodde. Har gammal elbil med typ 1 - kontakt. Valde fast installerad kabel med typ 2 - kontakt och typ 2 till typ 1 adapter för att:
1. Det är mest praktiskt, bara att "tanka" när man har ungar och kassar att tänka på. Merkostnaden för fast kabel på laddaren ingår i underlaget för bidraget.
2. Du kommer att ångra dig ifall du inte laddar i garage hemma, då du ofta tvingas ha en skitig och blöt stor kabel i bilen.
3. Du behöver ändå ha en typ 2 till typ 1 adapter när du måste ladda på typ 2 sladdar borta. När du säljer den bilen, säljer du även adaptern.
Därtill behöver du en 5-8 meter sladd från typ 2 uttag till typ 1. Köp begagnad på Blocket för 500 - 1000 kr då den sällan kommer att behöva användas men är oumbärlig när du laddar på brf:ar, köpcentrum mm som inte kan ha sladdar pga vandalisering.
 
Eriksgatan
Peter2400 Peter2400 skrev:
Göteborgs Energi har börjat ta ut en straffavgift som slår mot höga effektuttag.
De vill hellre att man laddar långsamt med låg effekt. Med tanke på elbrist och underdimensionerade elnät är det väl bara en tidsfråga innan alla nätbolag straffar på det här viset./QUOTE]
Japp. De flesta nätägare säljer ju inte speciellt mycket energi längre till villaägare (som ju ofta är mer prismedvetna och handlar energi annanstans). Så de saknar de incitament som elhandlare (Greenely, Tibber m fl) har i att konkurrera med att erbjuda timtaxa, smart tidsladdning och andra smarta tjänster som kan jämna ut lastobalanser. Har själv jobbat med många nätägare som konsult och dessa är inte i fas med sin tid.
 
Eriksgatan
Men är det lagligt att göra så här som Göteborg Energi har gjort? Tänk att man varit på landet hels månaden med jämn låg energiförbrukning. Så kommer man hem den 31e kl 18 och laddar elbilen, sätter en pizza i ugnen och tar en dusch under tiden. Pang så kostar denna korta aktivitet mig flera hundra kronor på grund av att elpriset för månadens SAMTLIGA dagar 1-31 höjs som du hade haft den maxeffekten under HELA månaden!
De har inte ens kontaktat Göteborgarna innan de införde denna livsomvandlande lag. Avtalslagen, Prisinformationslagen, Konsumentköplagen, Lotteriförordningen är några lagar utöver den om elöverföring jag kommer att tänka på.
Vi kan inte gå och lägga oss när vi är trötta utan måste stanna uppe för att gå ut till bilen och sätta i laddaren sent på natten då inte så många andra förbrukare drar effekt.
Vill vi ha detta? Känns som helt oöverskådligt och rena lotteriet. Vi erbjöd vår laddstation öppet till andra att ladda på tidigare då det helt saknas offentliga laddare här vi bor. Men det har vi tvingats sluta med utifall någon kommer och kör 22 kW på den samtidigt som vvb värmer på.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ingenjören och 2 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Men är det lagligt att göra så här som Göteborg Energi har gjort? Tänk att man varit på landet hels månaden med jämn låg energiförbrukning. Så kommer man hem den 31e kl 18 och laddar elbilen, sätter en pizza i ugnen och tar en dusch under tiden. Pang så kostar denna korta aktivitet mig flera hundra kronor på grund av att elpriset för månadens SAMTLIGA dagar 1-31 höjs som du hade haft den maxeffekten under HELA månaden!
De har inte ens kontaktat Göteborgarna innan de införde denna livsomvandlande lag. Avtalslagen, Prisinformationslagen, Konsumentköplagen, Lotteriförordningen är några lagar utöver den om elöverföring jag kommer att tänka på.
Vi kan inte gå och lägga oss när vi är trötta utan måste stanna uppe för att gå ut till bilen och sätta i laddaren sent på natten då inte så många andra förbrukare drar effekt.
Vill vi ha detta? Känns som helt oöverskådligt och rena lotteriet. Vi erbjöd vår laddstation öppet till andra att ladda på tidigare då det helt saknas offentliga laddare här vi bor. Men det har vi tvingats sluta med utifall någon kommer och kör 22 kW på den samtidigt som vvb värmer på.
Det kostar att lägga ner kärnkraftverk helt i onödan.
 
  • Gilla
Johan456 och 3 till
  • Laddar…
Eriksgatan Eriksgatan skrev:
Har Zappi 3-fas 22 kW laddare med Harvey och trådlös hub på 6 mm2 kabel installerad 2020. Laddaren har inbyggd jordfelsbrytare. Laddaren fick ny kapsling i elcentral och där säkrad till 3 x 25 A, vilket är samma som huvudsäkringen. Behövde inte trappa ned ett steg till 20 A som vi först trodde. Har gammal elbil med typ 1 - kontakt. Valde fast installerad kabel med typ 2 - kontakt och typ 2 till typ 1 adapter för att:
1. Det är mest praktiskt, bara att "tanka" när man har ungar och kassar att tänka på. Merkostnaden för fast kabel på laddaren ingår i underlaget för bidraget.
2. Du kommer att ångra dig ifall du inte laddar i garage hemma, då du ofta tvingas ha en skitig och blöt stor kabel i bilen.
3. Du behöver ändå ha en typ 2 till typ 1 adapter när du måste ladda på typ 2 sladdar borta. När du säljer den bilen, säljer du även adaptern.
Därtill behöver du en 5-8 meter sladd från typ 2 uttag till typ 1. Köp begagnad på Blocket för 500 - 1000 kr då den sällan kommer att behöva användas men är oumbärlig när du laddar på brf:ar, köpcentrum mm som inte kan ha sladdar pga vandalisering.

Man kan ju låsa fast kabeln i laddboxen, det lär bli att jag skaffar 2 adaptrar, en som finns i bilen och en som är låst i laddboxen.
 
Har precis kollat säkringen 25A.
Jag kommer uteslutande att ladda med 16A i nuläget. Uppfattar det som att det blir onödigt med en effektvakt, men då jag inte kan mycket om el tänkte jag dubbelkolla det med er.

Skulle ert vara så att jag har den nya Han porten så lät jag köra tibber pulse i alla fall. Känns som att jag borde ha ny Han-port då huset byggdes färdigt i juli 2021. Har dock letat som fan och hittar inte en sådan port någonstans. Ska ringa elnätet idag och höra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.