Övermålad skruv i trä, där skruvens skalle delvis är synlig under flagande blå färg, med synliga spår av försök att skrapa ren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska byta några brädor på ett räcke utomhus. Och då kommer det vanliga problemet, hur få ut en övermålad skruv? Tar ett smalt stämjärn och skrapar fram skruvskallen, sedan en fin skruvmejsel för att skrapa rent spåren så att jag kan få in en stjärnmejsel tillräckligt djupt för att kunna skruva ur skruven. Men det är stökigt och ibland är jag för otålig så jag drar sönder spåren istället. Så min fråga är: har någon ett bra tips på ett bra sätt att få ur skruvarna? Kanske förbereda med att lägga i något som går lätt att pilla ur innan man målar över? Latexfog? Har en misstanke att jag inte är helt ensam om problemet….
 
Peta ordentligt rent innan man skruvar. Ta sig tiden, finns inga genvägar.
En bra, osliten skruvmejsel och dra för hand, åtminstone till det släpper.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Peta ordentligt rent innan man skruvar. Ta sig tiden, finns inga genvägar.
En bra, osliten skruvmejsel och dra för hand, åtminstone till det släpper.
Förslag på bättre verktyg än en liten skruvmejsel?
 
Spåren i skruven måste petas ur med spetsig spik eller något. Men sen brukar jag använda Omega 636 till allt som har med rostiga skruvar att göra. Wd 40 och 5-56 är lika effektivt som lacknafta vilket du kan prova med i och för sig. Sen en vettig slag skruvmejsel. Den behöver du bara använda för att få skruven att lossa. Sedan skruvar du ut den som vanligt med vanlig mejsel utan man får kramp i handen eller slitit sitt hår för att skruven är runddragen i spåret.
 
Silver78 Silver78 skrev:
Spåren i skruven måste petas ur med spetsig spik eller något. Men sen brukar jag använda Omega 636 till allt som har med rostiga skruvar att göra. Wd 40 och 5-56 är lika effektivt som lacknafta vilket du kan prova med i och för sig. Sen en vettig slag skruvmejsel. Den behöver du bara använda för att få skruven att lossa. Sedan skruvar du ut den som vanligt med vanlig mejsel utan man får kramp i handen eller slitit sitt hår för att skruven är runddragen i spåret.
Kör du rostolja även för trä? Har inte testat det, har bara använt det för maskinskruv.
 
Är det bara trä mot trä brukar det inte sitta så hårt men det har även effekt där då rosten nyper tag i tröfibrerna. Jag såg inte vad som det var skruvat mot. Är det vara trä mot trä skulle jag använt en vanlig slagskruvmejsel ett par slag innan jag skruvar med vanlig mejsel.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Tandläkarverktyg på träyta används för att skrapa bort färg från skruvhuvud.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har testat råd jag hittat på webben; lägg på silvertejp och skruva (var det ett skämt?), slipa ett spår för en spårskruvmejsel (med t.ex. en Dremel) - fung ej, skallen går sönder. Så konstsrerar jag att rådet från Fotografen fungerar bra då man har något bra att skrapa med, som tandläkarverktyget på bilden. (Fick det för många år sedan, har ingen aning om hur man får tag i något liknande om man inte känner en tandläkare.) Vasst nog att komma ned i botten, en skarp kant som det går att verkligen få bort färgen med. Att skruva för hand går bra, men skruvdragare och pressa ordentligt fungerar också, var ungefär samma problem med att det slirar. Slagskruvmejsel har jag inte testat än, men den kräver väl också att det är ganska rent i spåret? Men nu är det momentet klart, dags att ersätta de dåliga brädorna.
 
Tandläkarverktyg är bra om man får tag i dem, annars en ritsnål eller syl.
 
  • Gilla
Simsgrodan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.