Jag har fått en offert på arbetskostnad för nytt golv och det är drygt 100 000kr för 3 rum på totalt 100kvm. I priset ingår rivning av laminatgolv och bortforsling av det. De säger att de eventuellt behöver flytspackla ytan före läggning men ytan är helt plan under laminatgolvet. I priset ingår underlagsmaterial och även lister. Själva trägolvet ingår inte, det sa de att jag kan beställa själv. Ekparkett blir det. Är det här en rimlig arbetskostnad? Hundra tusen för tre rum, vardagsrum och två sovrum plus priset för själva parketten.
 
Mats-S
Låter svindyrt i mina öron ... endast arbete 100K!!!???
Räknar man med 800kr/tim (vet inte vad taxan brukar ligga på) så blir det 125 timmar (16 arbetsdagar) för 3 rum ... :sweat: ... helt orimlig tidsåtgång för standard golvläggning som du beskriver det som.

Ta in fler offerter, vissa ger skambud för att man egentligen inte har tid att göra jobbet, men får man ett superdeal så tar man det.

Eller ännu bättre, har du tid och är någorlunda händig så kan du säkert fixa det själv. Finns drivor med instruktionsfilmer på youtube och på golvtillverkarnas hemsidor :D
 
  • Gilla
Hemmakatten och 4 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar, ja jag tyckte det var dyrt. Och nu när jag läser ditt svar inser jag att det är helt orimligt högt pris. För så där många timmar kan det inte ta.
 
Vet inte om det är hus eller lägenhet?

-Behöver hantverkaren plocka bort era möbler?
-Behövder de demontera/ återmontera garderober eller liknande?
-Kommer ni vara borta under hela proceduren?
-Får de ha såg inomhus eller måste de springa in/ ut hela tiden?
-Får de arbeta mellan 7-16 utifrån föreningens stadgar eller får de börja tidigast 09 och således jobbar kortare dagar men tar fullt betalt?

Vi bytte golv i vår lägenhet på 77kvm (golvyta cirka 65kvm), två sovrum/ vardagsrum/ hall/ garderob. Det tog två personer 4.5 dagar för själva golvbytet, sedan tillkom 4 personer som flyttade ut samt in allt möblemang och gjorde en städning.
Det blir då uppskattningsvis 75h för golvbytet och 32-40h för hantering av möblemang och städning.

Så beroende på förutsättningar är det kanske inte orimligt?
 
  • Gilla
Dan_Johansson och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
Var i landet ?
Det är alldeles för dyrt, och då är jag entreprenör själv. Rent spontant skulle ja säga 3-4 dagars jobb för 2 man, så runt 30-35 k ink rot ink moms ink servicebil. Men beror ju på förutsättningarna, är de stavparkett? Klickgolv ?
 
  • Gilla
fusion och 2 till
  • Laddar…
Njingan Njingan skrev:
Vet inte om det är hus eller lägenhet?

-Behöver hantverkaren plocka bort era möbler?
-Behövder de demontera/ återmontera garderober eller liknande?
-Kommer ni vara borta under hela proceduren?
-Får de ha såg inomhus eller måste de springa in/ ut hela tiden?
-Får de arbeta mellan 7-16 utifrån föreningens stadgar eller får de börja tidigast 09 och således jobbar kortare dagar men tar fullt betalt?

Vi bytte golv i vår lägenhet på 77kvm (golvyta cirka 65kvm), två sovrum/ vardagsrum/ hall/ garderob. Det tog två personer 4.5 dagar för själva golvbytet, sedan tillkom 4 personer som flyttade ut samt in allt möblemang och gjorde en städning.
Det blir då uppskattningsvis 75h för golvbytet och 32-40h för hantering av möblemang och städning.

Så beroende på förutsättningar är det kanske inte orimligt?
Njingan Njingan skrev:
Vet inte om det är hus eller lägenhet?

-Behöver hantverkaren plocka bort era möbler?
-Behövder de demontera/ återmontera garderober eller liknande?
-Kommer ni vara borta under hela proceduren?
-Får de ha såg inomhus eller måste de springa in/ ut hela tiden?
-Får de arbeta mellan 7-16 utifrån föreningens stadgar eller får de börja tidigast 09 och således jobbar kortare dagar men tar fullt betalt?

Vi bytte golv i vår lägenhet på 77kvm (golvyta cirka 65kvm), två sovrum/ vardagsrum/ hall/ garderob. Det tog två personer 4.5 dagar för själva golvbytet, sedan tillkom 4 personer som flyttade ut samt in allt möblemang och gjorde en städning.
Det blir då uppskattningsvis 75h för golvbytet och 32-40h för hantering av möblemang och städning.

Så beroende på förutsättningar är det kanske inte orimligt?
Tack för ditt svar. Det är en villa. Allt ska vara tömt när de kommer så vi tömmer och återställer allt själva. Och de får jobba helt valfria tider, vi håller oss borta de dagarna. Så om de vill såga inomhus är det helt ok. Ingen städning efteråt ingår. Men bortforsling av det nuvarande golv de ska riva bort.
 
buspojken buspojken skrev:
Var i landet ?
Det är alldeles för dyrt, och då är jag entreprenör själv. Rent spontant skulle ja säga 3-4 dagars jobb för 2 man, så runt 30-35 k ink rot ink moms ink servicebil. Men beror ju på förutsättningarna, är de stavparkett? Klickgolv ?
Tack för att du svarar,det är i Skåne, på Österlen.Oj, oj det är väldigt stor skillnad mot det pris jag fick. Det är stavparkett
 
Stavparkett?

Så det är inte ett enkelt parkettgolv med klicklösning de ska lägga in?
Då är det ju en annan fråga... Och kanske mer rimligt faktiskt.

Rivning och bortforsling är dessutom dyrt om hantverkarna ska göra det åt en... Om de inte har hantlangare som gör det åt en
 
  • Gilla
Hööks Labradoodle
  • Laddar…
Ja stavparkett tar tid, ett jävla jobb. Har aldrig lagt de som egen så kan inte svara på tid o pris
 
I Stockholm verkar priserna för fiskbensparkett i massiv ek ligga på/från 1200 kronor per kvadratmeter - efter ROT men inklusive material. Så det pris du fått verkar ju högt. Och varför ska du köpa ekstavarna själv - det låter inte som något en golvläggningsfirma med erfarenhet skulle föredra?
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.