Maria T
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Det går fortfarande inte in. Otroligt.
Jag gillar, oftast" dina storslagna förslag om att riva och bygga nytt när det kommer till tomter med vackra vyer men med ruttna hus, men den här tråden handlar om - som så många andra påtalat - just Vackra Gamla hus, som många skulle vilja bevara och renovera.
Du @HOBBY ARCHITECT har verkligen nosat upp många vackra hus och tomter som är intressant att se, men det vore toppen om du startade en ny tråd om dem särskilt som du i många fall vill riva det gamla och bygga nytt, och har mer intresse av tomtens läge.
Kan ha tolkat dig fel men ett tips i all välmening, och jag är nyfiken på vilka Vackra gamla hus och tomter du finner om du startar en ny tråd, du finner definitivt hus som jag aldrig skulle hittat eftersom jag inte aktivt söker och aldrig utom Stockholm med förorter.

Fortsätt i samma anda men starta en ny tråd :)(y)
 
  • Gilla
Ingenjören och 5 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här då, ett gammalt bageri med massvis av originalinredning, en orgie i pärlspont, kakelugnar och spegeldörrar!
Synd att det är så långt till Hälsingland, annars hade jag huggit det direkt...
[länk]
Hur lång tid hade det tagit dig att renovera det tror du? Och vad skulle kostnaden bli? Blir alltid förvånad och imponerad av folk som orkar ta sig an sånt.

Tvåvåningshus med vit träfasad i behov av renovering, röd markering vid hörnet där sidan inte syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det där förstår jag mig inte riktigt på, ser ingen bild som visar den sidan av huset. Är det bara en dörr i vinkeln där eller...
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Vitmålat trähus med tegeltak vid en asfalterad väg, med gröna buskar och en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
H
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur lång tid hade det tagit dig att renovera det tror du? Och vad skulle kostnaden bli? Blir alltid förvånad och imponerad av folk som orkar ta sig an sånt.

[bild]
Det där förstår jag mig inte riktigt på, ser ingen bild som visar den sidan av huset. Är det bara en dörr i vinkeln där eller...
tar både kortare tid, till en lägre kostnad att renovera än att riva och bygga en kopia.
 
HOBBY ARCHITECT HOBBY ARCHITECT skrev:
Hur lång tid hade det tagit dig att renovera det tror du? Och vad skulle kostnaden bli? Blir alltid förvånad och imponerad av folk som orkar ta sig an sånt.

[bild]
Det där förstår jag mig inte riktigt på, ser ingen bild som visar den sidan av huset. Är det bara en dörr i vinkeln där eller...
Jag hade tagit det lugnt, sett till att taket var tätt först. Sedan hade jag fixat sånt som inte fungerar, typ gamla elinstallationer och vatten- och avloppsrör. Och så eldstäderna, den vedeldade (?) bakugnen i källaren är ju en dröm :love: .
Vad det hade kostat och vilken tid det hade tagit? Ingen aning! Jag gillar sånt som är gammalt och fungerar, så det behöver inte rivas ut och ersättas för dyra pengar.
 
  • Gilla
arkTecko och 4 till
  • Laddar…
HOBBY ARCHITECT
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Jag hade tagit det lugnt, sett till att taket var tätt först. Sedan hade jag fixat sånt som inte fungerar, typ gamla elinstallationer och vatten- och avloppsrör. Och så eldstäderna, den vedeldade (?) bakugnen i källaren är ju en dröm :love: .
Vad det hade kostat och vilken tid det hade tagit? Ingen aning! Jag gillar sånt som är gammalt och fungerar, så det behöver inte rivas ut och ersättas för dyra pengar.
Jag är inte emot at renovera om det nu var nån som trodde det.
 
Är bara det gamla virket torrt och har klarat sig från att bli blött så är det ett virke som kan bli väldigt svårt att få tag på om man skall ersätta det med nytt. Gamla bräder har många gånger väldigt tätt mellan årsringarna.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Vilken fin skola Tyvär är det som med många andra gamla skolor så otroligt dyra att värma upp på grund av stora rum med lite isolering om man ser skicket på badrummet så har det nåt stått tomt sedan många år
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Här då, ett gammalt bageri med massvis av originalinredning, en orgie i pärlspont, kakelugnar och spegeldörrar!
Synd att det är så långt till Hälsingland, annars hade jag huggit det direkt...
[länk]
Många fina linoleumgolv också. Skulle de gå att fräscha upp på något vis?
 
Maria T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
...bakugnen i källaren är ju en dröm :love:
Jag hoppade till när jag såg fotot för byggnaden är så snarlik ett annat gammalt bageri fast på en mycket populär ort strax söder om Stockholm, där jag gissar att utgångspriset skulle ligga på nånstans 4-5 miljoner kr i samma usla skick. Vilken dröm för nån som har kraft, ork, tålamod och tid att renovera detta hus och förhoppningsvis skaffa sig ett drömboende. Att få det inte bara beboeligt utan också mysigt kommer kosta en bra slant men som sagt, om orken och tiden finns samt lusten att skaffa sig kunskap om en inte redan besitter det, så kan det bli ljuvligt. Om köparen inte är intresserad av alla dessa vackra kakelugnar hoppas jag att de inte bara slår sönder och kastar ut, finns många som gladeligen skulle vilja ha en även icke fungerande bara för att det är så vackra.
Tomten kan också bli bra på sikt, även om mina ögon ser att det finns parkslide (men det är en helt annan tråd).
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
K krukan skrev:
Om man drömmer om en gammal skola..
[länk]
[bild]




[bild]
Undrar varför någon har plockat bort nästan alla element och en del toastolar? Hade varit ett kul projekt att sätta tänderna i om man hade haft jobb i närheten och varit yngre.....
Kanske kan flyget från Ronneby flygplats störa då fastigheten nästan ligger rakt i landningsbanans förlängning.
 
R roli skrev:
Undrar varför någon har plockat bort nästan alla element och en del toastolar? Hade varit ett kul projekt att sätta tänderna i om man hade haft jobb i närheten och varit yngre.....
Kanske kan flyget från Ronneby flygplats störa då fastigheten nästan ligger rakt i landningsbanans förlängning.
Nä..

Är för att den ligger i en riktig liten håla :crysmile:
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
F FunkishJonny skrev:
Många fina linoleumgolv också. Skulle de gå att fräscha upp på något vis?
Det borde väl gå med någon slags fernissa, polish eller t o m golvlack.
 
  • Gilla
FunkishJonny
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.