Tjena!

Håller på att totalrenovera källaren i vårt 70tals hus. Börjat med att byta och lägga till avloppsstammar i golvet.
Det har jag inga problem med, däremot så funderar vi på att fräsa in vattenrör (rör i rör)
I våra putsade väggar I framtida tvättstugan/badrummet.

Vårt pannrum ligger intill tvättstugan och jag undrar hur man på bästa sätt löser att bygga in rören? Någon som gjort något liknande?
Det är väl mer hur man skall fixera rören och hur man löser väggdosorna på bästa sätt.

Kom gärna med tips tack.
 
Om du kör typ LK:s väggdosa så kan man skära bort plasten på hörnen så de blir rundare och går att få in i ett doshål. Rören fixerar du på liknande sätt som en elslang och putsar sedan fast. Använd rörklammer en bockad spik eller vad som.
 
Ja det har man ju gjort innan dock bara i en regelvägg. Hur fixerar man väggdosan sen då? Går det bra att borra fast fixplåtar bakom kanske? Om man har flera tappvattenställen.
Måste man då bygga in ett fördelarskåp och dra det därifrån då?
 
Putsa fast dosan bara eller kör lagningsbruk etc. Halsen på dosan fräses ju ändå av ner till färdigt ytskikt sen och anslutningskopplingarna sågar du av till rätt djup vid montage i dosan.

Gällande fördelarskåp beror det på lite hur dina rum ser ut. Har du ett rum med tätskikt och du kan ha grejerna synliga behövs ju inte det.
 
Brukar fixera grejerna med en klick modellgips för att sedan putsa. Fastnar på ett kick.
 
Okej. Jag har några säckar finnas laga vägg som är sjukt bra och ett par säckar gipsabruk som säkert fäster bra. Tycker det blir snyggast och köra inställda rör, mer jobb men lätt värt det i slutändan.

Det enda rummet med tätskikt blir isåfall lokalt runt dusch och badkar. Har bara rena betong/putsade ytor. Finns det några bra 90 vinklar om man behöver böja rören i en hörna? Så man fräsa/bila allt för mycket?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.