Hmmm, Mittenstolparna (dom två mitt i däcket) är ju verkligen inte kul att ha där. Dock så är snölast för zon 2 2kN/m2 så har du 20m2 tak så skall det dimensioneras för 4 ton. Och dom långa - 4.5m - takreglarna blir säkerligen limträbalk. Och då slår man huvet i takregeln vid dörren....
Man behöver veta geometrin på taket ganska noga för att man skall kunna beräkna exakt vad man behöver.

Tyvärr har jag ingen riktigt bra ide´ hur man skulle kunna utforma taket på nåt annat sätt som skulle se vettigt ut.

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Japp ok, får fundera lite mer med verkliga vinklar och mått .
 
J
Missade att du skulle ha sadeltak. Förutom höjder kommer det att falla snö och regn framför dörren/på altanen. Eller ska dörren flyttas under taket?

En lite oortodox lösning hade kanske varit att ha ett pulpettak med höga sidan mot dörrsidan. Då är varken höjd eller snö problem. Sorry om jag sätter griller i huvudet på dig :)
 
Bowman
J Jotsat skrev:
Missade att du skulle ha sadeltak. Förutom höjder kommer det att falla snö och regn framför dörren/på altanen. Eller ska dörren flyttas under taket?

En lite oortodox lösning hade kanske varit att ha ett pulpettak med höga sidan mot dörrsidan. Då är varken höjd eller snö problem. Sorry om jag sätter griller i huvudet på dig :)
Nej då, jag uppskattar verkligen idéer.
Som du ser så är jag ingen som gjort detta innan. :)
När det gäller taket har jag ingen aning är fortfarande i planeringsstadiet med det med.
Pulpettak (jag googlade) kan ju funka på nåt sätt kanske.
Sen att det kommer snö vid dörren har jag inte tänkt på, men den skall sitta kvar. Och det kanske inte spelar så stor roll, klart det hade vart nice att ha den under tak med, men nu får det bli så här med tanke på hur planlösningen är innan för med :)
 
Bowman
Vad säger ni om materialval?
Tänker jag rätt?
45x175 till alla reglar
95x95 till stolpar
28x120 till trallen.
500 mm plintar med justerbara skor i 4" storlek. Eller 700mm?
 
Bowman Bowman skrev:
Vad säger ni om materialval?
Tänker jag rätt?
45x175 till alla reglar
95x95 till stolpar
28x120 till trallen.
500 mm plintar med justerbara skor i 4" storlek. Eller 700mm?
Jag föredrar att göra stolpar av 2st 45x95 som limmas och skruvas ihop.
Dels för att det är mindre risk att dom blir krokiga. Sen så är det enkelt att få fast dom i bärlinan om man låter den ena delen stå på bärlinan och den andra gå ner förbi.
Då räcker det att skruva med 6x80 skruv.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
maah maah skrev:
Jag föredrar att göra stolpar av 2st 45x95 som limmas och skruvas ihop.
Dels för att det är mindre risk att dom blir krokiga. Sen så är det enkelt att få fast dom i bärlinan om man låter den ena delen stå på bärlinan och den andra gå ner förbi.
Då räcker det att skruva med 6x80 skruv.
Ja ok, men blir det inte stökigt att hålla på och limma och skruva ihop brädor?
Sen skall ju stolparna gå hela vägen från plintarna ingen mening att göra så då?
 
Bowman Bowman skrev:
Ja ok, men blir det inte stökigt att hålla på och limma och skruva ihop brädor?
Sen skall ju stolparna gå hela vägen från plintarna ingen mening att göra så då?
Nej just limma och skruva är inte så svårt. Bara att lägga på marken dra på lim, pressa ihop med 2 tvingar och sen skruva.

Missade att stolparna ska sitta i plintarna. Ska dom sitta i stolpskor så har man ingen nytta av den möjligheten.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Istället för att stöka med genomgående stolpar osv kan man ju göra staket så här.
Känns ju enklare.
Ett enkelt konstruerat trästaket utan genomgående stolpar vid en uteplats bredvid ett modern hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det blir nog inte mycket till stolpar...
Kör man med bärlinor överallt så har man 170 + 170 + 28 = 370. Med 500 till dörr har man 130mm att ta upp och kör man med justerbara stolpskor så behöver man inga stolpar utan man lägger bärlinorna direkt i stolpskorna.
Kanske typ 50mm uppstick på plintarna...

/Göran

P.S Jag vet att benämningen "stolpskor" är lite tvetydig men det är det ord man söker på om man skall hitta det man söker i detta fall....
 
Bowman Bowman skrev:
Istället för att stöka med genomgående stolpar osv kan man ju göra staket så här.
Känns ju enklare.
Mjaa, för takstolparna vill du ha lasten rakt ner i plintarna.

/Göran
 
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Det blir nog inte mycket till stolpar...
Kör man med bärlinor överallt så har man 170 + 170 + 28 = 370. Med 500 till dörr har man 130mm att ta upp och kör man med justerbara stolpskor så behöver man inga stolpar utan man lägger bärlinorna direkt i stolpskorna.
Kanske typ 50mm uppstick på plintarna...

/Göran

P.S Jag vet att benämningen "stolpskor" är lite tvetydig men det är det ord man söker på om man skall hitta det man söker i detta fall....
Nej det är ju det, men jag försöker tänka fram och tillbaka, plattor, plintar, plattor och plintar. Logiska följder.
Plintar och stolpar enda sättet jag kommit på i mitt huvud hur jag kan avväga reglarna. Men jag gillar inte att hela konstruktionen då hänger i bultar istället för att ligga på reglar.
Nä snurrigt är det..
 
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Mjaa, för takstolparna vill du ha lasten rakt ner i plintarna.

/Göran
Ja det är ju det :)
 
Bowman Bowman skrev:
Ok, så nåt sånt här då, men räkna ut CC osv lite bättre sen så skruvreglar fördelas jämt över utrymmet typ:
[bild]

Funderar på varför man har plintar längst fram, och hur det blir med plattor på sidor så dom sticker ut utanför altanen, blir till att googla mer och se hur man gör det snyggast.
Antar att man får göra en ram runt skruvbalkarna typ?

Ju mer jag funderar desto mer frågetecken dyker upp.
Jaha hur fäster man skruvreglarna i stommen nu då, Vart börjar man..
Som sagt, jag brukar föredra att leja bort det till folk som inte behöver uppfinna hjulet igen :)
Det finns ytterligare ett sätt att bygga altan som förenklar allt. Du lägger ett lager grus på marken under altanen (gärna en markduk under) till en höjd som blir lagom. Du jämnar ut gruset och lägger reglar med 60 cc direkt i gruset. Skruva på trallen. Håller i evighet. Snabbt, stabilt och enkelt
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
D Dr Jumping Jack skrev:
Det finns ytterligare ett sätt att bygga altan som förenklar allt. Du lägger ett lager grus på marken under altanen (gärna en markduk under) till en höjd som blir lagom. Du jämnar ut gruset och lägger reglar med 60 cc direkt i gruset. Skruva på trallen. Håller i evighet. Snabbt, stabilt och enkelt
Ja det kanske skulle funka fint med :)
Men jag skall nog greja detta.
Jag vill ha koll innan jag börjar bara.
Som tänkare tänker man kanske ibland för mycket. Men är det värt att göras är det värt att göra ”ordentligt”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.