Bilen kommer vara en pendlingsbil till och från jobb. Så från 17-06 kan den ladda. Vi lär använda den oftare, men inget måste då vi har en till bil(bensin).
Nu när jag förstått så känns det ju bara dumt att ta en enfas laddare när man lär skaffa en 3 fas bil i framtiden.
Det jag undrar är om effektvakt brukar ingå i laddboxar eller om det är ett tillägg man själv får göra.
Har kollat på easee home laddbox, då den ser väldigt bra ut, och har det jag behöver. där framgår dock inget om effektvakt. Någon som vet?
 
M Maestrof skrev:
Bilen kommer vara en pendlingsbil till och från jobb. Så från 17-06 kan den ladda. Vi lär använda den oftare, men inget måste då vi har en till bil(bensin).
Nu när jag förstått så känns det ju bara dumt att ta en enfas laddare när man lär skaffa en 3 fas bil i framtiden.
Det jag undrar är om effektvakt brukar ingå i laddboxar eller om det är ett tillägg man själv får göra.
Har kollat på easee home laddbox, då den ser väldigt bra ut, och har det jag behöver. där framgår dock inget om effektvakt. Någon som vet?
Första googlingen ger:
  • Lokal last- och fasbalansering (upp till 3 enheter per krets). För att lastbalansera dynamisk mot fastigheten krävs Easee Equalizer.

Normalt ingår det inte i laddboxen utan köps till separat. Den ovan verkar kräva att din elmätare har HAN-port.
 
  • Gilla
Sigfrid
  • Laddar…
V vectrex skrev:
Första googlingen ger:
  • Lokal last- och fasbalansering (upp till 3 enheter per krets). För att lastbalansera dynamisk mot fastigheten krävs Easee Equalizer.

Normalt ingår det inte i laddboxen utan köps till separat. Den ovan verkar kräva att din elmätare har HAN-port.

Ok,
Men det är väl inget krav att jag tar den du skickade? Går det inte att be en elektriker att Installera en effektvakt bara? Eller
 
M Maestrof skrev:
Tack för tipset. Jag tror att det får bli 16A box.
Orsaken är att bilen enbart laddas med enfas. Det lär bli en ny installation i framtiden för att installera en 3 fas laddare.
Beroende på vilken matning du har eller ska dra fram så är mitt tips att dra fram så du har kablage förberett för 3 fas med lämplig dimension.

sen funderar jag varför du inte kommer använda 3-fas, är det inte möjligt? För det är bättre att du tar effekten på 3-faser än endast en fas men med högre effekt.

lycka till!
/äger min 5 elbil nu
 
  • Gilla
Vificktomt
  • Laddar…
Men att ställa max laddning kan väl alla boxar? Jag har satt min på 16 i appen.
Elbilsladdarens appgränssnitt som visar anslutning till EV och strömbegränsning inställd på 16A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
M Maestrof skrev:
Ok,
Men det är väl inget krav att jag tar den du skickade? Går det inte att be en elektriker att Installera en effektvakt bara? Eller
Jag vet inte men får uppfattningen att effektvakten måste vara anpassad för just den laddbox du köper. Det är väl inget problem i sig, och kan kompletteras i efterhand. Men värt att titta på är saker som
- om effektvakten kräver kablar mellan elmätare och laddstation eller om den pratar trådlöst.
- vilka krav effektvakt och laddstation har på nätet, 4G, Wifi.
Det det kan finnas bättre och sämre laddstationer med lastbalansering beroende på hur det ser ut hos er
 
Bor du i hus tycker jag Zappi från myenergi, som är anpassad till solceller, är ett bra alternativ. Man kan billigt köpa till lastbalansering med Harvi och följa allt i realtid = smartmätare ingår. Kul grejer i vilket fall. Är själv mycket nöjd men många tycker den är överdesignad. Den kostade lika mycket som Garo och easee etc när jag jämförde mina offerter.
 
  • Gilla
FaffeF
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Men att ställa max laddning kan väl alla boxar? Jag har satt min på 16 i appen.
[bild]

Nöjd med din? Vilken modell är det
 
  • Gilla
hecke
  • Laddar…
P ptk skrev:
Bor du i hus tycker jag Zappi från myenergi, som är anpassad till solceller, är ett bra alternativ. Man kan billigt köpa till lastbalansering med Harvi och följa allt i realtid = smartmätare ingår. Kul grejer i vilket fall. Är själv mycket nöjd men många tycker den är överdesignad. Den kostade lika mycket som Garo och easee etc när jag jämförde mina offerter.
Låter bra. Var inne på easee för att den är snyggast. Är du nöjd med din? Kan man schemalägga laddning?
 
Jag har 22kw 3fas, utan fast sladd, svart. Den är inte snyggast men har roliga funktioner som sagt. Jag är absolut nöjd, man kan schemalägga, eller så schemalägger man i bilen beroende på om bilen kan det. Har du inga solceller idag så funkar den också via 100 % grid förstås och då räcker det med en Harvi men det berättar elektrikern för dig.
 
M Maestrof skrev:
Nöjd med din? Vilken modell är det
Har en från Charge amp, haft en driftstörning som va nån grej som fick bytas men då jag bor nära deras huvudkontor kom det förbi en kille och fixa det bara.
 
Om vi tittar lite på vad en enfasladdare laddar då, så kan man grovt säga att den laddar upp till två mil i timmen på 16 A. Då ger den alltså 3,7 kW. Det ger 48 kWh på dina 13 timmar, alltså långt mer än vad någon Leaf har i batterikapacitet. Skulle man ställa ner den till 8 A får man alltså ut 24 kWh, vilket ger 12–15 mils körning även vid ganska hårda förhållanden.

Sannolikt klarar du dig alltså med god marginal inom dagens abonnemang.

Ett alternativ till lastbalansering skulle kunna vara att se till att den fas som en enfasbil laddar på (låt oss kalla den L1) inte har några andra stora förbrukare som luftvärmepump, micro, spis och tvättmaskin. Spisen kan vara lurigast där då den ofta är inkopplad på alla tre faser (men ofta inte använder dem lika).

Kan man alltså mer eller mindre frigöra en fas för laddaren behövs inte någon lastbalansering, eftersom att det då inte finns något man måste balansera mot.

I ett framtida läge med en trefasbil blir också balanseringsbehovet mindre, då man ju inte kör längre bara för att man har en bättre laddare, utan då kan man istället ladda på en lägre amperestyrka per fas, samtidigt som det ändå går fortare. Likaså kan man med en hyfsat smart laddare ställa in att bilen får möjlighet att dra olika mycket ström olika tider på dygnet. 23–05 kanske man exempelvis kan låta den ta 14 A även om man har 16 A-säkringar, för då kör man oftast inte så mycket annat ändå.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
Tack för era svar,

Har några fler frågor

Om jag tar en 3 fas box med typ 2 laddare, och min bil har typ 1 laddare, vet att det finns adaptrar som gör typ 2 till typ 1. Känns mer rimligt att ta typ 2 på laddboxen då majoriteten av alla nya bilar i EU kommer ha den laddaren.
Ska adapterkabeln vara 1 fas eller 3 fas. Om bilen endast klarar 1 fas. Eller gör bilen uträkningen?? Eller spelar det ingen roll?
 
Då köper du en laddare med ett typ 2-uttag istället för en fast sladd. Och så kompletterar du den med en enfassladd typ 2 till typ 1.

Det säljs inga nya bilar med typ 1-sladd i Europa, så nästa bil kommer att ha typ 2. Därmed är det också onödigt att köpa en laddsladd för trefasladdning till Leafen, för du behöver ändå en annan sladd när du byter bil.

Edit: En trefassladd funkar förstås, men det finns inget skäl att betala extra för det när du inte kan nyttja den.
 
  • Gilla
JohanLun och 2 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Då köper du en laddare med ett typ 2-uttag istället för en fast sladd. Och så kompletterar du den med en enfassladd typ 2 till typ 1.

Det säljs inga nya bilar med typ 1-sladd i Europa, så nästa bil kommer att ha typ 2. Därmed är det också onödigt att köpa en laddsladd för trefasladdning till Leafen, för du behöver ändå en annan sladd när du byter bil.

Edit: En trefassladd funkar förstås, men det finns inget skäl att betala extra för det när du inte kan nyttja den.
Toppen. Tack för svar.

Det ser ut att bli en easee laddbox, snyggast, billigast, fått bra betyg.
Kompletteras med en watty effektvakt.
 
  • Gilla
MartinTro och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.