Har hittat en fuktskada där jag pillat bort det rötna virket och sedan låtit det stå och torka i någon månad. Min tanke är att skarva dit en ny bit på virket som fortfarande är OK med ett starkt lim och några skruvar.

Bör man behandla "original" virket med någon typ av olja eller medel innan?
 
S
Det beror väl på var träbiten sitter och om den även fortsatt förväntas bli blöt. Letar sig vatten in mellan nya och gamla biten är det ju risk för fortsatt röta då det torkar ur ännu sämre. Jag hade oljat ordentligt och lagt grundfärg (inga vattenprodukter). Limmat med typ Tec7, fogat med samma produkt och målat med oljefärg.
 
Det är en regel under ett oöppningsbart burspråksfönster. Det satt en plåt där med gummilist som antagligen suttit dåligt och gjort att vatten kunde rinna ned mellan.
Tänkte så att det inte kan fortsätta ruttna om man missat något fuktigt virke.
 
S
Får du inte bort allt ruttet virke fortsätter processen om virket blir fuktigt igen så det är mycket bra att olja och grunda för den sakens skull. Det håller ju inte för evigt men mångdubbelt längre än ingen behandling alls.

Grundfärgen är också viktig för limmets vidhäftning (fäster dåligt mot olja).
 
S Söne skrev:
Får du inte bort allt ruttet virke fortsätter processen om virket blir fuktigt igen så det är mycket bra att olja och grunda för den sakens skull. Det håller ju inte för evigt men mångdubbelt längre än ingen behandling alls.

Grundfärgen är också viktig för limmets vidhäftning (fäster dåligt mot olja).
Någon olja som är extra bra? Här beckers primex grundolja hemma
 
S
M Michael_w skrev:
Någon olja som är extra bra? Här beckers primex grundolja hemma
Den oljan du har innehåller vatten men är såklart bättre än inget. Men ska det skydda mot vatten är det ju rimligt att oljan inte löser sig i vatten. Hos färghandlaren finns lacknaftebaserade grundoljor med bra kvalité.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.