Hej!

i vårt hus har vi som en klädkammare, allt är ganska förfärligt gjort, man har slagit upp en vägg i sovrummet men på insidan i klädkammaren ingen isolering eller något. Hur som så på andra sidan klädkammaren mot ytterväggen finns som en slags plastkåpa som jag undrar om någon vet vad det är?

Dessutom har man vid sidan satt upp någon spån/osb skiva som att man försökt dölja något och jag blir lite fundersam varför man kan ha gjort det? Ut mot sidovinden.

tacksam för svar!
 
  • Slarvigt monterad vägg med exponerad spånskiva och skadad tapet i en klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Delvis bortriven tapet avslöjar OSB-skiva bakom, med synlig plastkåpa och eluttag i klädkammare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen aning vad det är för en pryl, men troligen har man öppnat upp väggen och gjort något, och sen inte spacklat och målat
 
En friskluftsventil? Kommer ni in i kattvinden för att titta bakom spånskivan?
 
T Tompafix skrev:
En friskluftsventil? Kommer ni in i kattvinden för att titta bakom spånskivan?
Med det menat kan det vara så att föregående ägare dolt någon typ av fukt?

Nej tyvärr finns ingen lucka eller så, men är lite sugen på att skruva av skivan men är rädd att jag förstör något då?
 
S Solimelo skrev:
Med det menat kan det vara så att föregående ägare dolt någon typ av fukt?

Nej tyvärr finns ingen lucka eller så, men är lite sugen på att skruva av skivan men är rädd att jag förstör något då?
Det finns ingen lucka från utsidan då?
Det är ju bra att kunna inspektera ett sådant utrymme. Svårt att säga varför förra ägaren gjort så, kan du fråga? Svårt att se att något skulle gå sönder. Borde vara lika lätt att skruva tillbaka den.
 
T Tompafix skrev:
Det finns ingen lucka från utsidan då?
Det är ju bra att kunna inspektera ett sådant utrymme. Svårt att säga varför förra ägaren gjort så, kan du fråga? Svårt att se att något skulle gå sönder. Borde vara lika lätt att skruva tillbaka den.
inte som jag har sett tyvärr, vore väldigt bra annars. Ja jag kanske borde göra det, kanske faktiskt skruvar ur och tittar vad som kan finnas bakom. Känns konstigt att ha en sån skiva där och inte tapetsera eller måla på.
 
Om du nu inte har någon ingång till kattvindarna bör du fixa det. Antingen så kan man ha det på gavlarna eller inomhus via en inspektionslucka. Det är där du t.ex. kan upptäcka om taket skulle börja läcka.
 
T Tompafix skrev:
Om du nu inte har någon ingång till kattvindarna bör du fixa det. Antingen så kan man ha det på gavlarna eller inomhus via en inspektionslucka. Det är där du t.ex. kan upptäcka om taket skulle börja läcka.
Jag förstår, ärligt var jag lite osäker på vad som är kattvind, nu har jag skruvat bort alla skruv och tittade försiktigt bakom, ser träbalkar och isolering. Kan det vara så att det är kattvinden och det är till för att man ska kunna kolla bakom? Vill ju helst inte peta bort isoleringen.

har även en vanlig vind jag kan klättra upp på från balkongen där jag kollat läckage etc flera gånger. Nockvind kanske det kallas?
 
S Solimelo skrev:
Jag förstår, ärligt var jag lite osäker på vad som är kattvind, nu har jag skruvat bort alla skruv och tittade försiktigt bakom, ser träbalkar och isolering. Kan det vara så att det är kattvinden och det är till för att man ska kunna kolla bakom? Vill ju helst inte peta bort isoleringen.

har även en vanlig vind jag kan klättra upp på från balkongen där jag kollat läckage etc flera gånger. Nockvind kanske det kallas?
Ja utrymmet bakom spånskivan kallas kattvinden. Kattvinden brukar man kalla utrymmet bakom de lodräta stödbenen på takstolen.
Det var nog de reglarna du såg. Vad bra att du kan inspektera taket på något ställe.
De har kanske har öppnat upp någon gång för att göra något, t.ex. dra el, ventilation eller åtgärda någon skada.
 
T Tompafix skrev:
Ja utrymmet bakom spånskivan kallas kattvinden. Kattvinden brukar man kalla utrymmet bakom de lodräta stödbenen på takstolen.
Det var nog de reglarna du såg. Vad bra att du kan inspektera taket på något ställe.
De har kanske har öppnat upp någon gång för att göra något, t.ex. dra el, ventilation eller åtgärda någon skada.
ok då vet jag. Tack för info.
Bör jag bry mig om att ta bort och kolla eller helt enkelt nöja mig med att jag vet vad det är, Ingen fukt eller så någonstans i huset som vi känner till annars.
 
S Solimelo skrev:
ok då vet jag. Tack för info.
Bör jag bry mig om att ta bort och kolla eller helt enkelt nöja mig med att jag vet vad det är, Ingen fukt eller så någonstans i huset som vi känner till annars.
Det är så klart alltid bra att kunna inspektera taket där det går. Nu vet jag inte hur ditt utrymme bakom ser ut. Men en lucka från utsidan kan så klart vara ett alternativ likt luckan du har till vinden. Eller en isolerad inspektionslucka. Dessa bör finnas på båda sidor om huset. Att ta ner isoleringen just nu ger dig bara svar på hur det ser ut just nu. En framtida läcka kan ju ske närsomhelst beroende på takets ålder.
Anledningen till att kunna titta där är ju om läckage uppstår i taket efter vinden där du redan nu kan inspektera.
Valet är så klart ditt :rofl:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.