Sökt Dicotex på de sidor som angetts här men samtliga kräver intyg att man får köpa det
Hur har ni gått tillväga?

MVH
 
Sittställning
R Rhodin72 skrev:
Sökt Dicotex på de sidor som angetts här men samtliga kräver intyg att man får köpa det
Hur har ni gått tillväga?

MVH

eBay, eller dyrare på amazon.
 
R Rhodin72 skrev:
Sökt Dicotex på de sidor som angetts här men samtliga kräver intyg att man får köpa det
Hur har ni gått tillväga?

MVH
Det går bra att köpa 0,5 l hos Agrarking, då behöver du inte intyg. Dyrare svar ja, men det går.
 
Vermilion Vermilion skrev:
Liten update nu. I princip är all klöver borta + en massa annat ogräs. I princip är det bara gräs kvar :) Jag är SUPERNÖJD över resultatet.

Det tog faktiskt rätt länge innan det hände något. Det första tecknet på att den fungerade var att alla vita blommor slutade produceras och att gräset växte ifrån klövern.
Nästa tecken var att klövern började blekna en aning och kanterna på bladen såg brända ut.
Efter det så blev klövern bruna och krympte ihop så man knappt ser dom.

Vissa små fläckar måste jag behandla om men jag tvekar inte på att det kommer gå bra.

Nu när ogräset är dött så har de lämnat efter sig "döda" områden och måste sås om men OJ så nöjd jag är :D
Hej, har man bara fläckar med klöver på gräsmattan, borde det räcka med att spruta bara på dom?
Eller körde du hela mattan, även på ogräsfria områden?
Mvh.
 
Östlund Östlund skrev:
Hej, har man bara fläckar med klöver på gräsmattan, borde det räcka med att spruta bara på dom?
Eller körde du hela mattan, även på ogräsfria områden?
Mvh.
Det finns ingen anledning att bespruta där det inte finns ogräs. Första gången jag körde tog jag dock hela gräsmattan för det var ogräs över allt :D
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Behandlade detta igår. Återkommer med bilder när det börjar hända något.
 
  • Gräsmatta med ojämn gräsbeväxt och fläckar av behandlad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Område av gräsmatta med behandlad fläck av klöver eller ogräs, intill jordkant.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sittställning
  • Laddar…
harry73
Man borde verkligen fundera en gång till om man vill sprida gift på sin gräsmatta.
Kan man inte ändra sin uppfattning för hur en fin och välmående gräsmatta ska se ut?
Klöver är faktiskt en nyttig väx, som tillför kväve i marken och som skapar möjligheter för våra pollinatörer

https://www.sydsvenskan.se/2021-08-23/okad-hotbild-mot-livsviktiga-bin
Utan insekter blir det svält på jorden. Den absoluta majoriteten av jordens alla växter är beroende av bin och andra pollinatörer för att kunna fortplanta sig. Och vi människor – liksom alla andra djur – är beroende av växterna för att överleva. I runda slängar är 75 procent av de grödor vi odlar för matproduktion beroende av pollinatörer för att kunna ge oss mat.

Problemet är att många pollinerande insekter minskar i antal och några arter har till och med försvunnit helt från vissa områden. Bara i Sverige är ungefär en tredjedel av landets nästan 300 olika arter av vildbin rödlistade, och 16 arter klassas numera som utdöda. Och en internationell genomgång från 2019 visar att nästan hälften av världens insektsarter är på nedgång, och att en tredjedel riskerar att bli utrotade under detta århundrade.
 
  • Gilla
  • Älska
Nyfniken och 8 till
  • Laddar…
Dag 2, många klöver har redan börjat dö och många andra är på god väg mot samma mål.
 
  • Gräsmatta med vissnande klöver och grönt gräs, en del av marken är synligt torr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Sittställning och 1 till
  • Laddar…
T timber skrev:
Det går bra att köpa 0,5 l hos Agrarking, då behöver du inte intyg. Dyrare svar ja, men det går.
köpte via EBay, tog en 5 liters dunk direkt :)
Beställde måndag kunde hämta ut på Coop fredagen
Hur smidigt som helst!
Testat att spraya lite i rabatter och bara lite på gräsmattan där jag hade klöver
Efter 2 dagar är det väldigt bra resultat på klövern men även vanligt ogräs där jag testat
 
  • Gilla
timber
  • Laddar…
Dag 3, några brännässlor som inte mår så bra, hehe.
 
  • Vissnade brännässlor i en trädgård med gräs och trädgrenar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
På klövern dag 3.
 
  • Närbild av gräsmatta med blandat grönt gräs och vissna blad, dag 3 på klövern.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En gräsmatta med varierande gräs och små klöverplantor, närbild tagen dag 3 i projektet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Fred vom Jupiter och 1 till
  • Laddar…
Nu är de inte mycket till liv kvar.
 
  • Vissnade växter vid basen av flera små träd med gräs och löv på marken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med tecken på förtvining, brun och grönska blandat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gräsmatta med tecken på vissnande och gles vegetation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sliten gräsmatta med skadade och glesa områden samt torrt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Beställde 2x500ml i torsdags morse från en försäljare på Ebay. Hämtade ut paketet på posten idag :)

En fråga, är det dumt att spruta på medlet, om det är risk för regn dom kommande dagen eller dagarna?
 
T
Östlund Östlund skrev:
Beställde 2x500ml i torsdags morse från en försäljare på Ebay. Hämtade ut paketet på posten idag :)

En fråga, är det dumt att spruta på medlet, om det är risk för regn dom kommande dagen eller dagarna?
Ja det tycker jag, ingen brådska utan hellre vänta tills bättre förutsättningar
 
  • Gilla
Östlund
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.