V vectrex skrev:
Flertalet laddboxar är förberedda för 32A men går att ställa ner mha dip-switchar inuti. Enda nackdelen med en sådan lösning är att laddkabeln mellan box och bil blir lite onödigt grov och otymplig.

Förutom ovanstående går det i de flesta laddboxar (och även bilar) att ställa ned laddeffekten mjukvarumässigt. Min laddbox går t.ex. att reglera steglöst (i 1-A steg) mellan 6A - 32A (i mitt fall 16A då jag ställt ned den med dip-switchar).

Ska du förbereda för 32A laddning men ändå bara köra 16A nu så tänk på att även matarkabelns dimension behöver matchas till detta. 32A kräver t.ex. 6mm2 kabel medans 16A klarar sig med 2,5mm2 (i normalfallet, kan såklart variera beroende på gruppledningens längd, förläggningssätt och anläggningens förimpedans).
Tack för tipset. Jag tror att det får bli 16A box.
Orsaken är att bilen enbart laddas med enfas. Det lär bli en ny installation i framtiden för att installera en 3 fas laddare.
 
  • Gilla
NiLo
  • Laddar…
Varför göra jobbet två gånger?
Sätt in en riktig 3 fas laddare och mata den därefter!

Din Leaf (40kWh?)kommer ju ändå bara att ta laddning från en av faserna i boxen.
 
  • Gilla
terjevigen och 2 till
  • Laddar…
M Maestrof skrev:
Har jag förstått det rätt om jag uppfattat det som att jag kan välja en laddbox som ska ha en 32A säkring, så länge jag också väljer till lastbalansering? Oavsett om jag har en 32a säkring hemma idag.
Nej nej nej, vem har lurat i det det?
Lastbalansering kan inte trolla fram en massa ström i en fas.
32 kan du glömma (men fråga gärna nätägaren efter ett pris, det vore intressant att höra.)

Snabb enfasladdning av en elbil kommer att fungera dåligt. Ni behöver möblera om i elcentralen så att allt i huset läggs på L1 och L2 medan elbilen får den tredje fasen, alternativ lägga tvätt och annat som kan prioriteras ned på den fas som elbilen ska laddas på.

Köp en elbil som kan laddas med tre faser så blir allting mycket enklare.
 
  • Gilla
  • Arg
JohanLun och 4 till
  • Laddar…
Dizzy84 Dizzy84 skrev:
Varför göra jobbet två gånger?
Sätt in en riktig 3 fas laddare och mata den därefter!

Din Leaf (40kWh?)kommer ju ändå bara att ta laddning från en av faserna i boxen.

Det går alltså att ladda en bil som laddas med 1-fas. Från en box som är gjord för 3-fas?
 
Nja, jo, om den kan konfigureras för enfas. Normalt mäter lastbalanseringen strömmen i varje fas, och det högsta värdet på en av faserna bestämmer den ström som elbilen får, på varje fas. Om nu bilen endast laddar från fas 1 och du kör ugnen på fas 2 så kommer bilen inte att bli laddad trots att det finns ström ledig på fas 1. Så man måste kunna tala om för laddaren att endast beakta strömmen i fas 1. Avancerade laddare och elbilar kan sköta detta bättre per fas.
 
  • Gilla
darey
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Nja, jo, om den kan konfigureras för enfas. Normalt mäter lastbalanseringen strömmen i varje fas, och det högsta värdet på en av faserna bestämmer den ström som elbilen får, på varje fas. Om nu bilen endast laddar från fas 1 och du kör ugnen på fas 2 så kommer bilen inte att bli laddad trots att det finns ström ledig på fas 1. Så man måste kunna tala om för laddaren att endast beakta strömmen i fas 1. Avancerade laddare och elbilar kan sköta detta bättre per fas.

Ok, men ugnen lär ju inte vara igång hela natten. som jag förstår det så fortsätter laddningen när ugnen stängts av då.

Jag velar mellan en 1-fas laddbox eller en 3-fas.

Som jag förstår det så finns det bara fördelar i att välja en 3 fas box. Utöver att den kostar lite mer då.
Men för mig som inte kan mycket om el. Är det så enkelt att man helt enkelt kan ladda en 1-fas bil från ett 3-fas uttag?
Får man fråga hur det går till?
Är det lastbalanseringen som sköter detta. Om inte. Vad gör lastbalanseringen ?
 
  • Gilla
Mikch
  • Laddar…
U
Lastbalanseringen är till för att maximera laddningseffekten utan att bränna säkringarna.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 1 till
  • Laddar…
Om bilen laddas på fas 1 och ugnen körs på fas två sker ingen begränsning, men om ugnen också går på fas 1 får bilen bara den effekt som blir över på fas 1.

EDIT Blev faktiskt osäker på det jag skrev nu.
 
Redigerat:
  • Gilla
Jitee
  • Laddar…
M Maestrof skrev:
Är det så enkelt att man helt enkelt kan ladda en 1-fas bil från ett 3-fas uttag?
Det går bra!
 
  • Gilla
Nissens och 2 till
  • Laddar…
Det finns laddboxar som kan ta två st 16A faser och göra om det till en 25A fas. Men dessa är dyrare än vanliga. Välj istället en vanlig 3-fas 22kW laddbox med effektvakt. Om du ökar på ditt abonnemang sen så kan man enkelt koppla om i laddboxen då.
 
W witten skrev:
Om bilen laddas på fas 1 och ugnen körs på fas två sker ingen begränsning, men om ugnen också går på fas 1 får bilen bara den effekt som blir över på fas 1.

EDIT Blev faktiskt osäker på det jag skrev nu.
Så blir det väl om ja kör en 1-fas laddbox oxo. Så det blir ju ingen direkt nackdel.
 
M merbanan skrev:
Det finns laddboxar som kan ta två st 16A faser och göra om det till en 25A fas. Men dessa är dyrare än vanliga. Välj istället en vanlig 3-fas 22kW laddbox med effektvakt. Om du ökar på ditt abonnemang sen så kan man enkelt koppla om i laddboxen då.


Toppen. Då är det alltså effektvakten som ser till så inte någonting överbelastas. Varken bilen eller huset. Stämmer det?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nissens
  • Laddar…
Ja det fungerar att ladda en enfasbil via en trefasladdare precis lika bra eller dåligt som att ladda en trefasbil. Skillnaden är att trefasbilen blir laddad tre gånger så snabbt.

Så du ska egentligen börja med att fundera på hur många mil du behöver ladda bilen med per dygn, och när, om det kan ske på natten eller om det måste ske vid "rusningstrafik" i köket och tvättstugan. Då kan man jämföra detta med tillgänglig effekt i er anläggning, ert förbrukningsmönster i huset etc. Detta styr sedan ifall mätarsäkringen behöver höjas. Där har vanliga bostäder ett tak på 25 A, därefter blir det dyrt.

Lastbalanseringen kan inte skaka fram extra energi, utan endast nyttja den energi som finns när den blir ledig. Säg att du behöver ladda bilen 4 timmar per dygn för att få nödvändig körsträcka, dvs den behöver belasta max under denna tid för att få ihop nödvändig energi. Om det då är möjligt att låta laddaren vara inkopplad i 10 timmar där den laddar vad den får så kan den förhoppningsvis få ihop dessa fyra timmars energi totalt sett. Där kan lastbalanseringen hjälpa till. Men i grunden behöver mätarsäkringen dimensioneras för att det ska vara möjligt. Man vill nog gärna ha en viss garanti för att elbilen är tillräckligt laddad när man ska iväg på morgonen.
 
  • Gilla
MrMagoo82 och 2 till
  • Laddar…
M Maestrof skrev:
Jag velar mellan en 1-fas laddbox eller en 3-fas.
Du ska definitivt IMHO ha en trefasladdare för att bli framtidssäker.
 
  • Gilla
MartinTro och 9 till
  • Laddar…
Nu vet ju inte jag hur ditt förbrukningsmönster ser ut. Men personligen har jag aldrig upplevt att det ens varit nära att vara ett problem att ladda elbil och få effekten att räcka till. Jag brukar stoppa i laddaren och låta laddningen gå igång så den är klar lagom till jag skall iväg på morgonen. Min 62kWh bil laddar "fullt" på runt 6 timmar med 16A 3-fas. I praktiken så är bilen sällan tom och dessutom laddar jag nästan alltid bara till 80% så den verkliga tiden är sällan över 4 timmar. Kör jag detta på 8h istället så finns det marginal så det räcker och blir över till bergvärmepump mm. Vi har dock 25A huvudsäkringar.
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.