har satt in ventilation i huset och har en rörfläkt som jag ännu inte satt en strömbrytare till, den har gått konstant i 3 veckor nu och jag har vant mig vid ljudet... Kan den fortsätta så eller finns det risk för att den kommer börja brinna etc?

iofs så kanske den redan borde gjort det nu med tanke på att det gått 3 veckor men jag är osäker så det är bäst å fråga! :)
 
ingen som vet något om detta?
 
Men är det inte tanken att din fläkt skall gå? du har väll satt in fläkten för att få ventilation?

Är det en "riktig" kanalfläkt har den inga problem att gå dygnet runt (så länge den får suga luft).
 
jo det är tanken... men jag visste ju bara inte om det är så att den klarar att gå dygnet runt hur länge som helst...
men visst får den suga luft så då borde den ju hålla! :)
 
Om det är en kanalfläkt och den är inmonterad som en del av husets ventilation så ska fläkten aldrig stängas av.

Har du monterat den själv, eller är den någon ventilationsmontör inblandad? När vi fick våran installerad -96 så fick vi ett protokoll som visade vilken hastighet fläkten vara inställd på för att ge rätt luftombyte/dygn i huset.
 
En kanalfläkt idag håller väll cirka 10 år vid kontinuerlig drift.
Bara man ser till att den inte blir full med damm eller inte får luft längre (ingen kylninig).
 
Du ska sätta en filterlåda innan fläkten. Ta till så stor som du får plats med. Små filter är ett elände, de behöver bytas/tvättas ofta. Inget filter är ännu större elände, då packar lagren i fläkten ihop eftersom det bli obalans av allt damm.
Sätt även ljuddämpare om du vill ha ner ljudet.
Till slut, ta dit en ventilationstekniker som justerar in fläkten och ventilerna.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.