Bowman
H Harald Blåtumme skrev:
Har byggt några altaner, ingen av dessa har haft bärlinor skruvade i grund eller fasad. Behövs inte och hjälper inte mycket heller. Så dessa altaner är helt fristående från byggnaden de ansluter till. Funkat perfekt.

I scenariot att man sätter plintar säg en halvmeter från grunden, vill man ha en skruvregel närmare så är det enkelt ordnat med bergfast montage mot bärlina.

Ange exakt hur det ser ut så kommer folk att kunna säga hur du ska göra.
Yup ok, tack.
Ja jag skall skissa lite till så får jag återkomma.
 
Bowman
Det känns som jag tänker fel med spännvidder och CC, blir ju en himla massa plattor eller plintar.
3D-modell av grundkonstruktion med bjälkar och plintar i varierande avstånd med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rikard Stenvall
  • Laddar…
Det var därför jag skrev att betongplattor är billiga :)
Alternativet genom att du har 50 cm i höjd att leka med är att sätta tre rader med bärlinor under golvreglarna.
Då kan du ha 1.8 - 2m mellan plattor/plintar

Så här:

Träkonstruktion för byggprojekt med golvreglar och bärlinor monterade med fixeringsbeslag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bry dig inte om att golvreglarna är skarvade på bilden och att det sitter en del fixeringsribbor på stolparna. Principen stämmer.
Kör du med ca 1.80 mellan plattorna under bärlinorna så blir det fem plattor per rad, dvs totalt 10 plattor + 5 plintar.

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Det var därför jag skrev att betongplattor är billiga :)
Alternativet genom att du har 50 cm i höjd att leka med är att sätta tre rader med bärlinor under golvreglarna.
Då kan du ha 1.8 - 2m mellan plattor/plintar

Så här:

[bild]

Bry dig inte om att golvreglarna är skarvade på bilden och att det sitter en del fixeringsribbor på stolparna. Principen stämmer.
Kör du med ca 1.80 mellan plattorna under bärlinorna så blir det fem plattor per rad, dvs totalt 10 plattor + 5 plintar.

/Göran
Tack, jag skall kolla på det med då.
 
Bowman
Ok, så nåt sånt här då, men räkna ut CC osv lite bättre sen så skruvreglar fördelas jämt över utrymmet typ:
3D-modell av altanbygge med måttmarkerade träreglar och plintar framför vit husfasad med fönster och dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Funderar på varför man har plintar längst fram, och hur det blir med plattor på sidor så dom sticker ut utanför altanen, blir till att googla mer och se hur man gör det snyggast.
Antar att man får göra en ram runt skruvbalkarna typ?

Ju mer jag funderar desto mer frågetecken dyker upp.
Jaha hur fäster man skruvreglarna i stommen nu då, Vart börjar man..
Som sagt, jag brukar föredra att leja bort det till folk som inte behöver uppfinna hjulet igen :)
 
Du kan sätta hela däcket på plattor. Däremot stolparna till taket kan det vara lämpligt att ha plint till eftersom man bör dimensionera efter den snözon man bor i och vertikallasten blir en hel del på två/tre främre stolpar.
(Jag vet att många bygger utan att bry sig om snölasten men jag kan inte sitta här och rekommendera folk att bygga på annat sätt än vad som är godkänt rent byggnadsmässigt)

Skruvreglarna räcker att skråspika dit med två 4" spik mot varje bärlina.

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Du kan sätta hela däcket på plattor. Däremot stolparna till taket kan det vara lämpligt att ha plint till eftersom man bör dimensionera efter den snözon man bor i och vertikallasten blir en hel del på två/tre främre stolpar.
(Jag vet att många bygger utan att bry sig om snölasten men jag kan inte sitta här och rekommendera folk att bygga på annat sätt än vad som är godkänt rent byggnadsmässigt)

Skruvreglarna räcker att skråspika dit med två 4" spik mot varje bärlina.

/Göran
kungligt, tack Göran!
Jag planerar vidare :)
 
J
Bra med bärlinor under, blir betydligt smidigare än utan.

Plintarna (eller plattorna) längst ut kan du dra in kanske 40-50cm så slipper du se dem. Så kan du komplettera med kjol om du ändå stör dig.

Kör du plintar så justerar du höjden enkelt med stolpar, ex dubbla 45x95 eller urjackad 95x95 (på bilden vilar bärlinorna på plintarna, kanske vara var schematiskt iofs...)

Längst fram på spikreglarna skulle jag sätta en till regel bara för att det är snyggt, annars ser man rakt in. Jag drog t o m 45x220 runt om en altan bara för att det skulle se fetare ut.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
J Jotsat skrev:
Bra med bärlinor under, blir betydligt smidigare än utan.

Plintarna (eller plattorna) längst ut kan du dra in kanske 40-50cm så slipper du se dem. Så kan du komplettera med kjol om du ändå stör dig.

Kör du plintar så justerar du höjden enkelt med stolpar, ex dubbla 45x95 eller urjackad 95x95 (på bilden vilar bärlinorna på plintarna, kanske vara var schematiskt iofs...)

Längst fram på spikreglarna skulle jag sätta en till regel bara för att det är snyggt, annars ser man rakt in. Jag drog t o m 45x220 runt om en altan bara för att det skulle se fetare ut.
Ja just nu är jag här i planeringen:

3D-skiss av en träkonstruktion med stolpar och reglar vid ett hus, planering av byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det jag funderar på är att allt hänger på franska träskruv i stolparna, istället för att ligga på stöd.
Ser att alla bygger så, men det känns inte lika stadigt att hänga i bult och inte ligga på reglar.
Ja, jag har tänkt dra in plintarna lite, och det blir kanske plintar överallt, jag vet inte riktigt än.
Jag är lite rädd för att det blir ett mastodontprojekt att komma ner 50-70cm på ~20 ställen.
Skurupsborren i all ära, men att inte stöta på för stora stenar eller motsv någonstans finner jag orimligt :)
 
Bowman
Så för grundarbetet med reglar osv. borde detta vara ganska nära verkligheten tror jag?
Dock så får man väl räkna om allt för att stolpar skall hamna jämt runt om för staket osv.
Och taket, ja det blir en helt annan historia... Bara jag får med det jag behöver från grunden som behövs till taket.
Kanske blir väl många stolpar för taket, som en labyrint av stolpar under taket :)

3D-modell av grundarbetet för ett bygge med reglar och stolpar, markerade mått och en skiss av huset.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Labyrint är ingen höjdare. Om du nu tänker låta bli att ha en bärlina i fasaden för taket och ha stolpar istället så räcker det med inre och yttre stolpar , dvs två plus två.

Dra in plintarna för takstolparna funkar inte för då får du ett golv som sticker ut utanför takstolparna och det skulle se rätt vrickat ut. Så om jag var du så skulle jag klä med en kjol precis som Jotsat föreslog.

/Göran
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Bowman
Sharky58 Sharky58 skrev:
Labyrint är ingen höjdare. Om du nu tänker låta bli att ha en bärlina i fasaden för taket och ha stolpar istället så räcker det med inre och yttre stolpar , dvs två plus två.

Dra in plintarna för takstolparna funkar inte för då får du ett golv som sticker ut utanför takstolparna och det skulle se rätt vrickat ut. Så om jag var du så skulle jag klä med en kjol precis som Jotsat föreslog.

/Göran
Ja ok, ja ett tak väger väl kanske mindre än ett golv, även med snö, så då kanske det funkar med en spännvidd på 4,5 m typ?
Men jag kanske tar en bärlina för taket, eller balkskor kanske funkar?
Skissen är ju inte helt exakt än då jag inte riktigt är säker på hur jag skall göra.
Men jag skall försöka fila på det så mycket som möjligt så jag har en bra plan från början.

Men då kan man köra typ så här och slopa mittenstolparna, och inre stolparna och sen fästa i Fasaden alltså.

Beställde en skurupsborr nu med.. Så projektet börjar bli mer verklighet nu :)
Räcker det med 500mm plintar?

3D-skiss av ett byggprojekt med ett rött hus, takstolar, utan mittenstolpar, fastsatt vid fasaden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vore det inte bättre att ha altanen närmre marken. Tänker att ett steg ner skulle vara guld för takhöjden, ser lite väl lågt ut nu men jag kanske har fel.
 
Bowman
Ja kanske. Det är en 2m altandörr har jag för mig.
Så lägsta punkterna på taket kanske 2 m, men blir det typ sånt tak så blir det ju högt där inne..
Skönt att komma upp lite från marken dock.
 
Bowman
Tänker jag rätt vad gäller grundmaterialet?
45x175 till alla reglar
95x95 till stolpar
28x120 till trallen.
500 mm plintar med justerbara skor i 4" storlek
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.