M -MH- skrev:
Äh, varför skulle inte personer som har investerta miljontals kronor var kunna fixa ihop ett fungerande styrelse/årsmöte? Gör det digitalt, så bir det kort och effektivt.
Klart att det går du har helt rätt. Det funkar i många andra länder det det inte finns någon BRF. Det ligger i allas intresse att fastigheten sköts även för ägare som hyr ut i andra hand eftersom värdet på lägenheten bevaras och förhoppningsvis går upp över tid i en bra underhållen och fungerande förening.

MVH
Daggen
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
A Andy78 skrev:
Det kommer nog aldrig ske att ingen bor i huset med 200+ lägenheter och bara hyr ut.
Om så är fallet så får man väl lösa det på annat sätt.
Och vilket annat sätt är det?
 
Nissens
M -MH- skrev:
Äh, varför skulle inte personer som har investerta miljontals kronor var kunna fixa ihop ett fungerande styrelse/årsmöte? Gör det digitalt, så bir det kort och effektivt.
Rent tekniskt är det självklart inget problem.

Men folk ställer knappt upp i styrelsen ens när de bor i huset, så det lär spricka om de inte bor där. Dessutom har de inte koll på hur allt är i området om de inte bor där, så då förvandlas snart området till ett tråkigare område.

Finns ingen Brf som skulle låt det hända.
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Nissens
Daggen84 Daggen84 skrev:
Klart att det går du har helt rätt. Det funkar i många andra länder det det inte finns någon BRF. Det ligger i allas intresse att fastigheten sköts även för ägare som hyr ut i andra hand eftersom värdet på lägenheten bevaras och förhoppningsvis går upp över tid i en bra underhållen och fungerande förening.

MVH
Daggen
Jaså, i vilka länder då, och hur ser den konstruktionen ut?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Du har inget intresse av det? Fast nyss beskrev du ju fastighetsmarknaden i Dubai som fantastisk? Varför vill du inte vara med på den? Men däremot vill du utnyttja det svenska bo-lånesystemet för att köpa lägenheter du aldrig tänkt att bo i?

Du kan ju inte äga en sandfläck i UAE, och skulle du göra det så vet du ju att det räcker med en dålig dag för någon infödd så blir du av med den.. Kan man attackera en USA-flaggad båt på internationellt vatten behöver man nog inte bry sig nämnvärt om rättigheterna för en svensk...
Jag investerar där jag tjänar mest pengar och tack vare BRF systemet är det i Sverige just nu. Det är riktigt nice att rida på vågen.

Dan håll i dig nu jag ska berätta en till sak... Jag hyr ut mitt hus i Sverige på airbnb!!! :dizzy: Vad tror du grannarna tycker om det? Det kan ju sluta i katastrof att tyska turister vill se Stockholms skärgård.

MVH
Daggen
 
Det finns ju exempel på sådana BRF, så dina farhågor verkar ogrundade.

Varför tror du inte att personerna som äger lägenheterna är intresserade av att få ihop en fungerande organisation?
 
  • Gilla
A-Man_08
  • Laddar…
Nissens
Daggen84 Daggen84 skrev:
:crysmile: tänk att jag visste att den skulle komma. Jag får köpa precis hur många lägenheter jag vill här men den här staden växer så det knakar så jag föredrar att vara flexibel och kunna testa på alla nya roliga områden som byggs, det är halva tjusningen med livet att man ska testa på så mycket som möjligt. Faktiskt flyttat 3 gånger, började i marinan på våning 37 sedan upp på våning 55 med fantastisk vy över palmen, nu njuter vi av våning 13 med balkong över vattnet. Har hyrt i 6år och inte en enda gång har jag knarkat så polisen kommer, bränt upp soffor eller haft fest så grannarna blivit störda. Jag har glatt betalat mina 20.000kr i månaden till ägaren vi är båda nöjda.

MVH
Daggen
Jag har varit en hel del i UAE och Dubai. Det byggs mycket, men typ 70% av lägenheterna står tomma… inget kul ställe att bo på, kanske i typ 6 mån, sedan har man tröttnat. Jag tackade nej till ett jobb där rätt nyligen.
 
Nissens Nissens skrev:
Jag har varit en hel del i UAE och Dubai. Det byggs mycket, men typ 70% av lägenheterna står tomma… inget kul ställe att bo på, kanske i typ 6 mån, sedan har man tröttnat. Jag tackade nej till ett jobb där rätt nyligen.
Ja här byggs det snabbt och mycket för framtiden, om det är rätt taktik det får vi se. Jag jobbar i UAE sedan 6år och det funkar riktigt bra. Det är inte allas primör det köper jag, ett annorlunda samhälle men vi gillar det. Fråga @Dan_Johansson vad han tycker om Dubai, trots att han aldrig besökt UAE :crysmile:

MVH
Daggen
 
Nissens Nissens skrev:
Jaså, i vilka länder då, och hur ser den konstruktionen ut?
tex Finland som nästan uteslutande har ägarlägenheter. Ägarlägenhet vet de flesta vad det är och kommer nog komma sakta till Sverige också.

MVH
Daggen
 
Daggen84 Daggen84 skrev:
Jag investerar där jag tjänar mest pengar och tack vare BRF systemet är det i Sverige just nu. Det är riktigt nice att rida på vågen.

Dan håll i dig nu jag ska berätta en till sak... Jag hyr ut mitt hus i Sverige på airbnb!!! :dizzy: Vad tror du grannarna tycker om det? Det kan ju sluta i katastrof att tyska turister vill se Stockholms skärgård.

MVH
Daggen
Du är ju ärlig med att du vill utnyttja det svenska brf-systemet i alla fall, det är ju mer än vad man kan säga om de andra förespråkarna i den här tråden...

Jag har absolut inget emot vare sig airbnb eller att andra människor tjänar pengar, men däremot tycker jag det är lite trist när människor bara ser till sin egen vinning och inte förstår att de här "lätta pengarna" inte dyker upp genom någon sorts magi, utan att det är någon annan som betalar... Kan vara en ideell styrelse, eller utsatta människor utan valmöjligheter på en misskött bostadsmarknad, men det är inte det samhället jag vill se... Dessutom visar ju vårens politiska äventyr att bostadsmarknad är något mer än bara trä och betong staplat på en jord-plätt....
 
  • Gilla
Karlia och 2 till
  • Laddar…
Daggen84 Daggen84 skrev:
Sverige är i princip det enda landet i världen där upplägget BRF existerar... I Finland köper många familjer lägenheter och hyr ut tills barnen växt upp som en ren investering. I Norge och Danmark är det fritt att hyra ut.
Du har fel. Det finns varianter på bostadsrättsföreningar i ett antal andra länder, som Danmark, Finland, USA och Kanada. Skillnaden är primärt att vi i Sverige under väldigt lång tid saknat andelslägenheter samt sedan andra världskriget haft hyresreglering vilket gjort att BRF-formen blivit så dominerande för lägenheter.
 
Nissens
Daggen84 Daggen84 skrev:
Ja här byggs det snabbt och mycket för framtiden, om det är rätt taktik det får vi se. Jag jobbar i UAE sedan 6år och det funkar riktigt bra. Det är inte allas primör det köper jag, ett annorlunda samhälle men vi gillar det. Fråga @Dan_Johansson vad han tycker om Dubai, trots att han aldrig besökt UAE :crysmile:

MVH
Daggen
Ja, jag har arbetat där periodvis. De har sedan länge byggt för en framtid som inte verkar komma…
Formel ett banan i Abu Dahbi som typ används en gång om året, alla fina konstgjorda stränder som står öde.. det är ju för varmt och araberna själva solar ju inte. Typ 13% tror jag det är som är medborgare i landet, de flesta övriga är gästarbetare…
Efter att ha kollat Burjh Kahlifa, skidbacke, Dubai mall, kamelrace, ökensafari och nån kamelfarm lite soaker så är man klar känner jag. :)

Har rest runt i alla 7 emiraten…. Och något utöver Dubai och Abu Dahbi finns inte att se egentligen…
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Kan vi lämna Dubai nu? Eller starta en egen tråd...
 
  • Gilla
Daggen84
  • Laddar…
Nissens
Daggen84 Daggen84 skrev:
tex Finland som nästan uteslutande har ägarlägenheter. Ägarlägenhet vet de flesta vad det är och kommer nog komma sakta till Sverige också.

MVH
Daggen
Ja, ägarlägenheter är väl introducerat i Sverige, vet inte hur det går dock.
Man undrar ju hur det fungerar rent praktiskt.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
@-MH- :rofl: det är den längsta tråd jag sett faktiskt där svaret på TS är: Nej....;)
 
M -MH- skrev:
Kan vi lämna Dubai nu? Eller starta en egen tråd...
Eller så kan du ju utveckla varför just BRF är ett så bra paraply att bedriva den här verksamheten under?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.