Det är inget problem att hitta bra begagnade pannor i dag. Rördragning är inte omöjligt att fixa om tummen sitter där den ska. Jag bytte min panna utan extern hjälp. Men förvända fig inte en förbättrad verkningsgrad på el. Den är 100% oavsett panna.
 
  • Gilla
Johan456 och 2 till
  • Laddar…
A andrem skrev:
Haha, hade jag tyckt att det var värt så hade jag absolut lagt ett bud redan.
Jag tror det med, däremot så är det få men stora kostnader som väntar vilket får mig lite orolig, då det kommer inte göra att huset/tomten i sig inte blir värderat upp med det vi investerar i det.
Om du inte tycker det är prisvärt eller är seriöst intresserad, varför har du då startat en tråd :thinking:?
Problemet är att alla säljare vet att det är så det funkar (folk vill inte betala för infrastruktur), så du lär inte hitta så många hus där det är nytt tak, nyanlagt avlopp och nya VVS-installationer, nytt värmesystem och ny dränering.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Du kan alltid börja med ett lägre bud, alternativt säga till mäklaren att du är intresserad men inte till det priset.

Jag bytte nyligen ut pelletsvärme mot luft/vatten mot monoblock och rakt in i befintligt system. Det ger ju flexibilitet och är inte farligt dyrt. Ju mer du kan göra själv desto billigare förstås. Sedan rekommenderar jag att inte gå lös på alltför stora projekt innan man bott ett tag, man tenderar att se på vilka behov man har på ett annat sätt när man känt efter. Det är ju synd om man rivit ut ett fungerande kök och kommer på att det nya fungerar sämre.

Edit. Även jag letade rätt på huset och mtp på läget skulle jag kanske inte välja luft/vatten-värme, möjligen en luft/luft som kan hjälpa till med kylning på sommaren om det behövs. En begagnad vedpanna funkar bra om man vill snåla. Annars såg det ut som ett välskött hus. Läget och efterfrågan lär nog avgöra priset i högre grad än skicket. Fundera för dig själv vad ni kan och vill betala för boende och räkna den vägen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
I med du inte skriver var de ligger får man gissa att det ligger i glesbygd från Värmland och upp?

Här såldes ett hus för ett år sen för 686. Beskrivningen var typ "riv skitet och bygg nytt"
700kvm tomt.
Den som köpte det har dock bestämt sig för att renovera. Alla fönster och helt nytt tak än så länge utvändigt. Inne ingen aning.
Men får han igen pengarna? Nja.
 
C
A andrem skrev:
Haha, hade jag tyckt att det var värt så hade jag absolut lagt ett bud redan.
Bry dig inte om mäklarens värdering utan bjud vad du anser huset är värt. Det är inte konstigare än så.
Antingen kommer en annan spekulant och lägger ett högre bud eller så står du ensam med ditt bud och då får man eventuellt ta en diskussion om priset.

Det finns mäklare som går ut högt och i princip räknar med att inte kunna sälja huset för utgångspriset. Vanligare är dock att man som oerfaren spekulant underskattar värdet. Hus med renoveringsbehov överprisas ofta av marknaden, dvs. rabatten är mindre än kostnaden för renoveringen.
 
  • Gilla
Karlia och 1 till
  • Laddar…
undine
650 000 kr är ju jättebilligt numera, tyvärr.
Jag var och kikade på ett hus häromdagen. Värsta renoveringsobjektet, stort parkslide-buskage på tomten, massor av VA-skador. Låg ute för 2.3. Det är nu uppe i 3 mille. För ett hus på 94 kvm som kräver totalrenovering. Huset har dessutom stått ouppvärmt sedan 2006.

Folk är inte kloka i vad de lägger för bud och vad de är villiga att betala numera.
 
  • Wow
ylven
  • Laddar…
A andrem skrev:
Hej!

Sambon o jag kollar på ett hus vi är intresserade att köpa. Lite kort info

Byggt 1960, familjeägt sedan start
Enskild brun/avlopp ingenting har gjorts där sedan huset byggdes
Mindre renoveringar inne i huset har gjorts, som tapetsering, slipning av golv.
Kombipanna med olja/el dock är oljan urkopplad sedan länge tillbaka och nu går den bara på el. Pannan själv är från 1975
över 1500kvm tomt
Garage anslutet till huset och en fristående förrådsbyggnad på 30kvm

Den ligger ute för 650' och det tycker jag är lite väl mycket med tanke på att de stora kostnaderna, sett till renovering/underhåll, har man inte gjort.
Då menar jag avlopp samt rör. Avloppet är en 2 kammarbrunn som leder till en annan brunn. Avloppsrören i huset är i gjurtjärn samt brunnarna i badrum är i samma material.
I övrigt är huset väldigt fint, välskött men med tanke på kostnaderna att renovera avloppet samt rören i huset så känner 650' rätt mycket ändå.

Hur borde vi förhålla oss till det? Vi har ju löst räknat typ 200' för just dom 2 sakerna. Kanske högt räknat men bättre det. En ny panna måste vi också fixa, men då den som finns nu fungerar så känns det som att det inte finns mycket att räkna bort där.

Tar gärna tips och lite råd, köparen kan ju neka oavsett vad men tänker, bara att köpa ett hus och sedan sänka pengar i det som man mest troligen inte får tillbaka.

Tack på förhand!
Var är huset beläget? Det avgör ju till 99 % vad det är värt.
 
I
R Rkarlsson skrev:
Här såldes ett hus för ett år sen för 686. Beskrivningen var typ "riv skitet och bygg nytt"
700kvm tomt.
.
Här hos mig så skrev mäklaren "du får ansöka om rivningslov själv" och "huset"/tomten gick för 3,6 miljoner.

Värde på ett hus är läge och vad köparen tycker det är värt. Och det är ju egentligen svårare att bedömma värde för OP än för mitt område. Här skenar ju priser så vad man stoppar in får man tillbaka, för OP är det enbart renovering för eget behag som gäller.
 
A avdpos skrev:
I

Här hos mig så skrev mäklaren "du får ansöka om rivningslov själv" och "huset"/tomten gick för 3,6 miljoner.

Värde på ett hus är läge och vad köparen tycker det är värt. Och det är ju egentligen svårare att bedömma värde för OP än för mitt område. Här skenar ju priser så vad man stoppar in får man tillbaka, för OP är det enbart renovering för eget behag som gäller.
Det galna var att utgångspriset var 300. Mycket attraktivt område. Men vi har ju inte så löjliga priser. 3.6 mille är rent ut sagt helt nybyggt enplans på 150 kvm med toppmodern design. (såldes ett sådant för nått år sen)
Därför är det ju intressant var ts kollat, för det verkar ändå inte vara totalrenovering av huset.

Detta rucklet jag nämnde ligger ett par hus från mig, och jag gav 1,1 2017 men med 1700 kvm tomt, nyrenoverat kök och badrum =)

Just nu har vi även ett hus till salu på andra gatan för 795 i utgångspris. Och han har inte lagt en krona på huset sen han flytta in där på 70-80 talet.

Så för att göra någon vettig bedömning bör man få veta område.
 
B
B larry78 skrev:
Det intressanta är när du sen inser att huset inte värderas högre för du bytt dessa rör mm. Folk verkar inte förstå att det är något som någon gång måste fixas när de köper ett hus.
Just denna är ju viktig, att det är ofta lättare sälja utan att ha gjort "nödvändiga" saker, för det finns alltid nån som underskattar hur kostsamt det är att fixa eller ensa behöver fixas.. många hus ute på landet skulle inte ens kunna säljas för 1 kr om man spaltade upp "allt" som måste göras.

men det är trist med dessa hus som inte haft mer ordentligt underhåll löpande.. väldigt trist för det blir svårt för någon att köpa dem just för det kostar så mycket få ordning på det
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
A andrem skrev:
Hej!

Sambon o jag kollar på ett hus vi är intresserade att köpa. Lite kort info

Byggt 1960, familjeägt sedan start
Enskild brun/avlopp ingenting har gjorts där sedan huset byggdes
Mindre renoveringar inne i huset har gjorts, som tapetsering, slipning av golv.
Kombipanna med olja/el dock är oljan urkopplad sedan länge tillbaka och nu går den bara på el. Pannan själv är från 1975
över 1500kvm tomt
Garage anslutet till huset och en fristående förrådsbyggnad på 30kvm

Den ligger ute för 650' och det tycker jag är lite väl mycket med tanke på att de stora kostnaderna, sett till renovering/underhåll, har man inte gjort.
Då menar jag avlopp samt rör. Avloppet är en 2 kammarbrunn som leder till en annan brunn. Avloppsrören i huset är i gjurtjärn samt brunnarna i badrum är i samma material.
I övrigt är huset väldigt fint, välskött men med tanke på kostnaderna att renovera avloppet samt rören i huset så känner 650' rätt mycket ändå.

Hur borde vi förhålla oss till det? Vi har ju löst räknat typ 200' för just dom 2 sakerna. Kanske högt räknat men bättre det. En ny panna måste vi också fixa, men då den som finns nu fungerar så känns det som att det inte finns mycket att räkna bort där.

Tar gärna tips och lite råd, köparen kan ju neka oavsett vad men tänker, bara att köpa ett hus och sedan sänka pengar i det som man mest troligen inte får tillbaka.

Tack på förhand!
Tror att du redan bestämt dig (men hoppas att ev någon kan ge dig ett bra skäl till att ens överväga köp).

Du tycker inte huset är prisvärt och ser inget investeringsvärde i det. Dvs det personliga ”tycket” om huset, läget osv.. är inte tillräckligt för att väga över fördelarna.

Då är det svårt att motivera ett ev köp :thinking:

Du kan ju chansa på att ge ett skambud och vänta ut försäljningen.. om ingen annan vill ha kanske de överväger ert bud.

Priset är antagligen satt med tanke på skicket/området, mäklare (och säljare) vill ju sälja.. inte bli sittande med ett hus som kostar!

Här stör jag mig på att priserna ser ok ut på annonsen... men ökar de alla med 300 000 - 500 000 kr vid försäljningen.. då tycker jag det är fel prissatt från början!

Lockpriser..

Ett hus kostar alltid, ett gammalt hus kostar lite mer.. ;) man har aldrig tråkigt och man kan komma undan billigt om man fixar lite själv.. samt inte väljer de dyraste grejerna!

byggt badrum för mindre än 100’.. renoverat kök: skåp inkl nya vitvaror bänkar o ytskikt för mindre än 100’.. dränerat om hela huset för mindre än 100’ (inkl grov återställning av tomt o extra grus).. gjutjärnsbrunnarna vi haft har funkat bra.. till skillnad från nya rör vi fått byta :oops:.. (de brukar säga att saker o ting kostar ”100 000 kr ” att göra.. visste, de kan det.. men behöver inte..)

Det enda viktiga för oss var om taket var helt.. så vi kunde bo! Sedan tog man pö om pö inne..

Nu bor jag i ett hus med takläcka.. suck! Har haft så några år.. men ska bytas tak (känns bara hårt då taket ser nytt ut och är typ Max 20 år). Vi har oxå grävt om avloppet två ggr på 8 år.. (som inte är gammalt /plast).

L/l värmepump är oxå utbyttt.. och lagad (5 år gammal).
Man får räkna med att ett hus är jobb o pengar..

Så om inte hjärtat brinner lite extra för objektet ifråga.. OCH du tvekar ekonomiskt.. ja då har du nog eg bestämt dig :)

Rätt hus.. gör det ekonomiska tänkandet litttteeee mer grumligt :cool:
 
  • Gilla
MichelleW
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Så om inte hjärtat brinner lite extra för objektet ifråga.. OCH du tvekar ekonomiskt.. ja då har du nog eg bestämt dig :)

Rätt hus.. gör det ekonomiska tänkandet litttteeee mer grumligt :cool:
Känns som huvudet på spiken här!
 
Snigla Snigla skrev:
Tror att du redan bestämt dig (men hoppas att ev någon kan ge dig ett bra skäl till att ens överväga köp).

Du tycker inte huset är prisvärt och ser inget investeringsvärde i det. Dvs det personliga ”tycket” om huset, läget osv.. är inte tillräckligt för att väga över fördelarna.

Då är det svårt att motivera ett ev köp
Precis så! Att renovera ett hus där inköpspriset är mycket lågt är bara en vettig investering om du planerar att bo där under överskådlig framtid (10år eller så).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.