Risken är väl att det kan trilla ner glödande kol i springorna. Men med en skiva under känns inte det som ett problem.
 
D Daniel 109 skrev:
Risken är väl att det kan trilla ner glödande kol i springorna. Men med en skiva under känns inte det som ett problem.

Tack nu känner jag mig lugn igen :)
Personen skrev att det kan bildas rök och värmekanaler ner mot trägolvet.
Undra om jag ska chansa på att cemritskivan stoppar det problemet, samt eventuell glöd.
 
Jag är ingen expert, men tycker det känns helt safe. Utan skivan under hade jag varit lite skeptisk.

Hur långt har du från lucka till trägolv? Alltså hur långt måste en glödande träbit rulla innan den träffar på något brännbart?

/Anton
 
A Anton Svensk skrev:
Jag är ingen expert, men tycker det känns helt safe. Utan skivan under hade jag varit lite skeptisk.

Hur långt har du från lucka till trägolv? Alltså hur långt måste en glödande träbit rulla innan den träffar på något brännbart?

/Anton
För att träffa på något brännbart måste glödande träbit börja rulla i sidled säkert 20-30 cm, för att hitta till utkanten av plattorna. Vet inte exakt vart aggregatet kommer stå ännu men det kommer vara bra med yta av plattor runt om aggregatet.
 
Nu är äntligen bygget klart sånär som på ett dörrhantag i form av en gren samt lite inoljning inne. Kändes nästan som att jag började bli klar när jag fått upp själva byggnaden men fick sedan erfara att alla detaljer tog ännu längre tid att bli klar med. Såsom takläggning, målning, fönster, lavar, brandskydd, dörr med mer. Det har varit jobbigare än jag trodde och även mycket dyrare än jag räknat med. Det beror dock framför allt på den stora prishöjningen på virke just lagom till mitt bygge startade, samt ett skrivfel på längangivelse en av gångerna jag beställde reglar.
Igår var det dags för premiär och det blev en tre timmars eldning av bastun utan att hela bygget brann ner. Det var nervösare än jag trott att elda för första gången och få se om min installation av bastupaket och brandskydd skulle fungera..
Men det gjorde det och allt fungerade superbra! Sen återstår det att se hur det går när det blir kallare ute.
Är supernöjd med bygget men man får väl också se hur allt kommer fungera i längden med tanke på konstruktionen. Önskar även att jag gjort lite högre taklutning för att slippa fundera på om det kommer hålla tätt.
 
  • Nybyggd svart bastu med rökkanal och stora fönster, omgiven av stenar och grönska.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Anderscurl och 9 till
  • Laddar…
Vattenvärmaren var jag lite fundersam till om det var en bra ide och ifall det kommer brusa av kokande vatten, och även om det är mycket bök med att ha en sån. Brusade gjorde det men det var inte ett störande ljud tycker jag. Kändes oxå som att den bidrar till högre luftfuktighet, då den är öppen där man fyller på vatten.

Däremot står det att den alltid måste vara fylld till 2/3 och då undrar jag hur fort det avdunstar när det kokar och om man måste hålla på att fylla den hela tiden när man bastar? Går inte ju inte se hur mycket vatten det är kvar. Och den rymmer rätt mycket.
 
  • Bastuinteriör med vedeldad bastuaggregat, brädklädda väggar och bänkar, ämbare och vattenkittel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Krokkodriljo och 7 till
  • Laddar…
Det vart ju jätte snyggt. Passar väldigt bra med bara en stor ruta och inge foder eller annat. Snyggt byggt.
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Supersnyggt! Lite krokar för att hänga upp björkris och sen är du klar! :)
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Förbaskat ball stomme, grymt jobbat! Kommer apas efter
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
En till bild, på dörren som jag är stolt över :) Som sagt handtag är på gång, på båda sidor.
 
  • Träddörr med Z-brädor utan handtag i en byggprojektsmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Jappan och 5 till
  • Laddar…
Snyggt byggt!
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Skönt att vara i hamn och stiligt blev det också, kul med annorlunda lösning!(y)
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Väldigt snyggt!!! Detta kommer att ge sköna bad i en lång tid.
Bara en fråga(lite kritik) varför så lågt placerad lav? För att få badtemp därnede på vintern så måste du elda på mycket mera än nödvändigt. Bastun är ju mer än stor nog-övre lav "borde" var minst i höjd med övre kant av brandvärnskiva(110-120cm NED från tak....
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
D drsakke skrev:
Väldigt snyggt!!! Detta kommer att ge sköna bad i en lång tid.
Bara en fråga(lite kritik) varför så lågt placerad lav? För att få badtemp därnede på vintern så måste du elda på mycket mera än nödvändigt. Bastun är ju mer än stor nog-övre lav "borde" var minst i höjd med övre kant av brandvärnskiva(110-120cm NED från tak....
Mvh
Sakke
Tack så mycket
Jag mätte höjden på lavarna i grannens bastu och gick ungefär efter det. Men faktum är att min bastu inte har så högt i tak, det är bara 110 cm till tak ovanför ugnen och den kräver 120 cm. Så jag har satt dit värmeskydd i taket oxå, vilket inte syns på bilden. Hur som helst så sitter man inte så långt från taket på övre laven.
 
  • Gilla
rockin_john
  • Laddar…
Ok, proportionerna lurade mig där-du har altså fri takhöjd på ca 200cm (ugn med stenplattor 90cm?)
Därför det såg det så lågt ut.
Hade personligen satt laven på nivå med stenmagasinet, men ca 10cm hit eller dit gör knappast ngn skillnad.
Grymt fint bygge-och fin dörr!!!
Det är ngt speciellt i att basta i en bastu man byggt själv
Mvh
Sakke
 
  • Gilla
Johanviiiche
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.