Hidealite har spottar som går att ansluta med flexslang, med möjlighet till vidarekoppling (dvs två flexslangar). Det är det närmaste jag kan komma en godkänd kabel. men det måste vara torrt i slangarna, ingen kondens. I en carport vill det gärna bli kondens under plåttaket.

FKX är en anslutningskabel avsedd för inomhusbruk för halogendownlights. Den tål högre värme. Hur den tål låg temperatur i en carport framgår inte. Det "fungerar" säkert så länge man inte rör den i minusgrader, men den är inte klockrent godkänd trots att Johan456 har den överallt. Jag känner inte till någon godkänd kabel. Inte ens flexslang med FK är riktigt bra. Så det är ju naturligt att man slirar lite här. Detta speciellt med skitspottar från biltema som bara kan anslutas med en flat tvåledare. Det är inte bra.
 
  • Haha
Johan456
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
I en carport vill det gärna bli kondens under plåttaket.
.
Nu består mitt carporttak inte av plåt, utan det är betongtegel med papp och råspont under monterat på takstolar. Där det sitter z-spontad panel på takstolens undersida. Kan inte påminna mig att jag har upplevt det fuktigt eller sett någon kondens de gånger jag har varit inne/tittat i utrymmet.

När man väl har monterat grejerna dvs spoten så brukar man ju inte röra dessa sedan. Men det är klart går något sönder när det är kallt så vill man ju laga/byta för att få ljus och då kan ju kabeln skadas om det är temperatur känslig.
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.