Hej kanske fel forum men är helt ny! Vi har precis köpt vårat första hus och skall riva två innerväggar. Min fråga är då, hur löser man hålrummet i golvet som blir där den gammla väggen stod? Det är samma golv i hela villan (parkett från 1976) som vill inte vill göra oss av med. Förstår jag rätt så är de flesta väggar 100mm tjocka (rumsfördelande väggar) och de borde betyda att hålrummet borde bli ca 95mm brett. tacksam för svar.
 
  • Planritning av en villa med markerade områden där innerväggar ska rivas i vardagsrummet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Man kan täcka springan med en bred list av samma träslag som golvet, vilket troligen är ek. Det blir inte osynligt men får man tag på en i samma kulör så tänker de flesta inte på det.
 
  • Gilla
Mr.Noisy
  • Laddar…
Tänk på att det även blir hål i taket där väggarna varit.
 
  • Gilla
Mr.Noisy
  • Laddar…
Tänk med fördel också på att den vägg som är parallellt långsida sannolikt är bärande för ovanliggande bjälklag.
 
  • Gilla
Mr.Noisy
  • Laddar…
Ursäkta, ser nu att där inte finns ett trapphus, mao inget bjälklag ovan. Kan vara bärande ändå beroende på takstolars utformning.
 
  • Gilla
Mr.Noisy
  • Laddar…
A
M Mr.Noisy skrev:
Hej kanske fel forum men är helt ny! Vi har precis köpt vårat första hus och skall riva två innerväggar. Min fråga är då, hur löser man hålrummet i golvet som blir där den gammla väggen stod? Det är samma golv i hela villan (parkett från 1976) som vill inte vill göra oss av med. Förstår jag rätt så är de flesta väggar 100mm tjocka (rumsfördelande väggar) och de borde betyda att hålrummet borde bli ca 95mm brett. tacksam för svar.
Glöm inte att huset inte är konstruerat för öppen planlösning av köket. Vet inte hur man löser bäst, men en VVS expert vet säkert.
För risken är att ni får ut matos från spis och ugn i huset om ni tar bort dörr och vägg. Microvågsugn har ofta ingen evakuering av av luften och det använder många sig av idag.
En släktning tog bort två väggar. Gjorde öppen planlösning mellan kök/vardagsrum/Hall/ytterdörr/trapp till övre våning i ett 1920 tals hus (förstörde det fina huset enligt hur jag ser på det) och det är inget vidare för det luktar matos i hela huset och även i sovrummen på övre plan.
Jag tänker på det, men hur de ser på det vet jag inte?
 
  • Gilla
Mr.Noisy
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Tänk på att det även blir hål i taket där väggarna varit.
kommer spara ca 15cm kant kvar runt hela ”valvet”
 
D Daniel Barnaniel skrev:
Ursäkta, ser nu att där inte finns ett trapphus, mao inget bjälklag ovan. Kan vara bärande ändå beroende på takstolars utformning.
De var de första vi kollade. Det är W-takstolar så de ska inte vara några större problem
 
Då så, lugna puckar!
 
  • Gilla
Mr.Noisy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.