Vi har precis blivit klar med plattsättning runt vår pool som är en betongkonstruktion på betongplatta med 40 cm makadam under plattan tillsammans med dränering och pumpbrunn. Tämligen väldränerad med andra ord. Det som gjorde mindre bra var att låta återfyllning runt poolen ske med schaktmassor, totalt idiotiskt då jag egentligen ville ta in 8-16 makadam, men jag blev övertalad om att det var bortkastat. Idiotiskt som sagt. I dagarna satte vi plattor runt poolen, sedan kom 52 mm regn på 3 timmar, säkert 10 kbm vatten som mättade upp de lösa schaktmassorna och sjönk ihop 15-25 cm. Jag känner mig väldigt frustrerad och besviken på mig själv för att jag godkände återfyllningen, nu måste jag riva upp plattorna runt poolen och dessutom limma om kopplingen mot bräddavloppet då massorna slet ur röret ur unionkopplingen.

Det känns som en mardröm att ta upp massorna, stört omöjligt att ta in en grävare nu och att för hand skyffla upp alla massor på ca 20 kbm kommer att ta en evighet och minst ett liv (mitt eget). Just nu försöker jag dränka materialet med vatten för att få det att sjunka ihop maximalt, för att sedan fylla på med bärlager och padda/stampa med maskin.

Åsikter och tips?
 
Claes Sörmland
Du kan inte vinna mot massorna, de måste få sjunka ihop. Lera är värst, sand går fortast och blandningar där emellan. Värst kommer det att sjunka första vintern, precis som du erfarit med regnet. Sen sjunker det mindre vinter två och ännu mindre vinter tre och sen är det rätt stabilt.

Ledsen att behöva vara budbäraren.
 
Jag gjorde också misstaget att återfylla med schaktmassor på vissa ställen, men inte i samma omfattning som du.

Där jag komprimerat jorden med en motordriven stamp har det iprincip inte sjunkit alls, där jag inte kunde göra det får jag fortfarande sättningar 9 år senare.

Vill du ha ett garanterat resultat är det bara att göra om och göra rätt tyvärr. Sättningarna riskerar också att dra med sig slangar nedåt med risk att du drar sönder armaturerna (inlopp och skimmer),
 
T
Låter verkligen som ett helvete för dig!
Men undrar en sak, även om du kört med 8-16 så hade du ju inte kommit åt slangarna, men det kanske det inte finns behov av i framtiden? Kanske en dum fråga men är helt novis på det här med pool.
 
T TreeView skrev:
Låter verkligen som ett helvete för dig!
Men undrar en sak, även om du kört med 8-16 så hade du ju inte kommit åt slangarna, men det kanske det inte finns behov av i framtiden? Kanske en dum fråga men är helt novis på det här med pool.
Är det riktigt gjort så behöver man inte röra slangarna på minst tio år.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du kan inte vinna mot massorna, de måste få sjunka ihop. Lera är värst, sand går fortast och blandningar där emellan. Värst kommer det att sjunka första vintern, precis som du erfarit med regnet. Sen sjunker det mindre vinter två och ännu mindre vinter tre och sen är det rätt stabilt.

Ledsen att behöva vara budbäraren.
Min plan är att vattna skiten ur underlaget och köra med stamp så mycket som möjligt, sedan fylla upp med nytt material och stampa var 10:e centimeter. Hoppas det hjälper.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T
E Ender skrev:
Är det riktigt gjort så behöver man inte röra slangarna på minst tio år.
Ok, men hur gör man efter 10 år, gräver bort alla massor?
 
T TreeView skrev:
Ok, men hur gör man efter 10 år, gräver bort alla massor?
Allt beror egentligen på hur bra kvalitet det är på ingjutningsdetaljerna. Slangarna kan mycket väl hålla dubbelt så lång tid också.
 
Normalt är det PEM-slang man gräver ner. Den håller avsevärt längre än 10 år. Tänk 100 år istället.

Att komponenter åldras är det minsta problemet här, det är mycket mer problematiskt att få sättningar för då går plastkopplingarna sönder.
 
E Ender skrev:
Min plan är att vattna skiten ur underlaget och köra med stamp så mycket som möjligt, sedan fylla upp med nytt material och stampa var 10:e centimeter. Hoppas det hjälper.
Se till att poolen är fylld för mottryck. Att stampa mycket skapar väldiga tryck på poolväggarna. Det är lätt att de buktar inåt då. Mycket bättre att använda "självkompakterande" makadam. Att återfylla med uppgrävd massa skapar stora problem (som du redan märkt :( )
 
Man får väl anta att det är en Thermopool det handlar om här eftersom det knappt byggs några andra betongpooler, och då tål konstruktionen en stamp utan vatten i poolen.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Man får väl anta att det är en Thermopool det handlar om här eftersom det knappt byggs några andra betongpooler, och då tål konstruktionen en stamp utan vatten i poolen.
Det är inte en thermopool, jag har byggt den i skalblock och betong. Utanpå sitter platon och 100 mm XPS 300, så det är inga problem att padda skiten ur materialet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.