Hej, vet att det finns flera andra trådar här angående flammiga väggar osv. Av någon anledning oavsett så är jag fruktansvärt dålig på att måla.... Jag har inget problem med att få till spacklingen osv. Men varje gång jag målar blir väggen flammig osv i olika ljus och när man ser från sidan. Vad gör jag för fel? Ni som får lyckade väggar hur gör ni?

Trycker ni hårt på rollern ? Avslutar ni alltid åt samma håll? Vilken märke av färg använder ni?

Kan tillägga att jag enbart målat med Becker de senaste 5 åren.
 
Jag får exakt samma problem med Beckers takfärg som heter Interior (499kr/10L). Börjat fundera på om det är färgen och inte du eller jag, haha. Vad tror ni andra?
 
Byt till Alcro RF, absolut den bästa färg jag testat.

När det gäller målning är dom flesta för snåla med färgen, det ska strykas ut till intet för att snåla men det blir aldrig bra. Jag målar ca en meter flödigt sen avslutar jag att dra nedåt.
 
Såhär blir mina tak iallafall med Beckers. Känns det igen? Ska testa bättre färg framöver!

(Eller är det mer gipsskarvar man ser överallt?)

Visa bilaga 542190

Visa bilaga 542192

Tak med synliga skarvar målat med Beckers färg och ojämn yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Vitmålat tak med synliga gipsskarvar i vinkelformat rum, diskussion om Beckers färgkvalitet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Inomhus takmålning med synliga gipsskarvar och en fönstervägg i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ju mer ut som att spacklingen lämnar en del att önska.
 
Stefan N Stefan N skrev:
Ser ju mer ut som att spacklingen lämnar en del att önska.
Jag tänkte detsamma. Går det att spackla om och göra "rätt" så att säga?
 
Börja med att köp en bra färg, någon rekommenderade Milltex RF(reflex-fri) och det brukar vara riktigt bra för tak. Tak blir ofta flammiga om man målar för tunt. Använd mer färg i rullen och måla flödigt så brukar det blir bra. Sen ska man helst inte gå tillbaka och efterrulla när på enstaka ställen när färgen har börjat torka, gör man det så finns det risk att det blir en annan typ av glans på dom ställena som syns,
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
FKARLSSON FKARLSSON skrev:
Såhär blir mina tak iallafall med Beckers. Känns det igen? Ska testa bättre färg framöver!

(Eller är det mer gipsskarvar man ser överallt?)

[media]

[media]

[bild]
Det är skarvarna som syns i bilden, svårt att säga något om flammigheten då bilden inte så så bra
 
R robba5 skrev:
Det är skarvarna som syns i bilden, svårt att säga något om flammigheten då bilden inte så så bra
Bara att spackla och slipa bättre antar jag?
 
På dina bilder så ser det ut att vara en lite bulle med spackel över skarven.. Då hade jag försökt att slipa ner skarvarna lite, trots att taket redan är målat. bara för att få ner höjden på "bullen" Sedan spacklat ut skarvarna så att skarven blir bredare, ca 40 centimeter. En bred skarv syns inte lika mycket som en smal skarv. Låt sedan spacklet torka sedan slipar du allt spackel, grunda sedan på spackelfläckarna med takfärg, obs måla inte för tunt. Då brukar man kunna se om skarven syns eller inte. Om allt ser bra ut så avslutar du med att måla hela taken en sväng till.
 
FKARLSSON FKARLSSON skrev:
Jag får exakt samma problem med Beckers takfärg som heter Interior (499kr/10L). Börjat fundera på om det är färgen och inte du eller jag, haha. Vad tror ni andra?
Jo precis börjat också undra om det är kvalitet av färgen ? Kanske är svårare med Beckers färger att få ett bra resultat osv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.