Hej,
Jag har tänkt Installera en laddbox hemma och har försökt läsa till mig lite kunskap.
Har jag förstått det rätt om jag uppfattat det som att jag kan välja en laddbox som ska ha en 32A säkring, så länge jag också väljer till lastbalansering? Oavsett om jag har en 32a säkring hemma idag.
Får jag ut den effekten eller är det onödigt?

Tacksam för svar
 
Redigerat:
Det får du fråga biltillverkaren. Jag kan ha fel här men det borde vara batteriernas möjlighet att ta emot laddning som styr hur stor, dvs hur många amp du behöver till din laddare.
 
Dom flesta bilar kan bara ta emot 11kwh AC. Vilken bil är det som du ska skaffa?
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Dom flesta bilar kan bara ta emot 11kwh AC. Vilken bil är det som du ska skaffa?
Det är en nissan leaf jag tittar på. 7,4kw är snabbaste laddningen. Då är det 1 fas, 32A.
Men att installera en box med 32A är alltså inga konstigheter?
Har nämligen läst lite här och var att det beror på vad man har för säkring hemma, och det avgör hur många ampere man kan välja på laddboxen
 
  • Gilla
koolla
  • Laddar…
Du har väl troligtvis 16 eller 20As mätarsäkringar hemma så några 32A lär du inte kunna få ut. Det är nog 11kW's laddning max som är aktuellt. 11kW är lite förenklat ca. 16A så om du har 16A's mätarsäkring kan du i princip inte använda någon annan elförbrukare i huset samtidigt som bilen laddar.
 
S Styrman_jansson skrev:
Du har väl troligtvis 16 eller 20As mätarsäkringar hemma så några 32A lär du inte kunna få ut. Det är nog 11kW's laddning max som är aktuellt. 11kW är lite förenklat ca. 16A så om du har 16A's mätarsäkring kan du i princip inte använda någon annan elförbrukare i huset samtidigt som bilen laddar.

Ok, men det är väl där lastbalansering kommer in i bilden. Ifall jag använder torktumlare mm så laddar bilen långsammare tills jag är klar t ex. Har jag förstått det rätt?
Ok så max ampere effekt på Laddboxen ska vara max husets säkring?
 
Redigerat:
Att välja en laddbox som inte har lastbalansering och stöd för 32A handlar om körvanor. Har man bråttom att ladda ibland så vill man maximera laddningen. Detta är ju dessutom knappast den sista elbilen du äger...
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Att välja en laddbox som inte har lastbalansering och stöd för 32A handlar om körvanor. Har man bråttom att ladda ibland så vill man maximera laddningen. Detta är ju dessutom knappast den sista elbilen du äger...
Ok, men väljer jag 32A så får jag ändå inte ut den effekten ifall inte huset är anpassat för det?
 
Bilen kommer inte ta emot det i vilket fall, men vad framtiden har i pipan vet man ju inte.
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Bilen kommer inte ta emot det i vilket fall, men vad framtiden har i pipan vet man ju inte.
Ok, så det ni menar är att det kan vara värt att välja 32a i alla fall?
Att det inte finns en nackdel med att välja 32a?
Har jag förstått er rätt
 
Det är ju även fler och fler elnätsbolag som tar ut en effektavgift baserad på månadens högsta effekttopp.
Det här sätter effektivt stopp för suget att ladda med hög effekt.
Så jag tror inte det kommer bli så vanligt med snabbladdning vid privatbostäder.
 
  • Gilla
Alis71
  • Laddar…
U
Har du 16A huvudsändningar kan du teoretiskt inte använda mer än 11kW, 3-fas 400V.

Om du köper en 32A 400V så är det ju att överdimensionera rätt ordentligt med vad din nuvarande anläggning klarar. Så på så sätt är det onödigt. Sen om man tänker att du kan ladda i snitt 8kW under natten när alla sover med din nuvarande huvudsäkring så får du ut 64kWh på 8 timmars laddning. Det är lågt räknat ca 32mil laddning per natt. Kör du mindre än det varje dag kommer ju laddningarna ackumuleras tills batteriet är fullt.

Med andra ord tror jag 11kW räcker gott och väl för de som pendlar 2-3mil till jobbet varje dag och 2-3 mil hem.
 
  • Gilla
Mathias Märsta
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Det är ju även fler och fler elnätsbolag som tar ut en effektavgift baserad på månadens högsta effekttopp.
Det här sätter effektivt stopp för suget att ladda med hög effekt.
Så jag tror inte det kommer bli så vanligt med snabbladdning vid privatbostäder.

Ok, alltså 16A räcker egentligen så som bilen skall användas. Tänkte bara att det kunde vara lika bra att köra 32A ändå för att kunna ladda snabbt dom enstaka gånger som det hade föredragits.

Tack för hjälpen
 
U Utsliten och utdömd skrev:
Har du 16A huvudsändningar kan du teoretiskt inte använda mer än 11kW, 3-fas 400V.

Om du köper en 32A 400V så är det ju att överdimensionera rätt ordentligt med vad din nuvarande anläggning klarar. Så på så sätt är det onödigt. Sen om man tänker att du kan ladda i snitt 8kW under natten när alla sover med din nuvarande huvudsäkring så får du ut 64kWh på 8 timmars laddning. Det är lågt räknat ca 32mil laddning per natt. Kör du mindre än det varje dag kommer ju laddningarna ackumuleras tills batteriet är fullt.

Med andra ord tror jag 11kW räcker gott och väl för de som pendlar 2-3mil till jobbet varje dag och 2-3 mil hem.

Yes, men du räknar 3 fas. Bilen laddas enbart med 1 fas. Därför fanns intresset av 32A. Men eftersom det ändå inte kommer göra någon nytta så finns det ingen anledning att välja det. Får bli 16A med lastbalansering.
 
  • Gilla
Solar53 och 1 till
  • Laddar…
Flertalet laddboxar är förberedda för 32A men går att ställa ner mha dip-switchar inuti. Enda nackdelen med en sådan lösning är att laddkabeln mellan box och bil blir lite onödigt grov och otymplig.

Förutom ovanstående går det i de flesta laddboxar (och även bilar) att ställa ned laddeffekten mjukvarumässigt. Min laddbox går t.ex. att reglera steglöst (i 1-A steg) mellan 6A - 32A (i mitt fall 16A då jag ställt ned den med dip-switchar).

Ska du förbereda för 32A laddning men ändå bara köra 16A nu så tänk på att även matarkabelns dimension behöver matchas till detta. 32A kräver t.ex. 6mm2 kabel medans 16A klarar sig med 2,5mm2 (i normalfallet, kan såklart variera beroende på gruppledningens längd, förläggningssätt och anläggningens förimpedans).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.