Hej!

Vi flyttar in till ett hus inom kort och ena väggen är beklädd med kakel med stenmönster (känns som riktig sten). Vi vill måla om till ljusare. Var inne i färgbutiken idag och säljaren sa att det inte skulle vara några problem att måla det med vanlig väggfärg. Fördel att borsta bort damm/partiklar och torka med en trasa innan färgen ska på sa han.

Någon som har erfarenhet av att det? Är det pensel som gäller för att undvika att mycket färg samlas i ihåligheter? Lämpligt att måla med vanlig grundfärg innan?

Tack på förhand.
 
  • Kaklad vägg med oregelbundet stenmönster i olika grå och beige nyanser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vänta vänta vänta. Många husköpare tipsar om att man ska ta det lugnt med ändringar. Man ska bo in sig i huset först. Är denna yta kanske en del av ett tidigare arkitektkoncept? Passar det kanske till hustypen?
 
  • Gilla
calle12_3 och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget emot väggen/färgen men har en sambo av annan åsikt.. smaken är som baken - delad.

Golvet ska slipas och hårdvaxolja med vit pigment ska på. Taket är vi nöjda med men övriga väggar, se höger på bilden (beige tapet med inslag av blommor) ska målas över alt. tas bort och därefter målas åt det vit-beiga hållet.
 
  • Vardagsrum med stenvägg, kamin, mörkt trägolv och vägg med beige blommig tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Snygg vägg! Att måla den skulle jag absolut dra ut på. Har du tur börjar sambon gilla den efter ett tag... Finns inte annat att göra i huset?
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Tack!

Jag har föreslagit att vänta med detta projekt men efter säljarens varma ord i färgbutiken idag blev hon både hoppfull och överlycklig.

Om det finns annat att göra i huset? Nja.. slipa och hårdvaxolja 70kvm parkett. Hoppas rädda befintliga lister, annars blir det merjobb. Måla många rum som idag är tapetserade. Ev. byte av kök, där tillkommer lägga nytt golv. Bygga in en gästtoalett som idag är en liten garderob. Plus massa annat smått. Och detta är bara övervåningen
 
Nu är jag ingen målare, men ”vanlig väggfärg” låter för mig som hela väggen kommer se ut som en plastatrapp som försöker efterlikna en stenvägg.. Tror ni kommer ångra er båda två.
 
  • Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Måla inte den väggen, kommer se ut som skit sen.
 
  • Gilla
BSOD och 4 till
  • Laddar…
Enda sättet att få den väggen att vara snygg målat är att först ta bort stenen och göra om det till en vanlig slät vägg. Målar du stenen kommer det se ut som en risigt renoverad pizzeria.

Här är en bild för referens, din vägg kommer bli ännu fulare målad.
35976-82-tapet-as-creation-metropolitanstories-36912-2.jpg

Vänta med väggen och bo in er först. Det måste finnas andra saker ni kan fixa med istället.
 
  • Gilla
calle12_3 och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla kloka synpunkter. Vi ska ta oss en funderare
 
Åsa Lund
Håller med alla som råder er att avvakta. Måla resten vitt först så kanske det inte blir så dumt totalt sett
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
B
Tror rummet kommer ändra karaktär när golvet blir ljusare och den där tråkiga tapeten åtgärdas. Det är lite många olika nyanser nu för min smak: vit puts, stenen, tapeten o golvet, vilket gör att rummet inte upplevs så fint. Trots att det ser ut att vara bra kvalité och inte slitet.

Ta en sak i taget och börja med tapeten, sedan golvet. Jag hade aldrig målat på den stenen, tror ni ångrar er senare om ni gör det.
 
  • Gilla
Element-Bosse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.