Jag har fått tag i två tomma oljetankar som jag tänkte ha som acktankar i mitt kommande vedanläggningsbygge, saken är dock den att tankarna finns drygt 10mil härifrån så jag behöver frakta hem dessa på något vis.

Då är frågan: Hur mycket kan man tro att en 3kubiks tank väger som har måtten H1500xB2600xD750 där botten är i 4mm plåt och övriga sidor 3mm (tror jag om jag minns rätt).

Fixar man att få upp den på en vanlig bilsläp eller väger den ett ton? (Han som har tankarna har inte heller någon aning om hur mycket de väger).
 
Om vi räknar med att plåten har samma densitet som rent järn, 7,9 kg/l, och plåtens volym som blir 43,8 l med de mått du angett väger den ca 350 kg. Troligtvis mer med förstärkningar, fötter osv.
(Någon annan får gärna kontrollera, jag kan ha räknat fel i hastigheten.)
 
Verkar stämma med vikten som anges (efter snabb huvudräkning). Men jag reagerar på att du skall använda tankarna som ack-tankar, varför? Ingen isolering ingenting...
 
Isoleringen är nog billig att köpa i förhållande till att köpa nya färdigisolerade acktankar.....
Begagnade oljetankar är nästan gratis i inköp och kostar inte så mycket att göra om till acktankar.
Det finns många trådar i ämnet här i forumet där det går läsa hur man går till väga.

Tack! 350kilo ungefär då om ingen annan har något att invända?
 
Nej känns rimligt med runt 350kg
 
Jag får det också till 342 kg plus förstärkningsjärn och sånt, så vi är alla helt överens!
 
Nu har jag fått höra att den ena tanken har manluckan (heter det så?) på sidan, och inte uppepå, har detta någon betydelse då den skall användas som acktank?
 
Nej det tycker inte jag borde spela någon roll.
Såvida man inte vill öppna den när den är vatten fylld.
Kan tänkas att det rinner ut något mer vatten när den sitter på sidan än på toppen
 
Det spelar ingen roll..
 
Det är väl bara att svetsa igen manluckan? Du lär ju inte behöva krypa in i tanken när du väl gjort den ren och bara ska förvara vatten i den?

Fast i det här förbuds o regelsamhället krävs väl en besiktning med jämna mellanrum även för rent vatten?
 
Jag skulle svetsat igen den. Även den på ovansidan. Det är enklaste sättet att få den tät. Tråkigt om det börjar läcka...
 
Någon insatt person som läst den "boken" och vet om den är bra?
 
350 kg?! Jag sågade upp min tank i tio bitar och släpade med mina sista krafter skiten upp från källaren. Vägde det inte mer?...Min manlighet står på spel! Det kändes som flera ton, minst. Bara tanken på att försöka få upp en HEL tank på ett släp känns i vilket fall overkligt jobbigt. (Men iofs behöver ni ju inte åla er upp för en trång källartrapp...) Lycka till!
 
ja jag har köpt och läst det samt den andra som heter något typ bygg din egen acktank. efter det samt konsultation med rörmokkare så lade jag ner planerna på att bygga om oljetanken. istället köpte jag en 2m3 lufttank för 850:- och svetsade på dom muffar jag behövde. sen så hittade jag en lämpligare tank på 5m3 för 100:-. jag rev ur innanmätet, den var kopparklädd invändigt och sålde det för ca 3500:- och kortade av så den rymmer 4,25m3 och svetsade på gängade rör och muffar. den har manlucka på ena gaveln som nu är tanktopp eftersom jag ställt den på "högkant". så med lite tur kan man "hitta" lämpliga tankar som tål tryck utan att behöva staga dom eller köra trycklöst.
 
  • Gilla
Toblas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.