hej!
är tvungen att förnya min vedpanna alternativt sätta in en luft/vattenpump. har ett hus på ca 110kvm -55 samt ett garage på 87kvm. -2015. I båda har jag installerat golvvärme . går nu i valet och kvalet att är det värt att sätta in en ny panna eller skall man satsa på en pump. har inga problem med veden men frugan är lite fundersam. har för tillfället en årsförbrukning på ca 10 000 kwh totalt inklusive kylning på sommaren med luftpumpen.
 
Måmga kunder som haft vedpanna å sätter in luft/ vatten eller vatten/ vatten vp säger att dom inte ångrat sig en sekund å nästan ångrar att dom inte satt in tidigare. Sen är det det där med ålder på er också... man blir ju inte piggare med åldern å veden ska ju göras.... å kapas den inte ner med såg å dras fram med häst å klyvs med yxa så kostar ju
 
  • Gilla
Ulf_FFG och 1 till
  • Laddar…
V Vector skrev:
Måmga kunder som haft vedpanna å sätter in luft/ vatten eller vatten/ vatten vp säger att dom inte ångrat sig en sekund å nästan ångrar att dom inte satt in tidigare. Sen är det det där med ålder på er också... man blir ju inte piggare med åldern å veden ska ju göras.... å kapas den inte ner med såg å dras fram med häst å klyvs med yxa så kostar ju
åldern e inget problem för mig (39) ännu. jobbar i skogsbranchen så tillgången på ved är inget problem. o har själv inga andra hobbyn. skulle bara vara intressant att veta vad ungeför stömförbrukningen skulle bli med pump. ved förbrukningen är ca 15+m3/år fastkubik. kalla fakta är ju bekvämligheten o sen att jag skulle få allt varmvatten via pumpen istället för direkt el som nu
 
Elen lär inte bli billigare i framtiden. Sannolikt inte veden heller. Men det känns som att det blir galet om man räknar med de elpriser som varit.
 
En kbm travad blandved brukar räknas som 1250 kWh. 15 kbm blir då 18750 kWh. Varmvatten till en familj brukar räknas som 4500 kWh. Sammanlagt 23250 kWh. Värmepump räknas ofta som COP 3 så elförbrukningen värme och varmvatten blir då 7750 kWh.
 
Nu sa han fastkubik inte travad. Så räkna med 23kubik.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Vi bytte vedpannan mot bergvärme 2018. 130kvm uppvärmt då (+44kvm Fr o m i år).

Hade tidigare elberedare på sommaren och gjorde av med 15-20 m3 travad blandved per år beroende på hur mild vintern var.

Första 12 månaderna ökade förbrukning 3000kwh.

Mindre hus och bergvärme istället för luft/vatten men det ger en fingervisning.

Med golvvärme kan du troligen shunta ut vatten med låg temperatur och det är väldigt gynnsamt för en värmepump.

Vi har inte ångrat oss en enda gång, värt varenda krona!
 
  • Gilla
BoC011
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu sa han fastkubik inte travad. Så räkna med 23kubik.
Ja det har du rätt i att det blir mer med måttet fastkubik. Får det då till ca 11 080 kWh för värme och varmvatten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.