Halloj! Sitter och klurar på vad för alternativa anordningar som kan vara godkända som skyddsbox till takspot med isolering i utrymmet, går det tex att använda en kattmatskål som en skyddsbox? Märklig fråga kanske men där jag funderar på att låta installera takspottar är extra utrymme en bristvara och även om det finns spottar som är godkända för montering i isolering så vill jag även ha en box för säkerhets skull
 
Fick direkt en tanke på om en hängränna upp och ner...
 
A Alexn72 skrev:
Fick direkt en tanke på om en hängränna upp och ner...
haha ja det var en idé det lite jobbigt att karva den genom nocken i takstolarna
 
Boxarna ska vara så pass stora att värmen som bildar inte utgör någon fara. OCH det finns tabeller på rekommenderat mått för ljuskälla och effekt. det är bara att Googla på tex downlightbox, skyddskåpa spott mm
 
Varför inte välja en spot som är godkänd för isoleringsmontage? Vi har sådana i hela huset, inte en box. Funkat bra i snart 3 år och spottarna lyser lika bra som när de var nya.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Varför inte välja en spot som är godkänd för isoleringsmontage? Vi har sådana i hela huset, inte en box. Funkat bra i snart 3 år och spottarna lyser lika bra som när de var nya.
Faktum är att den lösningen är sämre. Garantierna är kortare, så även livslängden.

Man kan göra boxar av några träbitar och en bit gipsceller nåt. Det viktigaste är att det blir luft enligt tillverkarens anvisningar.
 
  • Gilla
Fritz_85
  • Laddar…
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Varför inte välja en spot som är godkänd för isoleringsmontage? Vi har sådana i hela huset, inte en box. Funkat bra i snart 3 år och spottarna lyser lika bra som när de var nya.
jag vet att dessa finns men vill ändå ha skyddsbox vilket jag skrev. Sen på grund av utrymmet så behöver kåpan kunna skruvas mot takkonstruktion för att kunna täta ångspärren
 
F Fritz_85 skrev:
jag vet att dessa finns men vill ändå ha skyddsbox vilket jag skrev. Sen på grund av utrymmet så behöver kåpan kunna skruvas mot takkonstruktion för att kunna täta ångspärren
Du behöver väl inte ta hål i ångspärren?
 
J Johan456 skrev:
Du behöver väl inte ta hål i ångspärren?
Har ytterst små marginaler att röra mig med, finns inte ens utrymme för en glespanel för då kommer jag bli ännu mera tunnhårig av att försöka gå genom de rummen jag planerar på, så som jag tänker kommer det vara en osb skiva mellan bjälkarna, ångspärr och sen fälla in en kåpa med fläns och tätning för att täta spärren och sist det tunnaste takmaterial man kan uppbringa
 
Redigerat:
F Fritz_85 skrev:
jag vet att dessa finns men vill ändå ha skyddsbox vilket jag skrev. Sen på grund av utrymmet så behöver kåpan kunna skruvas mot takkonstruktion för att kunna täta ångspärren
J Johan456 skrev:
Faktum är att den lösningen är sämre. Garantierna är kortare, så även livslängden.

Man kan göra boxar av några träbitar och en bit gipsceller nåt. Det viktigaste är att det blir luft enligt tillverkarens anvisningar.

J Johan456 skrev:
Faktum är att den lösningen är sämre. Garantierna är kortare, så även livslängden.

Man kan göra boxar av några träbitar och en bit gipsceller nåt. Det viktigaste är att det blir luft enligt tillverkarens anvisningar.
Jag tror inte det i slutändan blir någon större skillnad på totalekonomin, du får dessutom räkna in en större kostnad för installation och material (om än liten). Mina spots är på 4/6w och sitter mellan glespanelen så det finns gott om luft runt omkring, dock ej ett eget utrymme. Dessutom har de ett väl tilltagna kylflänsar så det finns lite marginaler. Sen får man vad man betalar för. Våra är från Svenska Designlight och det finns säkert billigare att köpa.

Jag ångrar inte vårt val, som föreslogs av vår elektriker, en sekund!
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:



Jag tror inte det i slutändan blir någon större skillnad på totalekonomin, du får dessutom räkna in en större kostnad för installation och material (om än liten). Mina spots är på 4/6w och sitter mellan glespanelen så det finns gott om luft runt omkring, dock ej ett eget utrymme. Dessutom har de ett väl tilltagna kylflänsar så det finns lite marginaler. Sen får man vad man betalar för. Våra är från Svenska Designlight och det finns säkert billigare att köpa.

Jag ångrar inte vårt val, som föreslogs av vår elektriker, en sekund!
när man spelar på en takhöjd idag på 179cm då måste man ha lite kreativa idéer för att ha någon luft runt, är en inredd vind så varje mm man kan spara räknas
 
F Fritz_85 skrev:
Har ytterst små marginaler att röra mig med, finns inte ens utrymme för en glespanel för då kommer jag bli ännu mera tunnhårig av att försöka gå genom de rummen jag planerar på
Det är ju just för dessa applikationer som det finns spots för isoleringsmontage, och de är fullt godkända. Om du inte har plats för gles lär du få ännu svårare med en ”godkänd” box?! Jag tror dock du kan improvisera någon distans över utan att använda en stor och klumpig låda.
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Det är ju just för dessa applikationer som det finns spots för isoleringsmontage, och de är fullt godkända. Om du inte har plats för gles lär du få ännu svårare med en ”godkänd” box?! Jag tror dock du kan improvisera någon distans över utan att använda en stor och klumpig låda.
problemet är fortfarande att jag måste igenom ångspärren, kommer vara Max 12mm mellan ytskikt och ångspärr…
 
F Fritz_85 skrev:
problemet är fortfarande att jag måste igenom ångspärren, kommer vara Max 12mm mellan ytskikt och ångspärr…
Ok, det är ju tight men ångspärren går ju trycka in lite, den är inte lika stel som t ex gips. Sitter där ingen gles alls utan är gipset skruvat rakt i takstolarna eller nått sånt?
 
Onsalakorven andr.ljung skrev:
Ok, det är ju tight men ångspärren går ju trycka in lite, den är inte lika stel som t ex gips. Sitter där ingen gles alls utan är gipset skruvat rakt i takstolarna eller nått sånt?
Denna är ju liten men har ett inbyggnadsdjup på bara 18mm. Som ett exempel. Jag hade inte krånglat med boxar mm för 6mm...

https://designlight.nu/catalog/products/q-20mw20
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.