Har läst en del om faran med gips i fuktiga miljlöer. (sök på google på gips mögel badrum t.ex.).

Är det någon som har negativa erfarenheter av att använda gips i fritidshus?
Står inför en invändig renovering och tänkte använda just gips som skivmaterial till väggarna.

Kåken står kall på vintern och ligger precis vid sjön, så på vintern blir det hyggligt fuktigt inne...

Förslag på andra materialval?

MVH
/Henrik
 
Har du några mögelproblem i huset idag?
 
jon_h skrev:
Har du några mögelproblem i huset idag?
Nej. Inga kända iaf. Och det borde man ju märkt :)

I dag sitter det målade (tapetserade?) masonisteskivor i väggar o tak överallt. På en del skivor står det "fibrex" märkte jag när jag mekade tidigare...antar att det är ett märke på masoniteskivor och inte ska blandas ihop med tretex..?
 
Då tror jag inte att det skulle vara några problem med gipsskivorna i sig. Men kolla med leverantören av skivorna för säkerhets skull.
 
Kanske våtrumsskivor kunde vara nått? Pappret på dom är behandlat för att stå emot fukt bättre.
 
Vårt fritidshus är byggt ca -70 med allsköns blandning av trä (och mer eller mindre pappmaterial), de två väggar jag rivit ner och byggt upp igen för att flytta dem, har jag byggt med gips, lättast så. Det är nog inte värre än all tapet, råspont, masonit, tretex, plywood och spånskivor som använts. Jag har inte sett spår av mögel i de skivorna och tror inte att gipset kommer mögla heller.
 
Min stuga är byggd 1948 och utan isolering men med vindpapp. På insidan spåntat virke med Tretex-skiva. Denna tog jag bort när jag renoverade insidan och ersatte med gips, ingen plast mellan gipset och spåntet eftersom huset kallställs. Det blev ett stort lyft för inomhusmiljön, mindre dragit och lite stabilare (värmen läcker långsammare genom gips än Tretex.) I de andra rummen är det målad Masonite och tapet på Tretex, dessa kommer att tas bort på sikt också.

Jag har inte märkt ngt runt mögel eller fukt då jag har tegelskorsten med självdragsventilation i samt tilluft i sovrum + kök.

Vill man vara på säkra sidan kanske man skall försöka med läkt (luftspalt) mellan spånt och gips. Då uppstår ju ett visst luftdrag mellan materialen som kan försvårar att fukt tränger in i pappret i gipset.
 
  • Gilla
Gunnar 1
  • Laddar…
Det blev gips och vi är supernöjda. Dock verkar debatten kring gips och fukt pågå, och försäkringsbolagen har ju som alltid sin åsikt. Den mest märkbara skillnaden med gips (förutom utseendemässigt då det gick att tapetsera och måla på!) är nog innemiljön. Luften känns mindre "sommarstugeaktig", mindre fuktig rentav. Sen om det är doft eller fuktighet låter jag vara osagt...
 
Friggeboden har haft gips i 5 år utan någon skada ännu. Den värms upp enbart under jul-nyår.
Ska till mycket fukt för att den målade gipsväggen ska angripas.
Stora huset (60 kvm) har gips men där värms det till +5 grader när vi inte är där under vintern.
 
  • Gilla
andtobbe
  • Laddar…
Mögel trivs bäst vid värme och fukt.. Ofta är sommarstugor som "fuktigast" på vintern och då är det också kallast och mögel trivs sämre.
Om man är bra på att ventilera ut fukt och elda upp ordentligt när våren kommer ska det inte bli några problem.
 
Lyfter en lite äldre tråd.

Jag har en fritidsstuga som värms upp med hjälp av vedkamin, ingen underhållsvärme mao. Är där både vinter och sommar, vintertid så kan det ibland till och med vara frost på insidan av väggarna och minusgrader inne. Tänder då i kaminerna och drar även igång en gasolkamin för att få upp värmen snabbare.

Stugan är i grund och botten en timmerstuga klädd med panel, tror det varit en SJ-stuga en gång i tiden, och innerväggarna i köket tippar jag på är masonite eller liknande som är målat. Föregående ägare har använt nåt spackel där färgen släpper hej vilt.
Så det jag planerar i sommar är att renovera köket, kommer göra det lätt för mig och helt enkelt klappa upp skivor direkt på befintliga masoniteskivorna. Kan även jag använda vanliga gipsskivor eller bör jag använda nåt annat material? Kanske räcker med våtrumsgipskivor?

Idag så är även ena fönstret av enkelglas men det måste jag göra nåt åt, kyler ut ganska fort med enkelglas. Får se om jag byter hela fönstret eller försöker få till ett innerfönster. De övriga fönstrerna har tätningslister av textil som är slut, hittade nya tätningslister i ull hos Gysinge så det ska beställas.
 
Hej,

Eftersom du kallställer huset och du får frost på insidan av väggarna, hade jag valt att sätta gipset på läkt (stålregel) så att det blir en luftspalt mellan gipset och masoniten så att den inte blir fuktskadad. Jag hade valt vindskyddsgips typ Gyproc Ny GUE9 <http://www.gyproc.se/produkter/gyproc+gipsskivor/vindskyddsgipsskivor/nya+vindskyddsskivor>.
Nackdelen är ju att de inte går att ytbehandla, det går ju förvisso att lösa med 6mm renoveringsgips uppe på. Då stoppar du också mkt luftburna ljud som kan komma in i huset. Huset blir tätt men med öppen diffusionsspärr, vilket är bra för att slippa fuktproblem.


Lycka till, anders
 
  • Gilla
Gunnar 1
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.